22 februari 2010

Sportlovslediga!

21 kommentarer:

  1. Annan Anders2010-02-22 13:46

    Haha, först hajjade jag inte vad fan du ville med detta

    SvaraRadera
  2. Jag får väl flika in här att det är ur kundens synvinkel det förefaller som de två sistnämnda har tagit sportlov. De anställda får med största sannolikhet jobba häcken av sig.

    Man undrar vari problemet ligger egentligen. Överskattar de sin egen teknik och utrustning? Har de milda vintrarna fått dem att släppa på beredskapen? Varför är man så dålig på information?

    SvaraRadera
  3. Vad elak du är! Tänk på alla barn som inte kommer iväg till sin mormor och morfar eller sin skidbacke.

    /Hans B

    SvaraRadera
  4. Hans: Och jag är elak mot dem exakt hur? :-|

    SvaraRadera
  5. japp. Mina ungar hade sportlov förra veckan. De åkte till mormor. NU har SJ sportlov och mina barn får stanna hos mormor...

    SvaraRadera
  6. Man skall inte skratta skadeglatt åt andras olycka.

    /Hans B

    SvaraRadera
  7. Jag tror bestämt att du har missförstått någonting här, Hans B. Var skrattar jag åt andras olycka någonstans?

    SvaraRadera
  8. Brorson Johan2010-02-22 20:22

    Problemet ligger inte i dålig beredskap utan att få bort snön från spåren, snövallarna är redan för höga har jag fått förklarat för mig. Det är i alla fall problemet här i krokarna.

    SvaraRadera
  9. "Problemet ligger inte i dålig beredskap utan att få bort snön från spåren", hur skulle detta kunna vara relaterat till något annat än just för dålig beredskap?

    Jag satt själv fast på SJs tåg i 14h i helgen och missade Rammstein-konserten i Stockholm. Blev en resa till Hallsberg och tillbaka istället.

    Klockren satir, Anders. Knivskarpt som så ofta annars. SJ är ett bra bolag om man vill få sig ett gott skratt!

    SvaraRadera
  10. Och SJ skyller på regeringen. Det är också humor.

    SvaraRadera
  11. FDanonym:

    Tycker du SJ och även Banverket skall ha beredskap för den extraordinära väderlek som råder just nu? I så fall får du nog vara beredd på att casha upp för höjda biljettpriser och höjd skatt. SJ menar på att regeringen inte satsar på underhållet av järnvägen och detta är naturligtvis sant. Banverket har bara de pengar som är anslaget från staten och gör det mesta de kan med de medlen. I ett sånt här läge måste naturligvis våra politiker kliva in i handlingen och låta Banverket ta hjälp av utomstående t.ex. militären.
    Jag är faktiskt lite förvånad över att folk tycker att allt skall fungera som normalt, när vädret är allt annat än normalt. Fan, jag kan inte ens lösa snölogistiken runt mitt eget hus längre.

    //Janne

    SvaraRadera
  12. Janne:
    Jag förväntar mig inte alls att allt ska fungera normalt i snökaos - hur dum får man vara!?

    SvaraRadera
  13. Insnöad i Småland2010-02-23 10:07

    Janne:

    Tänkvärt. och från min sida som årskortsinnehavare och regelbunden pendlare så har jag av vana fortsatt kasta skit på SJ i denna fråga, med bakgrund av deras oförmåga att hålla tidtabellen de senaste 2 åren.

    Vore intressant att få inblick i vilket ansvar SJ respektive Banverket har i de problem som uppstått tidigare och även under rådande extrema förhållande.

    Du berör att militären skulle få hjälpa till. En bra tanke, men jag är inte insatt i hur Militären är eller får vara en del av krisberedskap i samhället. Jag kommer dock ihåg en tillfälle under min egen värnplikt under 90-talet, då vi drabbades av liknande väder. Vi blev insnöade från en övning, och både befäl och värnpliktiga ville hjälpa till med snöröjning och insatser instället för att titta på MTV på luckan. Det gick dock inte för sig av byråkratiska skäl (Försäkringsfrågan var en av anledningarna tror jag) förutom i de mest extrema fall där människor akut behövde undsättas med militära fordon.

    Har någon en bra länk om hur detta är reglerat idag, så posta gärna!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att det är så fantastiskt banalt att ensamt ge SJ skulden. Jag håller med tidigare kommentator (anonmym) om att svenska staten har satsat för lite pengar på det svenska järnvägsnätet, faktiskt näst minst i Europa och att det faktiskt råder extraordinära omständigheter.

    Men...

