7 september 2008

Vem i helvete vill ha mailsvar över telefon?

Ibland vill man fråga ett företag eller en myndighet om nåt man inte kan hitta info om på deras webbsajt. Så man skickar ett mail. Antingen via den mailadress eller det kontaktformulär som de har på sajten.

När jag gör det så förväntar jag mig också svar via mail.

Men det är nu det blir konstigt. Alldeles för ofta får man inget svar via mailen. Man får visserligen ett mail, men där står:

Hej Anders,

Tack för ditt mail. För att besvara dina frågor vill vi att du lämnar telefonnummer och meddelar vilken tid på dagen som du är anträffbar, så ringer vi upp dig.

Hälsningar,
Gunnel - Kundtjänst.


WTF?!

Jag ska alltså maila en gång till och ange mitt telefonnummer för att sedan sitta och vänta på att bli uppringd - bara för att få svaret "142 kronor" eller "ja, din blankett kom in 18 augusti" eller vad det nu var man frågade om.

Vad är det här för konstigt folk egentligen? Bevisligen klarar de att läsa mail - och att skicka mail - så vad är problemet?

Faller man till föga och mailar sitt nummer så ringer de allt som oftast tillbaka från dolt nummer. Som man i vanlig ordning screenar och ger fan i att svara på. Då kommer dom till röstbrevlådan.

Då kan man ju tro att de passar på att säga det där om "142 kronor" där då?

Ha. Glöm det!

"-Hej, detta är Gunnel på Kundtjänst. Vänligen ring mig på nollåtta-förtisjublablabla. I morgon. På telefontiden. Den är mellan 07.00 och 07.15! Tackhej."