12 november 2009

Hör och häpna: Anders mailar med kundtjänst ...

Magnetremsan på mitt kreditkort fungerar inte längre. Jag råkade ha kortet löst i fickan tillsammans med annat skrot vid nåt tillfälle varpå remsan blev skavd.

Jag loggade således in på internetbanken och letade runt efter var jag kunde beställa ett nytt kort. Hittade inget. Beställa extrakort gick bra, likaså ändra kreditgräns och beställa e-faktura. Men ingen "kortet är paj, skicka mig ett nytt".

Så jag gick in på "Lämna ett meddelande" och berättade min belägenhet. Fick strax svaret att:
"Visst kan vi hjälpa dig beställa ett nytt kort. För det tar vi en avgift på 75kr. Du kan också beställa ett nytt kort direkt hos utfärdaren."

Ah. Bevisligen har jag vänt mig till fel part. Jag söker ju inte hjälp med att beställa ett nytt kort. Jag söker ett nytt kort. Jag får leta upp denna utfärdare istället.

Korttypen är MasterCard, så jag går till www.mastercard.se och letar. Det går trögt. Efter en stunds bläddrande får jag fram att MasterCard inte är min utfärdare, utan det är några som heter EnterCard.

Så jag går till www.entercard.se och letar. Under länken "Kortservice" finns en mailadress och under den texten: "Observera att vi på grund av banksekretessen inte kan svara på frågor om ditt personliga konto eller ta emot uppdrag när du skickar ett email till oss. För att få svar på frågor om ditt personliga engagemang du välkommen att ringa till Kortservice eller logga in på kortwebben och skriva din fråga i ett säkert meddelande till EnterCard."

Okej, email går bort (som väntat). Så ringa eller logga in är det som gäller. Som den onlinesnubbe (med lätt telefonintolerans) jag är letar jag efter ingången till kortwebben. Förgäves. Så jag drar iväg ett mail:
Hej! Jag har ett Swedbank Mastercard och behöver beställa ett nytt kort. Jag vet att jag inte kan göra detta via mail, men det står på sajten att jag kan göra detta i "Kortwebben". Jag hittar dock ingen länk dit. Var finns den?

Jag får svaret:
Hej och tack för ditt mail. Då vi lyder under banksekretess har vi ingen möjlighet att utföra den begärda tjänsten via mail. Vänligen kontakta Kortservice.

Sådärja. Där kom det. Mailsvaret där de talar om för mig - inte det jag frågar - utan det jag själv precis har skrivit.

Här hade jag förstås kunnat falla till föga och ringa numret i brevfoten. Men eftersom jag är en envis jävel med en blogg som heter Vem i helvete så fortsatte jag såklart kontakten via mail:
Hej igen! Nej, det var ju just det jag skrev i mitt mail, att jag är medveten om att det inte går att utföra denna tjänst via mail. Därför frågade jag om länken till den tjänst ni kallar Kortwebben där jag ska kunna göra detta.
Svaret:
Hej! Swedbank MasterCard har ingen "kortwebb" de går under Swedbansk Internetbank. Där kan man utföra den tjänsten att skicka ett mail till Swedbank för att beställa ett nytt kort.

Men oj förlåt min okunnighet, EnterCard. Jag visste faktiskt inte att Swedbansk inte har någon kortwebb. Och varför i hela världen sätter ni citationstecken runt er egen tjänst?!?

Jag är väl, kan man säga, tillbaka där jag började. Jag får ta och maila till Swedbank.

100 GOTO 10

12 kommentarer:

  1. De sätter förhoppnngsvis citationstecken för att "kortwebb" betyder "kortinternet" och därmed är rent nonsens.

    SvaraRadera
  2. När min magnetremsa pajade gick jag direkt till ett Swedbankkontor. Fick hjälp vid informationsdisken och kortet hemskickat några dagar senare. Utan att behöva betala några 75:- vad jag minns.
    Fast det var ett Visa-kort iofs..

    SvaraRadera
  3. Haha. Första svaret är klockrent.