    Vad det också handlar om är att vi svenskar är ett bortskämt, ängsligt och trygghetsknarkande folk som vill äta kakor som aldrig tar slut och som förväntar oss att allt, precis allt, skall fungera oavsett vilka omständigheter som råder. Sänk skatterna, minska anslagen till banverket (eller vad det månde vara) och höj (min!!!) lön, för en Platt-tv och Thailandssemester är en mänsklig rättighet och tro förresten inte att du är något. Och har jag inga pengar just nu så kan jag väl ta ett SMS-lån och dricka lite bag-in-box framför Lets-dance på fredag och tänka att livet är rätt gött ändå, så länge man inte är på Haiti, i Afghanistan eller i Afrika. Nej fy fan vad stökigt det är här hemma jag pallar fan inte städa. Bättre att jag tar in städhjälp, svart såklart, för annars blir det för dyrt. Och kravmorötter skulle jag köpa om de inte var så jävla dyra, och alla dessa E-ämnena i maten, vad skall det vara bra för, jag vill ju ha hälsosam och nyttig mat som håller länge, men det får inte kosta för mycket.

    Men tillbaka till ämnet, hur fan kan SJ vara så kassa bara för att det kommer lite snö...

    /Trygghetsknarkaren

    SvaraRadera
  15. Och här i Finland i värsta köld- och snökaoset på många många år är det precis samma visa - alla klagar på VR m fl och att tågtrafiken inte funkar. Eftersom de finska problemen inte gärna kan bero på svenska regeringen, måste väl felet vara EUs då... Eller, vi kanske ska acceptera att saker och ting inte fungerar normalt under extrema förhållanden. Att SJ har problem med att hålla tidtabellen året runt är väl en annan femma som beror på att svenskar inte vill betala för en fungerande järnväg (utan tex satsar miljarders på en Botniabana istället).

    SvaraRadera
  16. Problemet är inte att tågen inte går i tid, jag förstår också att SJ inte kan trolla. Problemet är hur man som företag hanterar sina kunder i en besvärlig situation. All information vi blev matade under våra 14h på tåget var felaktig och sen kommer man hem och läser på SJs hemsida att resegarantin är indragen p g a de stora störningarna i tågnätet. Finland har också stora problem med tågrafiken, därför ökar de ersättningen till kunderna, detta kallas good will och verkar helt främmande för SJ. (källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/konsumentombudsmannen-kritisk-mot-sj_4309161.svd ).

    Hade jag som konsult misslyckats med att leverera min tjänst så hade jag inte fakturerat kunden, precis som ICA inte tar betalt för mjölken om den är slut i affären. SJ däremot tycker att kunderna får skylla sig själva som är så dumma att de väljer SJ. Obegripligt.

    SvaraRadera
  17. Brorson Johan2010-02-25 21:10

    Linus: Ja, nu vet jag ju inte var du har suttit och väntat på ditt tåg, men det verkar som du precis som alla andra tror att snön ska försvinna av sig själv.

    Nej, det är inte beredskapsrelaterat då det kommer enorma mängder snö och på detta blåser stormvindar, det beror på att man har problem att få undan snön. I skåne slutade plogbilarna köra pga att vägarna drev igen en kort stund efter de hade kört där och de förstod att det var lönlöst, samma sak händer ju självklart på spåren, inte att maskinerna slutar gå, men spåren driver igen.

    Visst, man kan ju tycka att de borde ha fler maskiner som står och väntar på snö, men det är inte billigt att låsa upp en maskin + förare på jour och med tanke på de senaste årens milda vintrar hade väl ingen väntat sig detta. Dessutom så kryllar det ju inte av rälsgående maskiner.

    SvaraRadera
  18. Problemet är nedfallna isklumpar och inte snö när det gäller banverkets järnvägsväxlar. Detta är ett gammalt känt problem som t ex Sten Jonsson patenterade en lösning för redan 2005 (källa: http://www.arbetarskydd.se/nyheter/industri/maskin/article124764.ece ). Det handlar alltså om hur högt man prioriterar framfarten i systemet under kalla vinterdagar, att inte SJ tryckt på Banverket att installera en sådan här lösning på de mest kritiska växlarna i Hallsberg är för mig helt obegripligt, men du får gärna ge mig ett rimligt svar på den frågan.

    SvaraRadera
  19. Brorson Johan2010-03-01 18:44

    Linus: Nej, har nog inget bra svar på det, men jag fick höra att de klarar bara ca 20 minus innan de börjar krångla. Lite större strömstyrka kanske? =)

    SvaraRadera