Vem i helvete vill köpa en livsstil?

Varumärken. Våra nya hjältar. De är överallt. Vi fyller hemmet med dom. Vi bär dom på oss. Vi möter dom på reklampelare. Vi ser dem presentera teveprogram och sponsra evenemang.

Jag har egentligen inget emot varumärken. De kan fortfarande representera en viss design, stil eller kvalitet. Inte för att jag inbillar mig att de är tillverkade i egen fabrik - det funkar ju sällan så numera - men för att de som månar om ryktet åtminstone kvalitetssäkrar grejerna innan de klistrar dit loggan.

Men när nån försöker sälja mig en livsstil, då blir jag bara så jävla anti.

När en trettiosekunders reklamfilm består av tjugonio sekunders snabba klipp på grafitti, folk som dricker mochaccinos på språng, dansar på trottoaren och hänger knäveck i skyddsräcken och avslutas med en sekunds stillbild på nån pryl och en generisk payoff - då vet man att man har utsatts för lifestyle-sörjan.

Det handlar om att varumärket tillsammans med reklambyrån försöker bygga ett ideal som du ska identifiera dig med - inte som den du är utan som den du vill vara - för att du ska känna behovet att köpa produkten.

Problemet är bara att lifestajlaren per definition blir en karikatyr. Så stereotyp att man bara blir irriterad. Jag vill inte hoppa bungyjump med eran läsk i handen. Jag vill inte springa runt i rivningskåkar i era jävla sneakers. Jag vill inte dansa i silhuett med eran jävla mp3-spelare.

Det läskiga är att folk går på det! De köper livstilen och de köper prylarna. Och när bollen väl är i rullning kan märkesmånglarna luta sig tillbaka och hålla på sina reklampengar ett bra tag. Viljesvaga anhängare ute i vardagen tror på myten och spär på den. Den här skaran är ännu läskigare då de inte ens har nån profit att kamma hem.

Sorry, men jag gillar inte när nån ska tala om för mig vem jag är. Såvida ni inte lyckats göra en helt galet bra oumbärlig produkt så kommer jag att bojkotta den så länge ni kör på med lifestyle-skiten.

Vad säger ni kära vänner, är ni med på en tyst revolution?


(OBS! Reklambilden ovan är ett skämtmontage gjort av bloggaren - inte av Kungsörnen.)