26 oktober 2010

Vem i Helvete lyssnar på Håkan Hellström

Förlåt mig Lars Winnerbäck, men jag konstaterade just att du bara är näst vidrigast inom svensk musik.

Håkan Hellströms senaste platta "2 steg från paradise" finns nu på Spotify, och jag lyssnade precis på den.

För enligt samma mekanik som Winnerbäckgrejen så blir jag nyfiken och vill veta vad hypen handlar om. Varför skriker folk "Äntligen!" när Håkan släpper nytt? Varför är de så lyriska över hans låtar?

Men jag går bet.

Det är lätt och upptempo, men blir ändå aldrig habil popmusik på grund av allt det påklistrat svåra och de vämjeliga pretentionerna.

Det är visor och svärmiska melodier, med de blir aldrig vackra eller berörande eftersom de är trötta, ospännande och ihopsnickrade av gammalt surt rivningsvirke.

Det är poppoesi som siktar på hjärtat, men missar styggt och träffar sekundärskamcentrat. Och jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket som är snott rätt av även den här gången.

Retrostuket sitter där det ska. Plonkiga tolvor. Reverbmättade körer i bakgrunden. Trummorna är lätta och låter rum. Vi har hört det i femtio år, och det håller faktiskt än även om det börjar kännas lite tjatigt. Här domineras det plåtreverbspyntade sångljudet av gäll falsksång. En stil som Hellström och hans gamla bandkompis Henrik Berggren är Sveriges främsta företrädare för.

Det finns en hel massa sätt på vilka musik kan beröra. Det kan vara svängigt. Det kan vara vackert. Det kan vara sorgset. Det kan vara ilsket. Det kan vara fyndigt, klokt eller poetiskt. Det kan vara fullt med känsla eller fullt med ekvilibrism - eller fullt med båda.

Det här är bara fullt med ingenting. Jag blir rent folkilsken av att lyssna på en platta med Håkan Hellström. En musikant, sångare och kompositör utan särskild talang för något av de tre. Men med en helvetes massa hype och påhejare.

Och det jävligaste av allt är att man inte kan diskutera smak. Det finns inga logiska resonemang eller argument som kan leda fram till att Håkan Hellström faktiskt och bevisligen är skit, hur mycket man än försöker sätta ord på det. Så hela det här inlägget är egentligen helt onödigt.

Men det känns iallafall lite bättre nu. Så. Varsågod. Släpp lös lynchmobben ...


73 kommentarer:

  1. Han är så fruktansvärt dålig så jag får upp lite kräk i munnen varje gång jag hör hans gnälliga stämma. Jag trodde etablissemanget filtrerade bort talanglösa människor. Men han är ett levande bevis på att man kan tjäna pengar på att vara värdelös.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar hur du tänker, både när det gäller håkan och larsan. För att man ska kunna sortera fram vad som är bra ur någon marknad måste man vara ganska insatt, att den målgrupp som håkan och lars når ut till inte är musikalisk elit är knappast någon överraskning.
    /// äckeljazzpretto

    SvaraRadera
  3. Det som stör mig absolut mest med HH är att man kan skapa en musikkarriär genom att ogenerat visa upp att man varken kan sjunga, spela eller komponera. Övriga artister gör i alla fall sitt yttersta för att dölja sina tillkortakommanden genom ack så förkastliga ljudprocessorer som gör om skrän och falsksång till någon slags musik.
    Det som tilltalar de flesta är nog HH:s utstrålning och energi. Han kanske borde bli någon slags healer istället. Skulle säkert bli mycket framgångsrik.

    SvaraRadera
  4. Hårdrock är ju faktiskt bäst!2010-10-26 15:57

    Håkan skiter jag i. Men Lasse Winterdäck kan man skrota! Äntligen någon som fattat att det är en massa gnäll snarare än musik. WORD!

    SvaraRadera
  5. Åh, aj, vad det där gjorde ont. Jag har av ren instinkt hållit mig långt, långt borta från Håkan H, men ditt inlägg fick mig att faktsikt lyssna noga. Och det skulle jag inte ha gjort. "Varken kan sjunga, spela eller komponera" , som Daniel skriver här ovanför bör dessutom kompletteras med "kan inte skriva".
    Och så gör fanskapet allt detta i närmast industriell skala. Den enda förklaring jag kan hitta är att det hela är ironiskt menat. Nu kan man bara hoppas att ironin är medveten, för då är han fast i en offentlig skärsseld där han helt enkelt är tvungen att fortsätta och genomleva helvetet om och om och om igen, medan vi andra helt enkelt kan stänga av skiten.
    Jag tycker vi gör det, hörrni!

