23 mars 2010

Nästa grej: BOT-avdrag?

Via en Facebookbekant ramlade jag in på Kroppsterapeuternas Yrkesförbunds webbsajt och deras kampanj "Inför BOT-avdrag nu!"

Den går helt enkelt ut på följande (från kampanjsidan): "ROT-avdraget, som infördes 2008, gör det möjligt att dra av upp till 50 000 kr när man renoverar hus eller bostadsrätter. Nu är det dags att införa ett nytt avdrag som kan nyttjas av alla landets invånare. BOT-avdraget uppmuntrar människor att förebygga ohälsa och må bättre. Man kan dra av kostnader för massage och kroppsterapi, en liten kostnad som kan ge vinst både för individ och samhälle. Kroppsterapi lindrar smärta, löser upp knutar, mjukar upp stela muskler, stärker immunförsvaret, motverkar stress och ökar koncentrationsförmågan. Skriv på för ett renoverat folk!"

Avdrag för friskvård alltså, vilket ju kan vara en god tanke. Men så klickar man runt på sajten och tittar på vilka terapiformer som ingår i Kroppsterapeuternas meny. De är: Akupressur, Aromaterapi, Ayurvedisk Massage, Kinesiologi, Klassisk Massage, Shiatsu, Spa- och kurterapi, Taktilterapi och Zonterapi.

Med ett par undantag så är det alltså endast icke-evidensbaserade terapiformer, varav många bygger på de vanliga pseudovetenskapliga påståendena om energibanor, obalans och blockeringar i kroppen. I seriös forskning finns varken belägg för teorierna bakom dessa metoder eller för några hälsoeffekter utav dem utöver placebo.

Därmed blir tanken på ett offentligt subventionerande inte så sund längre. För vem ska i så fall sätta gränserna? Skulle jag kunna hyra in en shaman som spelar på trumma och skrämmer bort de onda andar som kan göra mig sjuk och sedan få detta subventionerat - bara för att jag säger mig tro på sådant?

Nej, vi får nog hålla oss till evidensbaserad medicin ifall den offentliga plånboken på något sätt ska öppnas.

Så tyvärr, Kroppsterapeuterna, min signatur får ni inte på den här kampanjen.


43 kommentarer:

  1. Jämförelsen med ROT-avdraget haltar. Arbete som genomförs under ROT har en uppenbar effekt. BOT-behandlingar däremot kan bestå av rena placebometoderna. Det vore som att en hantverkare fixade ett badrum som efteråt såg exakt likadan ut - såvida man pga förväntningarna tyckte att det blev en skillnad.

    SvaraRadera
  2. Och med "seriös" forskning menar du västerländsk forskning utförd av medelålders vita män? ;)

    SvaraRadera
  3. Jenny: Nej. Geografisk plats, ålder, hudfärg och kön på forskaren är alldeles egalt.

    Jag pratar om studier där felfaktorer som bias och placebo har eliminerats i så hög grad som möjligt. Dvs sådana där "dubbelblind", "kontrollgrupp" osv är vedertagna begrepp. Och sådana som kan granskas och reproduceras.

    Dvs motsatsen till sådana som baseras på förespråkares entusiasm/övertygelse, anekdotiska utsagor och - som man gärna säger - "uråldrig tradition".

    SvaraRadera
  4. Har du förresten sett nyheten om att landstinget i Jönköping diskuterar att alternativmetoder som healing föreslås bekostas av skattemedel?

    http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=3576492

    Fast förstås är de inte ense i frågan
    http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=3577483

    SvaraRadera
  5. Jag hör dig, men kan man vara kritisk mot 3 000 års empiri (varför hålla på med nåt som inte funkar?) så borde man även vara det mot typisk västerländsk forskning (ofta med ekonomiska intressen bakom), oavsett hur replikerbara deras studier är. Annars blir det en fråga om "vi" mot "dem" och då luktar det värre än bajs.

    SvaraRadera
  6. 3000 års empiri - vilket trams! En stollighet blir väl inte mer sann bara för att den upprepas!?

