Nu jävlar ska tuben gå i tid!

Läser i DN om t-banechefen Torborg Chetkovichs nya mål för Stockholms tunnelbana från och med måndag då systemet får ny ägare, nämligen punktlighet.

Först tänker jag att det var ju toppen.

Sen tänker jag att det är ju botten att jag tänker att en sån sak är toppen.

För det handlar ju trots allt om själva deras kärnverksamhet: Att göra ett schema över avgångar och ankomster för ett kollektivt färdmedel - på räls, och sen köra enligt det schemat.

Nu är det ju dock inte endast punktlighet som utlovas, utan även att personalen ska ge oss resenärer bättre information och service, och det i nya finare uniformer.

Men jag har vad jag kan påminna mig aldrig reagerat på att en spärrvakt sett sjavig ut och tänkt att där behövs en ny utfitta, pronto.

Däremot har jag ibland suttit fast i nån tunnel och funderat på varför signalfel är så vanligt. I en tid då vi twittrar från skithuset och ser teveklipp live från andra sidan jorden så tycker man det vore en enkel sak att skicka lite data mellan tåg, spår och perrong i ett och samma slutna system. Redundans, brukar tricket kallas på andra håll. Kolla upp det, Torborg!


Men viktigast av allt tycker jag är att SL borde utfärda en ny regel där påstigande riskerar dryga böter om de ställer sig framför tågdörren (och i värsta fall försöker tränga sig in) fastän folk ska av. Jag häpnar över denna dårskap varje gång. Röstar för minst 800 spänn i böter, månadskortet konfiskerat och obligatorisk portning i tre månader. Sen borde de få gå en intensivkurs i grundläggande personlogistik innan de släpptes på igen. Jävla folk.