    SvaraRadera
  6. När Eilert Pilarm lade ner sin musikaliska verksamhet skrev en krönikör i en av kvällstidningarna: "Vi behöver inte vara så ledsna för det, vi har fortfarande Håkan Hellström."

    SvaraRadera
  7. äsch..orka. Det är ju som att det finns människor som köper messmör och brer på mackorna. Vem i helvete köper messmör liksom. Ganska många ändå. Och låt dom göra det så kan vi andra som tycker om andra pålägg köpa det istället.

    SvaraRadera
  8. @Peter: liknelsen med Messmör är inte så haltande som man först kan tycka. Messmör är också laxerande!

    SvaraRadera
  9. Mr Vetbäst2010-10-26 18:38

    Jag tycker Håkan är jättebra.

    SvaraRadera
  10. Mr Vetbäst2010-10-26 18:39

    Just det. L W är jättebra också.

    SvaraRadera
  11. Vi 70-talister var tvungna att genomlida fjantar såsom Jumper, Dr Bombay (som iofs va rätt rolig och körde sin stil med rätt inställning) 4 Non Blonds, Addis Black Widow, Supernatural, Brainpool och Yaki-Da. Gemensam för alla dessa är att evolutionen gjorde sitt och de är numera No more. Gillaknappen intrycket för det. MEN!!! Av någon anledning har den naturliga urvalesprocessen börjat halta lite med vissa som borde selekteras bort, därbland Lars Winnerbäck och Håkan Hellström. Jag skyller på Losecknaprande tjejer i högre tonåren och popsnörewannebe till musikrecensenter. Och eftersom de kategorierna tyvärr bara växer så kommer Darwin dessvärre lida nederlag.

    Just det, håller med många av de ovanstående talare.

    SvaraRadera
  12. Själva förstår jag varken recensenternas gränslösa eufori eller ert superba hat. Lite pretention och repetition har väl aldrig skadat någon? Minns ett gammalt Vem I Helvete-inlägg där du jämför musiker med kockar och påpekade att de minsann inte skulle komma undan med att laga pesto gång på gång. Men är det inte precis det som majoriteten gör? Och visst smyger man in på Donken emellanåt och tar sig en cheeseburgare. Inte för att det är så jävla gott, utan för att det finns andra värden än ortodox perfektion. Även om det naturligtvis i de flesta fall smakar godast.

    Men om ni menar att fenomenet Håkan Hellström (vilket jag är övertygad om har en motsvarighet i alla generationer, försök inte påstå att all mainstream innan 00-talet var resultatet av en musikalisk darwinism) är totalt innehållslöst så menar jag att era skygglappar sitter för tätt. Och ärligt talat, är det inte bättre att Håkan får ränna runt och lägga spår tillbaks till gamla vistraditioner än att.. jag vet inte, Wham! får folk att köpa "Choose Life"-tröjor? Det kunde ha varit mycket värre.

    SvaraRadera
  13. Klockren analys/sågning av det tondöva fenomen som Håkan Hellström är.

    "Han är så fruktansvärt dålig så jag får upp lite kräk i munnen varje gång jag hör hans gnälliga stämma" var det någon anonym individ som skrev här ovan. Och det är väl bara att instämma där !

    Även Eilert Pilarm nämndes och jag flikar in med ytterligare ett namn ur tondövhetens gömmor: Anton Maiden !

    Ytterligare en skrämmande aspekt av fenomenet Hellström är ju att väldigt många människor där ute vill ha honom som allsångsledare på Skansen !

    SvaraRadera
  14. Hmm... Kan förstå om man avskyr Håkan, jag kan dock se något charmigt i hans naivitet och brist på självinsikt, men någon vidare kvalitetsmusik är det väl knappast...

    SvaraRadera
  15. Skönt att se att man inte är ensam om att tycka att HH är en skamfläck på den svenska musikkartan, som även annars befolkas av alltför dåliga artister. Jag brukar undvika Allsång på Skansen men en gång för några år sen när jag gick förbi TVn såg jag HH uppträda där och ett antal killar och tjejer i publiken höll upp en alldeles underbar banderoll på vilken det stod: "Vi kan inte heller sjunga".

