21 november 2008

Är du kund? Då får vi trakassera dig!

Jag har precis pratat med min mobiltelefonoperatör, Telia.

Detta med anledning av att det alldeles för ofta ringer säljföretag, å Telias vägnar, och vill att jag ska köpa fler tjänster och nappa på olika erbjudanden de har.

Jag gillar inte telefonförsäljare. I ärlighetens namn så HATAR jag telefonförsäljare. Särskilt om de ringer på min mobil. Och i synnerhet om de ringer klockan 8 på morgonen.

Det skulle aldrig falla mig in att handla ett skit av sånt pack.

Så jag kontaktade Telias kundtjänst för att i all vänskaplighet be dem sluta låta säljare ringa mig. De har min e-postadress. De har min vanliga postadress. Skicka skit där om ni måste, men låt det räcka så.

Men se där var det tji. För jag fick svaret att "Tyvärr, det går inte!". Det finns enligt kundtjänst alltså ingen möjlighet för en kund hos Telia att få slippa telefonterrorn!

Helt sanslöst. Jag är deras kund - de borde respektera min önskan att inte bli uppringd i försäljningssyfte om jag ber specifikt om att slippa det. Hur svårt kan det vara?

Det här är andra gången på kort tid jag blir alldeles förbluffad av Telias svar i kundtjänsten. Förra gången handlade det om att skitföretag kan dra pengar på min mobilfaktura, och jag kan inte hindra dom från att göra det.

Jag har efter lite möda fått bukt med alla andra säljpåringningar; genom NIX för hemtelefonen, och för mobilen genom att anmäla reklamspärr hos SCB och andra som säljer listor till företag i marknadsföringssyfte.

Och så ska man få stå ut med skiten av ett företag där man redan är kund.


Telia, subst. (pl. av telium) - sporproducerande parasitsvamp som angriper växter.



EDIT: mrarboc uppmärksammade mig på denna sida hos Telia som säger:
Om du som kund hos Telia inte vill bli uppringd och få erbjudanden från Telia kan anmälan göras till TeliaSonera Sverige AB, Kundtjänst, Administration Privat, 405 35 Göteborg. Sådan anmälan ska vara skriftlig och innehålla uppgift om namn, personnummer och eventuellt abonnemangsnummer.

Det här betyder ju att en kundtjänst - återigen - inte vet vad fan de pratar om.



10 kommentarer:

  1. Känner igen mig, dom börjar alltid med - jag ringer dig för att du är kund hos oss!
    Skiter jag fullständigt i, vill ändå inte ha telefonsamtalet.
    Jag begär alltid att få erbjudandet skriftligt, kan dom inte det lägger jag på med kommentaren att - seriösa företag har alltid även erbjudandet skriftligt!

    SvaraRadera
  2. Men det kan ju inte stämma! Klart du får välja om du vill ha säljsamtal eller ej, du måste pressa dem lite bara. Första svaret är alltid ett som gynnar dem, man måste stå på sig!

    SvaraRadera
  3. Be att få prata med deras chef, vilket du har rätt till. Då löser sig det mesta, i synnerhet när det gäller t(f)elia.

    SvaraRadera
  4. Mycket underligt, enligt deras hemsida går det alldelens utmärkt att slippa även om du är kund:

    http://www.telia.se/privat/kundservice/kontaktatelia/telefonforsaljning/?sl=privat_kundservice_kontaktatelia_telefonforsaljning

    Be att få tala med någon ansvarig istället för någon tjurig 19-åring på något outsourcat callcenter som bara försöker tjäna ihop pengar för att backpacka i Thailand.

    När det gäller skitföretagen som drar pengar hade dessvärre kundtjänsten rätt. Det kan dom inte göra något åt innan det är bevisat att skitföretaget är ohederligt tyvärr.

    SvaraRadera
  5. men alltså dem där företagen som sätter unga människor (oftast unga) att ringa å försöka sälja deras tjänster via tfn, varför ger dem sig aldrig, dem vet ju så jävla väl att dem flesta människor HATAR TELEFONFÖRSÄLJSARE!! ge upp, skicka reklam till lådan så jag kan slänga det i pappersåtervinningen direkt istället ;)

    SvaraRadera
  6. Fan, vad bittra ni är. Se varje telefonsamtal som ett tillfälle att lära känna nya människor istället.

    SvaraRadera
  7. Egentligen tänkte jag med beklaga mig över eländiga telefonförsäljare nu men Jessica von Oreda fick mig att tänka till. Vilken underbar inställning! Jag blev nog lite kär i Jessica nu, mm jag har försökt fria till dig, Anders, förut men nu är jag nog kär i båda. Jag är en kärleksfull människa och ska nu även låta det sträcka sig till telefonförsäljare, hur irriterande de än må vara :)

    SvaraRadera
  8. Anna: Jag är ju också lite kär i Jessica von Oreda. Kanske kan vi hitta nån gemensam lösning?

    Men att jag skulle lyckas uppbringa en vilja att lära känna folk som medvetet valt att bli telefonförsäljare låter osannolikt.

    SvaraRadera
  9. Man kan inte värja sig för företag man använder sig av på ett eller annat sätt. Jag har också varit med om liknande trots att jag är ansluten till NIX. Det värsta är dock när man blir uppringd av företag man inte använder sig av trots att man är ansluten till NIX.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att det härligaste är när man blir uppringd av företag man inte använder sig av trots att man är ansluten till NIX.

    Keep the good love flowing towards me, some day I might be ready for it.

    SvaraRadera