    SvaraRadera
  7. Anders: "...en helt legitim tanke."
    Skulle du vilja utveckla lite kring vad som inte är legitima tankar?

    /N Nyfiken

    SvaraRadera
  8. karibien: Ja jag såg det. Galet. På orsakverkan finns en bra genomgång av saken.

    Jenny: Men det resonemanget är samtliga världsreligioner, feng shui och astrologi också sanna. Du kan läsa mer om detta vanliga argumentationsfel här: http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_tradition

    N Nyfiken: Så sant. Det var en klumpig formulering av mig. Jag skulle skrivit "en god tanke" eller "en legitim åtgärd".

    SvaraRadera
  9. Ja. Men nu var det du som inte hörde mig.

    SvaraRadera
  10. Jenny: Nejdå, jag såg vad du skrev. Men kritiken är liksom redan inbyggd i den vetenskapliga metoden som en av dess hörnstenar (replikerbarhet, falsifiering, peer review osv). Det jag som lekman kan och bör göra är att ta till mig av vetenskaplig konsensus som den bästa kunskap vi har i ett ämne just nu.

    SvaraRadera
  11. Alla former av massage; visst att det är humbug att de bidrar till läkningseffekten men det är ju rätt skönt för musklerna. Det tycker jag räcker för ett avdrag! :)

    SvaraRadera
  12. Michael: Massagen var en av de behandlingar jag syftade på som undantag eftersom man (såvitt jag vet) inte gör några ovetenskapliga påståenden kring den.

    SvaraRadera
  13. Jenny: Du menar att pseudovetenskap inte har några ekonomiska intressen? Homeopaterna och faithheeling är bara för mänsklighetens bästa? Var finns dessa gratis behandlingar då undrar jag. Det finns ett ord för alternativ medicin som är bevisat fungerar: Medicin! Om dessa behandlingar med 3000 års empiriska data är så välgörande som du säger så har vetenskapen redan extraherat de egenskaper som agerar läkande och förfinat dem. Det finns ekonomiska intressen hos många som utövar vetenskap och kritisk gransking av data. Men inte i vetenskapen i sig.

    SvaraRadera
  14. Tyvärr är det väldigt få som forskar inom de flesta av dessa områden, men det kommer mer och mer. Oxytocin, kroppens lugn och ro-hormon har man vetat om existerar ganska länge, men forskningen har varit bristfällig. Jag hoppas att de flesta behandlingsformer kommer att generera mer forskning, så att folk övertygas om de positiva effekterna. Jag kan säga att jag studerar till hälsoterapeut och sysslar en del med klassisk massage och taktil massage och dess effekter på kroppen. Placebo eller inte, så har jag och mina klasskamrater utförd mängder med behandlingar med positivt resultat. Det är lite löjligt att det finns läkare som kan rekommendera operationer när det kan räcka att minska en spänning eller inklämmning via massage, stretch och/eller träning. Ett BOT-avdrag tror jag skulle förändra mycket. Men det gäller att folk utnyttjar det. Ett folk som mår bättre ger en bättre värld (Saknar empirisk undersökning för detta, men hoppas att ni kan gå med på det ändå)

    SvaraRadera
  15. När jag ser kommentarerna till Kroppsterapeuternas Yrkesförbunds förslag om BOT - avdrag så gör jag några enkla reflexioner.
    Ödmjukhet
    Har inte historien lärt oss att experter, med kunskap/vetenskap utifrån den tid man levde i, i ett antal fall har haft fel? Man har inte sett samband, som nu är uppenbara och man har sett samband som visat sig vara fel. Kan inte en viss ödmjukhet vara på sin plats inför andra människors upplevelser och kunskap.
    Forskning
    Notera att okunskap om forskning och dess resultat inte är detsamma som att forskning inte finns. Om man funderar på vilka intressen, som står emot exempelvis massagens effekter, så kanske man inser dessas behovet av att både styra informationen och desinformera.
    Kanske kan man också fundera både på vem, som bekostar forskning och vem man forskar på.
    Slutligen bör man notera att exempelvis akupunktur är en accepterad behandlingsmetod inom sjukvården. För några år sedan var den inte tillåten.