    SvaraRadera
  16. Yes! Tack för att det bevisligen inte bara är jag som avskyr Hellström och är nära att kaskadkräkas så fort något av hans "verk" spelas. Evert Taube skulle rotera i sin grav om han visste att hans egen son har samarbetat och även turnerat (?) med denne man. Att det finns musiker som besitter någon sorts TALANG men aldrig får samma uppmärksamhet är bara sorgligt. Och jag skiter i att Hellström handlar om "en känsla som jag inte förstår mig på" eller liknande humbug. Killen är kass helt enkelt och jag avskyr den jobbiga pretto-attityd som han besitter. Det roligaste på länge tycker jag dock var när han för någon månad sedan gick ut i Aftonbladet och menade att Idol-juryn förstör människor och att de skulle "passa sig". Well Håkan; är du av alla människor verkligen rätt person att uttala dig om Idol och dess jury?

    SvaraRadera
  17. Var tvungen att lyssna på denna skönsång efter att ha läst ditt fenomenala inlägg om Håkan. Föll direkt för låten "2 steg från paradise". Visst låter det som han har hyrt in Björne från Björnes Magasin för att sjunga den låten? Likheten är slående.

    Om karriären börjar gå lite knackigt kan Håkan alltid söka till Idol. Undrar vad juryn hade sagt om hans sångröst?

    SvaraRadera
  18. Så jefvla exakt på pricken....HH må vara en käck pojk. Jadå...Men en idoljury hade grinat illa och avbrutit honom efter 5 sekunder med orden: "Tack, men nej tack. Varsågod nästa...!"

    /Janne

    SvaraRadera
  19. Nu är jag inte vidare lyriktekniskt bevandrad, men kan någon ge mig ett exempel på musik som är "vacker", "djup" eller whatever, där Håkan inte är det. Någon poesi är det inte, och visst anammar han en redigt urblekt roll som olycklig-tonåring som jag själv också kan blir rätt trött på, men varför är hans prosa värdelös? Är det för att det budskap han försöker förmedla ibland inte är tillräckligt krypterat? Inte tillräckligt gränsbrytande dynamiskt? I mina öron förmedlar det ett förvisso anrikt budskap på ett nytt sätt. Visst börjar just Håkan som artist gå på repeat, men vad är problemen i att han har nischat sig (vilket jag själv inte anser är något vidare gravt övertramp, jämfört med många andra artister)?

    Jag har av någon anledning svårt att se ovanstående kritiker ha djupstuderat hans musik i den utsträckning som krävs för att veckla ut vad ni kallar för "poesi". Ett gravt fall av Halo-effekten, skulle jag säga.

    SvaraRadera
  20. Rickard: Visst kan jag ge dig exempel på musik som (i mina öron) är vacker: Jesu, bleibet meine freude ur kantat 147 av J.S. Bach, Largo ur Xerxes av Händel, Waltz for Debby av Bill Evans, Call me on your way back home av Ryan Adams, Sometimes it snows in april av Prince, So Sad av Camilla Leierth, God's Highway av Tobias Fröberg, The Heart of Saturday Night av Tom Waits, The times they are a-changin' av Bob Dylan, Over Yonder av Steve Earle, Angry Anymore av Ani DiFranco ... oj, jag får hejda mig där.

    Frågan är väl vad det tillför diskussionen :/

    Vad gäller Håkans lyrik säger jag bara att den får mig att skruva på mig i skam och obehag.

    Falsksången skulle jag absolut kunna tolerera om jag kunde hitta några andra kvaliteter i det hela (ovanstående lista innehåller tex några inte alltför skönsjungande artister), men det gör jag dessvärre inte.

    SvaraRadera
  21. Nu uttryckte jag mig väldigt dåligt. Jag menar också att Håkans musik är sötsliskigt och bräckligt naiv, inte heller ger föda för min tanke. Men det kunde ha varit mycket värre.

