3 oktober 2008

Vem i helvete är supportkund?

Efter mina haranger om oduglig support (1 | 2) tidigare måste jag bara jämna ut poängen lite.

När jag jobbade på webbyrå/webhotell för många år sen så ringde det en tjej. Nu hade vi ingen supportavdelning eller sånt, utan den som råkade svara fick ta det.

Tjejen presenterade sig, och undrade sen om hon kunde få ett nytt lösenord.

Jag: -Det kan jag nog ordna. Vad är det för lösenord du vill byta?
Hon: -Till internet!
Jag: -Okej, är det din mail du inte kommer åt, eller är det FTP?
Hon: -Nej själva internet!
Jag: -Hmmm... men du ... är du kund hos oss?
Hon: -Nej! Men ni håller väl på med internet och sånt?
Jag: -Ja det gör vi. Men...
Hon: -Då kan ni väl ge mig ett nytt lösenord.
Jag: -Du menar alltså lösenordet du använder när du kopplar upp dig mot internet?
Hon: -Ja precis! Det!
Jag: -Vad har du för ISP... alltså vilka betalar du för din internetuppkoppling till?
Hon: -Jamen det är väl Telia!
Jag: -Då föreslår jag att du ringer till Telia så kan dom ge dig ett nytt lösenord.
Hon: -Okej. Jag får väl göra det då. Hej då.
Jag: -Hej då!


11 kommentarer:

  1. Men nej.. hahaha.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju själv telefonslav och har t.o.m. jobbat för en ganska "låg" internetoperatör. Även om jag aldrig jobbat med just support som törs jag nästan lova att det här inte var den enda "gomorron yxskaft"-incidenten du var med om:-)

    Själv kan jag ju nämna att jag nog fick hundratals samtal kopplade till mig från supporten hos den "låga" operatören där problemet var att de senaste 2-3 fakturorna inte var betalade...

    Så när jag läser eller hör om folk som klagar på att supporten är dålig hos "Företag X" brukar jag ta det med en nypa salt! ;-)

    SvaraRadera
  3. Haha! Sitter själv i en växel där det finns otaliga varianter på dårskap hos påringande kunder.

    SvaraRadera
  4. Hon hade nog inte riktigt alla bits i sin byte...

    SvaraRadera
  5. Tja, man kan ju alltid försöka :-) Själv tycker jag det är finfint när man satt i supporten och folk frågade var ctrlaltdelete-knappen satt :-)

    SvaraRadera
  6. Haha alltså jag måste bara säga tack! Snubblade över den här bloggen av en slump för ett par dagar sedan, och har suttit och i princip sträckläst alla inlägg, från bloggens början till nu. Du har gjort mina dagar, du skriver så bra och så underhållande och jag har fått många goda skratt. :) Så tack!

    SvaraRadera
  7. Hahaha tjena Anders var ett tag sedan... har jag rätt när jag tror att vi jobbade på samma ställe när det där samtalet kom? Humor underbart att du kom ihåg det.

    SvaraRadera
  8. Nämen hej Pernilla! Javisst var det där. Och tack, nu behöver ingen tro att jag hittat på! :-)

    SvaraRadera
  9. fd supporttekniker2008-10-10 23:56

    Minns när en sur kille ringde och ville klaga på att han inte kom in på sitt Hotmail konto. Jahaa...eh hur kan jag (jobbade på supporten hos Telia då)hjälpa dig med det?
    -Ja men det är väl Telia som äger Hotmail, fräste han.
    Nej skulle inte tro det. :)

    SvaraRadera
  10. När jag supportade hårdvara för Det Stora Blå fick jag en kväll precis innan passet tog slut en "allt-blinkar-00:00" som försökt sig på en ominstallation och först avinstallerat Windows från sin maskin (som inte ens var av vårt fabrikat) och först därefter upptäckte att han nött bort kodnyckeln från cd-fodralet. Nu ville han att jag, via telefon, skulle läsa av ean-koden från cd-fodralet och tala om för honom vad hans kodnyckel var. Han bara vägrade förstå att vi inte tillverkat hans maskin, och än mindre hans exemplar av Windows eftersom "men ni är ju Det Stora Blå, världens största dataföretag. Då måste ni ju kunna lösa det här åt mig". När jag frågade varför han inte kontaktat butiken där han köpt skivan förklarade han att de lade ner tre år (!) _efter_ att han köpte den. Och när jag föreslog att han skulle ringa Microsoft svarade han att det hade han redan gjort, men de bara skrattade åt honom så nu ringde han oss.

    SvaraRadera