    Varför ett BOT - avdrag skulle innebära accepterande av oseriösa aktörer förstår jag inte. Det är klart att man det måste finnas regler. Precis som när det gäller ROT och RUT - avdrag.

    SvaraRadera
  16. Håller helt med "anonym". Frågan om BOT-avdrag eller inte får dock inte bygga på vad man anser om olika metoder. Det är grundprincipen som är viktig, dvs att vi måste fokusera mer på förebyggande åtgärder så att vi inte har lika stort behov av sjukvård.

    Hur ett BOT-avdrag skall fungera måste givetvis diskuteras, och de metoder eller aktiviteter som man får dra av måste givetvis vara sanktionerade på något vis. Vilka de är och vilka kriterier som ska gälla är inte självklart.

    Vår kropp är en märklig och outgrundlig skapelse där samma symptom kan ha många olika orsaker. Att använda oortodoxa metoder som fysisk aktivitet är för övrigt ett av de bästa sätten att förebygga och även bota en rad sjukdomar. Sjukvården använder mer och mer FaR (fysisk aktivitet på recept. Hur man gör det, inklusive hundratals referenser, står att läsa om i FYSS. Det är en drygt 600-sidig publikation utgiven av läkare för läkare.

    För den som vill läsa mer vilka effekter friskvård har på hälsa och ekonomi rekommenderar jag www.arebe.se och klicka sedan på deras senaste nyhet.

    SvaraRadera
  17. Anonym & PJ: Vad folk sysslar med för egna pengar har jag inget att säga till om alls. Och ska inte ha. Men ska vi på något sätt gemensamt finansiera en vårdåtgärd så måste vi ha en gemensam grund för att bedöma dess faktiska verkan. Annars hamnar vi som sage i det läget där jag kan hyra en schaman, flöjthealer eller köpa mirakelolja för hela slanten och begära att vi alla ska stå för kostnaden. Det håller inte.

    Ingen påstår att vetenskap är ofelbar. Likväl är vetenskaplig konsensus den bästa och främsta kunskap vi kan skaffa fram i varje givet ögonblick.

    Om vikten att hitta en gemensam värdegrund talar Obama väl: http://www.youtube.com/watch?v=B2Kh-xzerjE

    SvaraRadera
  18. Anders, jag tror varken jag eller "anonym" anser att man skall bekosta shamaner eller flöjthelare med almäna medel. Det är inte det BOT-debatten handlar om. Det hela är en principiell fråga om vi också skall satsa pengar på att förebygga sjukdomar eller bara betala för de kostnader som uppstår när någon blir sjuk. Om inte du ser problemet med det så hoppas jag att andra gör det.

    Jag är ingen anhängare av konspirationsteorier men det finns en outtalad allians mellan skolmedicinen, medicinindustrin och det etablerade samhället som växt fram under de senaste 150 åren. Vårt samhället är huvudsakligen uppbyggt av en makteliten som ger varandra "ryggdunkar" och gentjänster, samt naiva personer med överdriven auktoritetstro, som inte ser spelet som sker. Vad skulle hända om behovet av sjukvård plötsligt skulle minska? Tror du någon i den outtalade alliansen skulle låta det ske?

    Med din blogg där du gör vad du kan för att förlöjliga och missförstå intentionerna med BOT-avdraget spelar du denna alliansen i händerna.

    SvaraRadera
  19. PJ:: "Anders, jag tror varken jag eller "anonym" anser att man skall bekosta shamaner eller flöjthelare med almäna medel."

    Så vem ska bestämma vad som är okej? Varför ayurveda och reflexologi om inte shamanism? Vad är skillnaden?

    Sen talar du som om jag skulle ha nåt emot friskvård (subventionerad eller ej). Det har jag verkligen inte. Det är endast och uteslutande kvacksalveriet jag vänder mig emot.