    SvaraRadera
  22. När Håkan sjunger knyter sig mina tarmar
    Jag blir obekväm och får ståpäls på mina armar

    Det liksom gnisslar i mina öron och svider
    Där jag står för mig själv och lider

    Alla verkar ju tycka att han är nån sorts kung
    "Lika fenomenal som Elvis när han var ung"

    Nej, jag byter kanal när han stör min frekvens
    Men jag är också tondöv så jag vet hur det känns

    Fast hans mor skulle varit ärlig mot sin son
    Kanske hade vi då sluppit höra detta fån

    Själv fick jag lära mig den brutala vägen
    Att det inte hjälper för mig att vara trägen

    Gitarrlärarn sa som det var, han fick nog
    Och all min lust att spela bara dog

    Tur var väl det för er alla på stan
    Annars kanske jag stått där som Håkans kumpan

    SvaraRadera
  23. Hellre en sprudlande energisk och glad men falsk Håkan i en poesi som är simpel och i vissa fall uttjatad än ett pretto-Kent som försöker vara så jävla komplicerade och svåråtkomliga att det blir förbannat och provocerande patetiskt.

    SvaraRadera
  24. @ Dagger. Precis.

    SvaraRadera
  25. Dagger: Håller i stort med dig i din analys av Kent. Men de har i mitt tycke en upp på Hellström i det att de faktiskt lyckats skriva en del vackra poplåtar.

    Själv hittar jag dock inte det sprudlande energiska och glada i Håkan Hellström. På ytan och som gimmick, visst. Men definitivt inte i musiken.

    En parallell jag kommer på på rak arm är "Shiny Happy People" av R.E.M. Bara tanken på den ger mig ångest och obehagskänslor - titel, text, video, upptempo och handklapp till trots.

    SvaraRadera
  26. Håkan är vansinnigt dålig, begriper inte vad folk ser hos honom, men å andra sidan så tycker ju många att Petra Mede är en duktig komiker så det är väl antagligen bara dålig smak det handlar om.

    SvaraRadera
  27. härligt Anders, skönt att veta att det finns fler ute i världen som ogillar menlös töntpop.
    kan du inte ge KENT och Bo kaspers en känga också?

    SvaraRadera
  28. Precis som alla relevanta artister delar han folket i två delar, inte många är neutrala.
    Man "hatar" som här, eller älskar vilket ligger lite närmare min åsikt om geniet Håkan.
    Så helt perfekt, artister som lämnar merparten av människor helt neutrala - de kan bytas ut utan att ngn gråter!

    SvaraRadera
  29. Eller kanske skulle det varit två läger......

    SvaraRadera
  30. Nicholas: Jag tror inte att det är så det funkar. Håkan hade lämnat mig precis lika oberörd som andra usla artister om inte hypen och påhejarna hade funnits. Sådana som kallar honom "geni", till exempel! :-)

    Läs gärna mitt inlägg om Winnerbäck där jag klurar kring just detta.

    SvaraRadera
  31. Förstår man inte så förstår man inte...

    Fortsätt du att lyssna på Levi Klausen, Ultima Thule eller vad för skit du gillar.

    SvaraRadera
  32. Skönt att höra lite motstånd till Anders, blir jävligt tråkigt att lyssna på samma hyllningskör till kritiken mot Håkan och Lasse. Som att slå in öppna svängdörrar.

    /Bengt Fahlström

    SvaraRadera
  33. Johansson: Är det inte lite tankevurpa att slå fast att för att jag inte gillar EN artist som du gillar, så är det jag lyssnar på per automatik SKIT?

    (Du kan rulla upp lite grand här så har du några exempel på vad jag gillar, fast då gällde det uteslutande det som var "vackert").

    Ditt gag om Ultima Thule och ex-SD:aren hajar jag inte. Bevisligen har du läst i bloggen vad jag tycker om rasism och främlingsfientlighet.

    SvaraRadera
  34. Anders:

    Jag håller verkligen med dig om att Kent har en del vackra låtar. Jag håller dock inte med om att Håkan skulle vara så mycket sämre. Jag tycker t.ex att "Jag hatar att jag älskar dig..." och "Nu kan du få mig så lätt" är två jättevackra låtar.

    Angående energin och det sprudlande så får i alla fall t.ex "Ramlar" och "Kom igen Lena" mig på ett fantastiskt bra humör.

