26 januari 2010

Vem i helvete behöver ritualslakt?


Faksimil från SvD.se
SvD berättade häromdagen att kött från djur som är ritualslaktade enligt kosher (Judendomen) eller halal (Islam) kan förekomma i våra livsmedelsaffärer helt omärkt.

I Sverige är skäktning, alltså att man skär av det levande djurets hals och förblöder det utan bedövning, förbjudet*. I övriga EU är det dock tillåtet**. Ritualslaktat kött importeras därför till de butiker i Sverige som vill erbjuda det till kunderna.

Men i den växande marknaden överproducerar slakterierna ritualslaktat kött. Överskottet går ut i butik som helt omärkt "vanligt" kött. Således kan köttbiten på ditt bord komma från ett djur som slaktats rituellt utan att du har en aning om det.

Så långt SvD:s artikel.

Jag skulle vilja påstå att alldeles oavsett om jag riskerar få det på tallriken själv eller ej, så är ritualslakten ett alldeles vedervärdigt påfund - utan någon som helst rationell anledning.

Som vanligt så är det känsligt det där med att kritisera religioner. Och framförallt andra kulturers. Men eftersom jag anser att alla religioner - inklusive vår egen gamla majoritetsreligion kristendomen - liknar skit, så känner jag inte att jag behöver tassa för någon av dem.

Att tolkningar av tusenåriga sagor och myter får tragiska konsekvenser för andra - vare sig det är folk eller fä - är sorgligt, bakåtsträvande, kärlekslöst och alldeles idiotiskt.

Vad är grejen med religiöst karvande i både djur och människor egentligen?


*En kompromiss har tagits fram så att rituell slakt med bedövning får utföras lagligt i Sverige, och den har accepterats av vissa halal-trogna. Kosher-trogna accepterar dock inte denna typ av slakt.

**SvD säger att skäktning är tillåtet i resten av EU. Enligt Wikipedia är det dock förbjudet även i Finland, Estland, Lettland och Litauen, samt delvis även i Schweiz. Troligen korrfel av SvD. Ändrar dock inte förhållandet i sak nämvärt.



11 kommentarer:

  1. jag fattar inte upprördheten över slaktmetoder. den grundläggande moraliska frågan är om man skall döda djur för att äta dom; om den besvaras med ett "ja" så är slaktmetoden bara en estetisk diskussion.

    SvaraRadera
  2. Anser du anonym (läs fegis) samma sak när det gäller straff? Är det ointressant om dödsstraff sker genom stening, halshuggning, hängning, gasning, korsfästning eller elektriska stolen? Om amerikanarna nu bestämt sig för att dödsstraff är en riktig väg att gå i vissa fall, kan dom utföra avrättningarna precis som bödeln behagar? Är detta bara en estetisk diskussion när dårarna i väst nu ändå godkänner döden som straff?

    SvaraRadera
  3. Anonym: Tillåt mig generalisera din fråga till att inte bara gälla djur som dödas för mat, utan även omfatta djur som vi använder för olika sorters bruk såsom för ägg, underhållning, ull, osv. Det innebär att den grundläggande frågan inte är om man skall döda djur för att äta dem, utan ännu vidare:

    Ska man hålla sig med djur i människans tjänst?

    Jag tror vi är överens om att det är en giltig generalisering. Skaran människor som skulle svara nej på min generaliserade fråga är långt mycket mindre än de som skulle svara nej på din ursprungliga fråga. Ändå, de flesta av de som svarar ja på min fråga vill inte att bruksdjur ska plågas (inte slå katter, inte våldföra sig på höns, osv). Då är frågan tillbaka till dig: Vari ligger distinktionen som gör att ett djur som dör i människans tjänst inte längre ska behandlas värdigt, om dess tjänst innebär att det slaktas?

    SvaraRadera
  4. Känner att de inom "kosher" gruppen som inte godtog förblödning med smärtstillande skulle behöva kosher-slaktas lite själva så de får känna på´t...

    SvaraRadera
  5. Det luktar troll om "anonym". Jag anser det vara en självklarhet att behandla djuren vi utnyttjar så bra som möjligt. Bara för att vi KAN göra vad vi vill betyder det inte att vi ska vara så dum i huvudet att vi gör det.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Jag tror du borde vända på din slutsats. Det är vid ett "nej" som slaktmetoden blir irrelevant. De flesta människor som ändå äter djur vill att det sker med så lite lidande som möjligt.

    Karin: Att kalla någon anonym för fegis och sen skriva under med Karin känns ju inte så modigt.

    sovereign: Den sista meningen skulle en vegan lika bra kunna använda som argument.

    SvaraRadera
  7. Lix: Det är klart att jag ge dig och alla andra mitt efternamn och även adress och nummer, men det spelar ju ingen roll för så vitt du vet kan jag ju lika gärna heta Rutger Jönåker. Det var väl fel ord att skriva feg. Jag tycker snarare att det är ohyfsat att inte presentera sig, oavsett om det är på en blogg eller någon annanstans.

    Anders ger oss sina tankar, åsikter och grymma formuleringar, han presenterar sig med bild och med förnamn och för mig spelar det ingen som helst roll om han egentligen heter Charlotta, har tuppkamm och bor på Island, men jag hade inte följt den här bloggen om han hade skrivit under med anonym.

    SvaraRadera
  8. Karin: Jag är inte så intresserad av dina personuppgifter utan mer vad du tycker och tänker, men jag ser att du förstod vad jag menade. Anonymiteten har sina för och nackdelar, men bidrar oftast till intressantare diskussioner då fler deltar. Ledsen för att det blev lite off-topic.

    SvaraRadera
  9. Lix och Karin: Det sköna med att prata med någon som inte är anonym är att det finns en reell chans att man kan lära känna personen. Lär man känna en person finns det mer möjlighet till ett genuint utbyte av idéer och tankar.

    SvaraRadera
  10. Sedan är det lättara att veta vilken anonym person som skrivit något om de har etiketten Lix och Karin istf Anonym.

    Angående slakten. Det ingår i avtalet med husdjuren att man avlivar dem snabbt och smärtfritt, efter att man gett dem mat och skydd.

    SvaraRadera
  11. jag är en trogen läsare men kommenterar sällan.
    jag undrar lite hur du står i djurfrågan. jag får något hum om att du inte accepterar onödigt lidande för djur, men vad tycker du t.ex om vegetarianer och veganer? och vad tycker du om hur våra lagar om djurhållning? det skulle jag vilja veta mer om.

    SvaraRadera