    Jag vet inte om jag orkar med en till "vetenskapen är i konspiration"-debatt. Det står vem som helt fritt att söka rätt på och läsa in sig på dubbelblinda och granskade studier på diverse alternativmetoder. Att man ska lita mindre på dem än på anekdotiska utsagor om "qi" och "energiblockeringar" är bara trams.

    SvaraRadera
  20. Just ja, glömde säga det, PJ: Det står "Fiskvård" på er arebe-sajt. Det kanske ni vill åtgärda :-)

    SvaraRadera
  21. Ursäkta om jag drog lite förhastade slutsatser kring vad du anser om friskvård, det är väl bara så att du läst lite för få studier som visar vad man kan uppnå med det som kan betecknas som friskvård och därför reflexmässigt reagerar när orden massage och kroppsvård nämns.

    Bra att du gått in på arebe-sajten, och tack för korrekturläsningen :-). Hoppas att du också haft tid att läsa "Friskvårdsstudien" så du ser vad friskvård är frågan om.

    Sen förstår jag inte riktigt vad du menar när du skriver det där med att lita på olika källor. Vem säger att man skall lita mer på anekdotiska utsagor än dubbelblinda och granskade studier? Det är det ingen som hävdar och det är inte det debatten handlar om. Det finns tusentals vetenskapliga studier som visar vilka effekter friskvården har. Men på en friskvårdsstudie går det kanske 100 "sjukvårdsstudier". Vad tror du det beror på? Jo studier kostar pengar och det finns inte resurser nog att matcha medicinindustrins miljarder de direkt och indirekt pumpar in i studier varje år. Vi måste kommersialisera och etablera friskvård på samma sätt som sjukvården är idag för att få någon "jämlikhet". BOT-avdrag är bara ett steg på vägen.

    SvaraRadera
  22. PJ: Kanske har jag fel, men det känns som om du har misstolkat mitt blogginlägg alldeles. Eller läst för slarvigt.

    Låt mig förtydliga: Jag har absolut ingenting emot friskvård, kroppsvård, massage (varken klassisk eller taktil) eller ens tanken på ett "BOT-avdrag".

    Det jag vänder mig emot och det mitt blogginlägg handlar om är de metoder som avsändaren, Kroppsterapeuternas Yrkesförbund, representerar som bygger på vidskepliga och/eller pseudovetenskapliga irrläror (och jag gav ayurveda och reflexologi som ett par exempel)

    Vem säger att man ska lita mer på anekdotiska utsagor än kvalificerade studier, undrar du. Jo, de som erbjuder och säljer dessa metoder gör precis det. Och ett offentligt subventionerande av sådana metoder skulle, förutom att jag inte vill vara med och finansiera dem, dessutom ge dem en legitimitet som de inte förtjänar.

    Det var min hela poäng.

    SvaraRadera
  23. Tack för ditt klarläggande, jag missförstod dig tydligen. Vår debatt är dock ett tydligt exempel på hur svårt det är att sakligt diskutera saker utan att värderingar och förutfattade meningar styr hur vi tolkar vad den andre skriver. Men så är det ju iofs alltid :-).

    Du reagerade tydligen på Kroppsterspeuternas formulering "Man kan dra av kostnader för massage och kroppsterapi..." och tolkade det som all typ av vetenskaplig och ovetenskaplig behandling. Jag drog inte slutsatsen att Kroppsteraputerna skulle rekommendera ovetenskapliga metoder utan att de rekommenderade metoder som "...kan ge vinst både för individ och samhälle" och som "...lindrar smärta, löser upp knutar, mjukar upp stela muskler, stärker immunförsvaret, motverkar stress och ökar koncentrationsförmågan." För mig var det självklart att dessa skulle sanktioneras på något vis innan de kan accepteras för ett BOT-avdrag.

