"Vem i helvete" svarar Joel

Signaturen Joel skrev i kommentarerna till mitt inlägg "Dö, skivbolag. Dö":
Får också ta och blanda mig i diskussionen. först och främst vill jag säga att din text var väldigt läsvärd och jag håller med dig på många punkter.

Men jag undrar om du själv är musiker? saken är den att jag är en artist som precis släppt skiva. jag är skitnöjd med materialet, och mina vänner likaså. 'det här kommer slå får jag höra.
men ingenting har hänt sedan den kreativa processen avslutades och jag tryckte skivan. jag kan nämligen inte ett skit om merchandise, om promotion. så ingen lyssnar. jag blir inte hörd.

Det är denna information sitter skivbolagen inne med. därför kan jag mycket väl tänka mig att någon tar en del av mina intäkter. jag får valuta för pengarna.

Man kan dra paralleller till varför man ska anlita en mäklare när man säljer sin bostad. Varför? för att det är bevisat att du får högre bud om någon som kan branschen åtar sig uppdraget än om du säljer på blocket.

Går också att jämföra med programmet Dragons' Den, om du sett det. det går ut på att uppfinnare får visa upp sin uppfinning för fem affärsmän med väldig branschkännedom, och för 50% av sitt företag så pungar affärsmännen ut med pengar och kunskap.

Ja, det går att klara sig utan ett skivbolag. men det är inte alla (t ex jag) som har tid, lust eller ork att sätta sig in i en värld som är helt obekant för dem. jag är musiker, inte reklamare.

/Joel

En intressant och tänkvärd kommentar som jag tyckte förtjänade ett utförligare svar än bara i kommentarsfältet. Så, Joel:

Jo, jag sysslar också med musik. Som upphovsman snarare än artist, vilket inte lockar just mig.

Hursomhelst, jag tror tyvärr att du precis som väldigt många andra fastnat i tänket runt den gamla modellen av produktifiering och distribution som inte längre är attraktiv för kunderna. Jag uppfattar det som att (och rätta mig om jag har fel) du har låtit pressa en upplaga av din CD, och det är denna du vill sälja och nå ut med.

Redan där har du gjort det svårare för dig menar jag, i det att folk idag inte vill köpa musik dyrt på plastplatta för att sedan behöva gå hem och rippa av den innan man kan lyssna i sin dator, mobil eller mp3-spelare.

Om jag nu förutsätter att din musik faktiskt är jävligt bra och potentiellt kan få en stor publik, så är ditt problem att denna stora publik ännu inte vet om det.

I den utdöende modellen löste man detta från skivbolagens sida genom att skrika högst, dvs spendera en reklambudget.

Ponera en sådan budget på 200 000 kr - en liten rund summa för enkelhetens skull - som innefattar allt från annonsering till lönekostnader. Denna insats bör då minst resultera i 2000 sålda skivor för att man ska nå break even (grovt räknat om vi drar av tillverkning, distribution, butiksavanser, moms osv). Du har alltså efter dessa 2000 plattor inte gjort någon reell vinst, men summan av marketinginsatsen är nu värdet av ditt "varumärke", alltså värdet av de människor som nu känner till att du finns och pratar om dig, oavsett de köpt din skiva eller ej.


Så knäckfrågan för en modernare affärsmodell är: Kan man uppnå detta värde utan ett skivbolag i ryggen?

Låt oss se. Vi vänder på steken. Vi säger att du skiter i att pressa upp plastplattor, utan istället ser till att din musik finns tillgänglig på alla stora digitala musikmarknadsplatser på nätet (detta kostar dig i princip ingenting). Redan där har du en given fördel i det att din marknad är global - din musik är i ett ögonblick distribuerad till hela världen. Musiken är dessutom direkt portabel till alla typer av lyssningenheter. Din egen avans i reda pengar är större än den som skivbolagen erbjuder, och priset som dina fans får betala är dessutom lägre.

Här är det dags att sätta igång en buzz. Ex: Skänk bort din första singel. Lägg upp den på nätet för gratis nedladdning. Pumpa ut den till alla vänner och kontakter och ge dem tillåtelse att sprida den vidare. Låt folk fritt lägga ut den på Youtube och andra nätforum. Publicera den på torrentsajterna. Eftersom den digitala distributionen inte kostar dig någonting så spelar det ingen roll om du skänker 2000 eller 200000 singlar. Ju fler desto bättre.

Är din musik bra kommer den att spridas. Ditt varumärke får ett värde.

Precis som i exemplet med skivbolaget är det först NU du kan börja försöka räkna hem en vinst, om detta är en av avsikterna med ditt artisteri (detta genom musikförsäljning/-utleasning, liveframträdanden, merchandise & what not).


Jag vill avsluta med ett (litet - men ändå) erbjudande:
Jag lovar härmed att du får pusha för din platta eller singel, för lyssning eller nedladdning, i delar eller helhet, inklusive text, bild och länk, här på bloggen Vem i helvete...?!

Om det är bra så lovar jag - och mina läsare (det kan ni ställa upp på va?) - att buzza om dig och din musik till andra.

Deal?


( Joel nappade, och inlägget finns att läsa HÄR! )