    Jag är verkligen inget Håkan-fan. Han är för det mesta rätt usel men han förtjänar inte riktigt det hat han väcker hos många. Jag har dock en liten idé om vad det är som väcker sån enorm kärlek hos många andra, trots att han ofta är så kass. Jag tror att det är så att Håkan står för något av det vi tycker är det vackraste på denna jord. Göteborg. Fula vackra Göteborg. För mig ÄR Håkan Gbg skärgård, Majorna, Masthugget, Järntorget, Linné. Jag kan inte förklara det bättre än så.

    Vad Stockholmarna ser hos honom har jag ärligt talat lite svårare att förstå.

    SvaraRadera
  35. Som du själv säger, ett onödigt inlägg där du koketterar med din goda smak. Väldigt bajsnödigt Anders!

    SvaraRadera
  36. Om du tar det som bajsnödigt att jag sågar en usel artist har du nog missförstått vad jag menar.

    Det är popmusik, ffs! Jag slänger hellre på Lady Gaga, Britney Spears eller Amy Diamond än det här. Är det koketterande med god smak?

    SvaraRadera
  37. Har inte HH flyttat från GBG till Sthlm? Tänk på det, Dagger.

    SvaraRadera
  38. Nyss var du folkilsk, nu är det popmusik ffs!

    Du har skrivit en pretensiös text om hur pretensiös och talanglös en viss artist är, och hur arg du blir för att folk gillar honom. Jag tycker det är bajsnödigt.

    SvaraRadera
  39. Är orden "folkilsk" och "popmusik" varandras motsatser? Jag förstår inte din poäng där.

    Däremot är du mer än välkommen att tycka att jag är bajsnödig och pretentiös.

    SvaraRadera
  40. Daniel:

    Håkan bor i Majorna i Göteborg. Tänk på det Daniel.

    SvaraRadera
  41. Så vitt jag vet bor HH både i Sthlm och Gbg lite till och från, även om jag inte riktigt fattar vad det spelar för roll. Han kan väl för hundan vara en genomgöteborgare för det. Glenn Strömberg bor i Italien och är sjukt förknippad med Götet han också. Tänk på det Daniel.

    SvaraRadera
  42. HH bor i en friggebod utan fönster på Orust.

    Tänk på det.

    SvaraRadera
  43. Hur kommer det sig att ingen verkar inse att Anders BÅDE kan vara bajsnödigt pretentiös OCH ha rätt...?

    Självklart är det lite bajsnödigt att såga något som bevisligen många gillar, då det luktar lite kulturelitism: "Jag vet bättre än er vad som utgör god smak", liksom.

    Samtidigt råder det ju inget som helst tvivel om att Håkan Hellströms enda genuina talang är en intensiv karisma och scennärvaro; däremot kan han inte sjunga för fem öre!

    Har full förståelse för hur Anders irriterar sig på att någon vars faktiska färdigheter på området lyser med sin frånvaro ges så mycket hyllningar. När Kejsaren paraderar i sina nya kläder bör någon ropa att han är naken, och det är gott att Anders här gör så.

    Basta.

    SvaraRadera
  44. Nej, nu tycker jag faktiskt att ni har fått koncepten om bakfoten.

    Jag är en tjurig raljerande besserwisser. Inget skitnödigt pretto. Skillnaden är faktiskt monumental.

    SvaraRadera
  45. Vill lägga till en tråkmåns: Lindros (vad han nu heter i förnamn) som då och då spelas de gånger jag lyssnar ordentligt på radion före lördagar och söndagar. Där har vi en riktigt tråkig musiker stöpt i den form som alltför ofta präglat svensk musik de senaste 25 åren.

    Sagt av en riktigt fördomsfull viktigpetter...

    SvaraRadera
  46. Skillnaden mellan en besserwisser och ett pretto är väl endast att den förste faktiskt har rätt, vilket du själv påpekar är svårt att ge belägg för. Twilight zone...

    SvaraRadera
  47. Njä, en besserwisser behöver väl inte per definition ha rätt. Vilket iofs inte spelar nån roll då jag faktiskt har rätt ;D

    (åh vad det är roligt att gnabbas med Håkandiggare förresten :-)

    SvaraRadera
  48. Oau. Även om jag behöver arkebusera vid tonerna av Håkan gjorde det ont att kallas för "Håkandiggare" (och buntas ihop med 15-åringarna som "bara Håkan förstår"). I mina öron lyckas han emellanåt rulla in en poäng och vara lite naivt vacker på ett väldigt avväpnande sätt. Ibland är det rätt skönt.