    Tack för en trevlig diskussion. Vi står nog inte så långt från varandra. Men jag är definitivt för någon form av BOT-avdrag och har därför skrivit på Kroppsterapeuternas upprop. Det gäller principen och inte detaljerna i första steget.

    SvaraRadera
  24. PJ: Jo, jag tror också att vi är ganska överens. Jag skulle också gärna skriva på för ett BOT-avdrag (även om jag tycker namnet är alldeles galet i det att akronymen inte tycks stå för någonting, och att "bot" är galet i kontexten friskvård), men inte så länge Kroppsterapeuterna som avsändare och initiativtagare representerar de här kvacksalverimetoderna.

    Det var inte någon formulering i uppropet som satte mina varningsklockor i gungning, utan som sagt en genombläddring på sajten om de terapiformer som KT företräder (http://www.kroppsterapeuterna.se/terapier.html).

    SvaraRadera
  25. Tant Fransa2010-06-23 18:29

    Först vill jag påpeka att rätt till skatteavdrag inte är samma sak som subvention. Själv är jag flitig användare av kiropraktik, naprapati och massage eftersom jag har skolios. Jag tycker INTE att dessa behandlingar ska vara avdragsgilla utan omfattas av vår allmänna sjukförsäkring, så att alla, inte bara de som har en inkomst, får tillgång till subventionerad behandling. Nu är kiropraktik delvis subventionerat enligt ett ologiskt och orättvist system, och naprapati subventioneras så vitt jag vet inte alls.
    Och självklart ska behandlingar som omfattas vara bevisat effektiva. Det tål att tänka på för den som går till vårdcentralen med spänningshuvudverk orsakat av nacknerver i kläm och får rådet av läkaren att ta en Alvedon. Eller den som av samma anledning blir ordinerad blomvatten av en homeopat.

    SvaraRadera
  26. Skatteavdrag är en subvention i min värld. Om jag har fel, så får du gärna förklara skillnaden.

    Jag antar att en alvedon hjälper mot de flesta huvudvärkar. Så då är den ordinationen den rätta (och effektiva). I de fall de inte hjälper, så krävs en bättre, tidskrävande, analys (som vi inte har resurser att ge alla patienter med huvudvärk).

    Homeopatin har inte något underlag för att det hjälper att dricka blomvattnet.

    Där finns en stor skillnad mellan behandling med klassisk medicin och alternativa mediciner. Den klassiska måste även vara effektiv.

    SvaraRadera
  27. Om evidensbaserad sjukvård lyckades läka alla hälsoproblem så skulle man inte behöva BOT-avdrag!
    Sverige har en snäv bild om vad som är evidensbaserat! I England och USA kan man till exempel få kraniosakral terapi (osteopati) och flera andra terapier inom sjukvården. I Sverige är dessa sk icke evidensbaserade - i USA är man vara läkare när man är väljer att blir kiroprakter ovanpå de övriga studier, i England är det samma om man är osteopat.
    Här vet men knappt vad det är.
    Vad är evidensbaserat i din värld? Det som sjukvården betalar? Eller det som ger lindring eller läkning?
    Vi ligger efter i Sverige och är förda bakom ljuset av personer med "evidensbaserad" ignorans.

    SvaraRadera
  28. Evidens = bevis. Evidensbaserade metoder är sådana som har bevisats fungera. Kraniosakral terapi klarar inte det kravet.


    Och nej, vi ligger inte efter länder som har kvar pseudovetenskapliga och andliga skräpmetoder i allmän sjukvård. Vi ligger före dem.

    SvaraRadera
  29. SinikkaNaumanen2012-05-16 14:21

    Bot och Rot skall inte GEMFÖRAS över huvudtaget anser jag !
    Däremot RUT och Bot har Gemensamt...Sparar slitna kroppar eller Förebygger hälsa!

    Massage har ju alltid redan i Grekernas tid (antikens tid) används och  BRA saker  Finns alltid kvar och det dåliga har tendens att försvinna!!
    Placebo.....mänsklg kontakt Alltid Bra varför går man till psykologer ?