    SvaraRadera
  4. Jag har exakt samma kort som du anders. Gjorde precis som K sa. Gick till mitt lokala swedbankkontor och sen ploppade kortet ner i brevlådan en vecka senare utan att jag var en krona fattigare. Är du verkligen så trött i benen?

    SvaraRadera
  5. Härligt att se att det inte bara är jag som uppfattar Entercard som inkompetenta och totalt ovilliga att hjälpa till. Under ett halvårs tid (!) har de smugit in olika stora räntor på mina fakturor helt utan anledning. Varje gång var det samma visa, ringa (eftersom mail funkar ju inte), förklara ärendet och de lovade dyrt och heligt att ta bort räntan samt att det aldrig skulle inträffa igen. Farsen upprepades sedan nästa månad precis som vanligt.

    Först när jag mailade Swedbank istället och meddelade att jag tänkte byta bank snarast om de inte styrde upp sitt dotterbolag Entercard blev det resultat.

    Hur svårt kan det vara att hantera ett slutet faktureringssystem eller skicka ut ett nytt plastkort?

    SvaraRadera
  6. Min sambo har Swedbank VISA-kort, när det gick sönder ringde han Swedbanks Kundtjänst och talade om problemet. Några dagar senare kom ett nytt kort i brevlådan, helt gratis. Förstår inte var de där 75kr kom ifrån...?!

    SvaraRadera
  7. Mitt Swedbank Visa var utslitet för ett par månader sen. Jag ringde telefonbanken, knappade personnummer och personlig kod och blippade menyvalet för personlig service. Två sekunder senare sa jag "Hej, mitt Visa-kort är utslitet, kan du skicka ett nytt" och fick svaret "Jajjemän, kommer om några dagar, tackhej".

    Nu är det förstås "Swedbank Kort" som är utgivare till det kortet, och inte EnterCard. Jag har ett MasterCard Business hos dem också, men det är kontokopplat, så inte heller där går det genom EnterCard. För kredit har jag ett Eurocard - det rekommenderas, väldigt bra kundtjänst och dessutom flera procentenheter lägre ränta ifall du utnyttjar kreditutrymmet jämfört med Swedbanks MasterCard (dock högre årsavgift, så den effektiva räntan kan mycket väl bli högre för lägre kreditbelopp).

    SvaraRadera
  8. Jag var med om något mycket roligare. Kortet slutade fungera så jag släpade mig iväg till banken, tog ett nummer och fick prata med en som jobbade där. Hon log och snabbt fick jag skriva under ett papper och kortet skulle komma. Kortet har inte kommit och det har gått 3 månader. Nu envisas jag med att vara för lat för att gå dit igen. Idiots.

    SvaraRadera
  9. Fan va du är härligt envis. Du är så ONLINE så om jag inte visste bättre skulle tro du ÄR en SIMs figur.

    Jag ska förresten genast fundera på att utöka min nuvarande banktjänst "MSN-lån" med ett plastkort. 75 bagis för att fabrikera nya kort åt drullar känns ju som en bra affärside. Plus, jag svarar på mail. Given succé.

    SvaraRadera
  10. Fick "hjälp" med att beställa ett nytt kort (VISA)när mitt gamla gick av (!). Allt via Internetbanken. Inga avgifter. Tre dagar senare , nytt kort i postlådan. Smärtfritt!
    Dock rörde det sig denna gång om Handelsbanken.

    SvaraRadera
  11. Ironin blir fulländad när man ser vilka annonser som presenteras i kolumnen till höger här...
    /Eva

    SvaraRadera
  12. Fler exempel på Swedbanks brist på service: Jag försöker kontakta dem via moderna hjälpmedel som telefon och email men kommer inte igenom deras brandvägg av ohjälpsamhet. Ta t.ex. telefonnumret till kundtjänst. Det borde man hitta under Kontakta oss, men där visar det sig att man redan måste vara kund för att kunna ringa dem.

    Ok tänker jag. Jag mailar istället. Letar efter emailadressen under Kontakta oss/Övriga kontaktvägar/Skicka epost. Jag blir inte helt förvånad av att den sidan är TOM. Det går alltså inte som icke-kund att kontakta dem via den info de lagt ut på sin sajt.

    Åhhh....

    SvaraRadera