13 oktober 2008

Ge fan i mina pengar, talboksskojare!

I somras fick jag via Buzzador i uppdrag att testa och lämna omdöme om en ny tjänst: Storytel - streamade talböcker i mobilen.

Så det gjorde jag. Och jag skrev en utförlig avrapportering efteråt. Eftersom talboken streamas till din mobil via 3G eller GPRS så kan du inte lyssna där du inte har full mottagning (typ tåget, tunnelbanan, vischan osv) och ljuddatat är väldigt hårt komprimerat (det låter skit). Kontentan var att Storytel är en tjänst för den som inte kan eller orkar ladda upp mp3:or till sin mobil, aldrig lyssnar på talbok utanför mobiltäckningsområdet och inte har krav på ljudkvalitet.

Nåväl. Detta om testningen. Jag har inte använt Storytel sen dess.

Men gissa om jag blev förvånad när jag fick se att det på mina två senaste mobilfakturor har dragits "abonnemangsavgift" till Storytel! 338 spänn!

Aha, så det är tacken för att jag testat en produkt åt er?

Ringde upp Storytel. Telefonsvarare. Endast meddelande kunde lämnas.

Ringde istället upp Telia, där jag har mobilabonnemanget, och undrade om de kunde spärra Storytel från att dra mera pengar av mig:

Telia: -Nej! Du måste kontakta dom och avsluta abonnemanget.
Jag: -Jag har aldrig tecknat abonnemang hos dom. Och de svarar inte i telefon. Men du menar att de kan fortsätta dra pengar av mig i all oändlighet fastän jag ringer er och säger att jag inte tillåter det?
Telia: -Ja!

Vilken jävla korkad policy! Teliatanten kunde dock fixa fram ett annat telefonnummer till Storytel. Ringde det istället, och fick svar ... nån snubbe som svarade med förnamn. Jag förklarade mitt ärende.

Snubben: -Aha... Du får gå in på sajten och regga ett supportärende.
Jag: -Okej, och då får jag tillbaka mina pengar?
Snubben: -Javisst.
Jag: -Och då drar ni inte mer pengar framöver?
Snubben: -Nej.

Så, nu har jag gjort det. Det återstår att se hur det går.

Visst kan det bli knas ibland. Det drabbar alla. Ett seriöst företag säger då: Oj, det måste ha blivit fel någonstans. Vi ber om ursäkt för det och åtgärdar det genast!

Känns inte Storytel lite som skojare av typen "Går det så går det"? Företaget bakom heter dessutom "Bokilur". Man undrar om det verkligen är telefon-varianten som avses...

Nä fy. Talböcker finns att låna på biblioteket. De finns att låna och ladda hem från nätet. Med en USB-kabel eller bluetooth tankar du enkelt över den i mobilen och kan lyssna hur mycket som helst, var som helst och när som helst. Utan att nån snor dina pengar. Sug på den, Storytel.

7 kommentarer:

  1. När kommer konceptet talfilm? Jag bara undrar?

    SvaraRadera
  2. Talfilm finns ju! Tex "1408" med John Cusack eller "Seven" med Brad Pitt. Eventuellt kan "Pi" av Darren Aronofsky räknas dit också.

    SvaraRadera
  3. Buzzador. Skyll dej själv som slavar för marknadsundersökarna.

    SvaraRadera
  4. 30+: OK, du gillar inte marknadsundersökningar. Det gör jag. Det betyder inte att jag ska behöva betala för dom. Jag hoppas du skojar. Annars är du en jävla idiot.

    SvaraRadera
  5. 30+:
    Ursäkta, men vadå "slavar för marknadsundersökningarna"? Sen när är marknadsundersökningar något negativt? Det är ett utmärkt sätt att låta folket tala och vem vill inte låta sin röst bli hörd om diverse produkter? Skum kommentar.

    SvaraRadera
  6. Sitter och zappar på tven och hamnade på Draknästet.
    Tror att det är dom som är med och söker pengar till sitt företag.
    Kolla på svt play.

    SvaraRadera
  7. VARNING för Storytel! De skickar faktura fast man reggar sig för PROV! Fick Stortel Unlimited på köpet. Ringde upp kundtjänst. Fick reda på att de inte kan göra något. Man måste lägga upp ärende via kontakt formuläret. RENA SKIT MARKNADSFÖRINGEN. Borde anmälas.

    SvaraRadera