    Är övertygad att massage samt Spa-behandlingar ( finns många olika terapier...) MIKCRO Massage som jag själv har gått en kort kurs hos Axelsson institutet i Stockholm förra året  ( lärare var ingen mindre än Hans Axelsson grundare för 50 år sedan för Institutet! )..Koppning samt friskvårdsteraupeuter kommer att vara framtidsyrken och att få dessa tjänster/behandlingar ev. 50% Rabaterad/ Subventionerad/ Bonus ..kalla vad du vill..Dessutom skapar det ju en massa jobb!!
    Sverige sägs ju vilja ha Egna Företagare en ypperlig möjlighet så för Unga Entreprenörer samt äldre!
    Att Inreda en een tex. massage rum kostar inte sjortan!

    INTE EN DAG FÖR TIDIGT... men 20 ÅR för SENT!!!Hoppas att detta hade uppfunnits 20 år tidigare ja då hade man SPARAT mycket MÄNSKLIGT LIDANDE!!Som har kostat miljarder till Staten och till oss Skattebetalare!

    Jag kommer Direkt öppna en egen mottagning tillsammans med andra med olika kompetenser! SKÅLAR REDAN:)
    Sinikka Naumanen Författare  Nynäshamn

    SvaraRadera
  30. Sinikka,

    Nu tar du massage som enda exempel här. Och det är, som jag också nämner i inlägget, en av de terapiformer som faktiskt kan försvaras utifrån "vetenskap och beprövad erfarenhet" som hälso- och sjukvårdslagen säger.

    Hade du istället tagit exemplet zonterapi (eller
    reflexologi som det kallas internationellt) så finns över huvud taget inget kliniskt stöd. Det bygger på idéer om osynliga/omätbara "energiflöden" som helt har motbevisats av modernare vetenskap. Sådant ska vi inte subventionera med skattepengar. Så enkelt är det.

    SvaraRadera
  31. SinikkaNaumanen2012-05-16 15:11

     Kanske om 5 år så har i kliniska studier för Reflexterapiernas Verkan ?

    Är så Innerligt trött på Allt som skall klinisk Bevisas ...när man är färdig med en studie ja då många är dessa studier som sedan aldrig praktiseras...nya kommer redan...och vems pengar flödar dit...skattebetalarnas en del iaf....

    Allt i Livet kommer Aldrig kunna bevisas..men ändå funka på många det är jag säker på!
    All Utlansdshjälp eller Bistånd så fint som det heter som kanske i Bästa fall når 70% dit meningen är....finns hur många som helst SVARTA Hål...som har pågått mer än 50 ÅR, vem ifrågasätter dessa!

    Tack för upplysningen iaf:)

    Det som folk mest lägger tid tycks oftast vara att Motbevisa saker o ting...och tycks inte komma nån vart...Tro kan fötflytta berg sägs det:)

    SvaraRadera
  32. Så bevis behövs inte säger du.


    Låt mig då ställa en fråga: Om jag påstod att jag kunde bota diverse sjukdomar genom att spela triangel och dansa moturs runt en patient - skulle du vilja ge dina skattepengar till min verksamhet?

    SvaraRadera
  33. SinikkaNaumanen2012-05-22 10:58

    Ja kanske det !


    Subject: [vemihelvete] Re: http://www.vemihelvete.se/2010/03/nasta-grej-bot-avdrag.html

    SvaraRadera
  34. Vad menar du med kanske? Skulle du eller ej?

    SvaraRadera
  35. AndersDu presenterar dej som "arg" och "hård". Kan man bli annat om man inte står för nånting alls utom "vetenskaplig konsensus". Brist på egna erfarenheter ger tunnelseende och brist på perspektiv. Det verkar vara dina största problem.

    SvaraRadera
  36. Jag vet inte, om jag ska vara ärlig, hur mycket vikt man ska lägga vid det där "arg och hård" längre. Jag har nog mjuknat en hel del sedan 2007 när det där författades. Men visst kan jag fortfarande debattera hårt om det behövs. Och visst kan jag bli arg då folk propagerar för att dumheter och irrläror ska vara med och bygga samhället. Oavsett vilket så betyder det inte att jag inte har precis lika många mjuka och vänliga sidor som du. Men nog om det.


    När det handlar om att bygga upp ett gemensamt samhälle för alla så gäller det att hitta allmänmänskliga och universella grunder att bygga på. För att det ska vara möjligt måste vi komma överens om vad som är verkligt och sant och skilja det från det som är tro, vidskeplighet och illusioner. Det senare får man gärna bära på privat, men det kan inte användas som grund i ett offentligt samhällsbygge.

    Det finns endast ett sätt att ta reda på om något är verkligt och sant, och det är att granska, studera och undersöka det.

    I det sammanhanget, vilket är vad som diskuteras här, så är din personliga erfarenhet, hur än stark du upplever den, tyvärr inte tillräcklig.

    Läs på lite om hur lättlurad och lättpåverkad människan är som individ. Läs på om felslut, bias, selektiv varseblivning och selektivt minne. Och då har vi inte ens kommit till ren lögn, nåt vi också är mycket benägna till.

    Det är den som sätter så stor tillit till sin egen erfarenhet att man anser att den skall väga tyngre än samlad kunskap och konsensus som är tunnelseende och har bristande perspektiv. 

    SvaraRadera
  37. Jag brukar tycka att Anders oftast "har på fötterna", men nu vet jag inte...".evidensbaserad vetenskap". Jo, det ska det nog vara...men vems vetenskap?? De få västerländska läkarna och forskarna eller de flerfaldigt mångtaliga österländska?

    Vi glömmer dem som säljer" konserverad gröt" , men av egen erfarenhet vet jag att många terapier, såsom t.ex. kiropraktik och massageterapi (riktig sådan) fungerar. Själv arbetar jag med hästar och har hjälpt många av dom tillbaka till ett drägligt liv med kiropraktik och massage. den som säger nåt annat vet inrte vad den pratar om . Så är det.

    SvaraRadera
  38. Du pratar strunt. "Evidensbaserad vetenskap" har jag aldrig myntat. Det finns evidensbaserad medicin, dvs sådan som har bevisats fungera i noggrannt utförda studier.


    Vetenskap är vetenskap. Det finns ingen "västerländsk" eller "österländsk" vetenskap. Att sitta på kammarn och hitta på egna sanningar som inte tål granskning är inte vetenskap, alldeles oavsett om det skedde igår eller för flera tusen år sedan.
    Vad gäller dina områden så har jag ingenstans sagt att jag tvivlar på massage. Och kiropraktik fungerar också på (vissa typer) av smärttillstånd. Det vet man genom just sådana studier jag talar om ovan.För reflexologi och andra andliga "energimetoder" finns däremot inga belägg. Studie efter studie visar att de inte fungerar bättre än placebo, och deras förklaringsmodeller är helt uppåt väggarna. Sådant ska inte subventioneras av våra skattepengar.

    SvaraRadera
  39. Det du påstår stämmer inte i fråga om Klassisk Massage - den är faktiskt dessutom ganska grundligt utforskad av medelålders vita män och deras huvuden ;)

    SvaraRadera
  40. Vad påstår jag om klassisk massage?

    SvaraRadera
  41. Håller med Pekka. Man undrar ju exakt vilka behandlingar som skall ingå i detta, finns många tveksamma behandlingar. Och har massage över huvud taget några långsiktiga effekter? Inte enligt idrottspedagogen Lisbet Olofsson iallafall, det som lönar sig för hälsan är träning! 

    SvaraRadera
  42. http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/

    SvaraRadera
  43. Nu står ju inte Shamanism med bland de terapier som Kroppsterapeuternas förbund representerar och det kommer knappast att ingå i framtiden heller. Jag postade länken nedan som en liten påminnelse till att evidensbaserad vård kan ifrågasättas den med, trots att den är - bevisad -.

    SvaraRadera