    Men touché, om man nu är relativist så kanske det räcker med att besserwissern kan belägga sitt "bättre vetande". Utan absoluta termer blir väl däremot alla åsikter pretentiösa, när alltings värde är konstruerat.

    SvaraRadera
  49. Undrar om inte Håkan Hellström är älskad för att han är en som vi - det skulle kunnat vara jag...

    Tror att motståndet mot Lady Gaga, Britney Spears och Amy Diamond har samma grund - det skulle inte kunnat vara jag...

    SvaraRadera
  50. Åh, gillar när folk bashar Håkan! :D
    Jag råkar gilla honom nu då.

    Jag har tänkt på det här rätt länge... vad det är som får folk att hata honom så. Man får ju gärna ogilla honom, smaken är ju som baken. Men att verkligen innerligt hata honom är för mig en gåta.
    Det kan vara ett uttryck för att ni inte förstår den sorts musik han spelar. Men det är okej. Det finns många musikstilar jag inte förstår mig på, men andra kan få gilla dem så mcket de vill. Fast nu spelar ju inte Håkan någon slags obskyr musikstil direkt, så jag vet inte... Han har hämtat väldigt mycket ifrån band såsom Smiths, Dexy's Midnight Runners osv. Lyssna på dem och se om ni hatar dem eller inte!

    Du rabblar upp en massa ljudbilds- och allmänna musiker-argument. Grejen är att man skulle kunna hitta lika många "musikerargument" för honom som emot. Det är lika subjektivt som "vanliga" åsikter om hans musik. Jag ser många som kommenterar t.ex. "Jag är musiker, jag vet...".
    Men vafan, det finns ju musiker som gillar honom också! Det finns ingen objektiv sanning i ert elitistiska synsätt!

    Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till... Ogillar bara den här, vahetere, hetsen mot Håkan. Smaken är ju, som bekant, som baken!

    Varför ni ska lyssna på mig? Jo, jag är musiker förstår ni...

    SvaraRadera
  51. jopme sa "Jag har tänkt på det här rätt länge... vad det är som får folk att hata honom så."

    Som jag varit inne på tidigare här och i inlägget om Winnerbäck: Ju fler som hyllar nåt man inte gillar, desto mer less och avig blir man.

    "Du rabblar upp en massa ljudbilds- och allmänna musiker-argument."

    Nej, det gör jag inte. Endast i stycket om att det låter retro, och det säger jag ju att jag inte har nåt emot. I övrigt är det rena känsloargument, eller snarare oförmågan att beröra mig känslomässigt.

    I övrigt tror jag inte att det finns nån egentlig skillnad mellan en musikant och en "vanlig" lyssnare i hur man lyssnar på och upplever musik, mer än att musikanten kanske har lättare att sätta ord på "varför tycker jag så", så att säga after the fact.

    Hursomhelst, det du kallar "hetsen" mot Håkan kommer med största sannolikhet att fortsätta stå i direkt proportion mot det andra lagets hyllande :)

    SvaraRadera
  52. Jag hatade också honom först, kallade honom för Kråkan Hellström och sådär. Men sedan hände något för något år sedan och nu är jag besatt. Klart jag hör att han inte skönsjunger, men det är något annat jag gillar. Texterna. Känslan. Sånt krafs.

    SvaraRadera
  53. Tom Waits och Bob Dylan gör, i dina öron, vacker musik medan HH:s lyrik får dig att skruva på dig i skam och obehag.

    Jag hoppas du är medveten om att HH relativt frekvent lånar, ja till och med direkt översätter lyrik av just dessa två herrar.

    Kanske ligger ditt hat på det rent personliga planet och har, i så fall, inget att göra med HH:s musik/lyrik (kan ju prova Moneybrother's cover på Bränno serenad). Eller också har HH lyckats plocka de russin ur Dylan-kakan som du inte gillar.

    SvaraRadera
  54. Hej,

    Jag tror att det handlar om att man som människa vill vara unik och genom att gilla en lite udda artist så visar det på att man själv är lite originell. Lite som du säger, Anders. Att ju fler som gillar någon desto mindre gillar man det. Lars Winnerbäck har sedan kanske 7 år tillbaka blivit mainstream, men innan dess så harvade han på med sin egna stil. Då var det kanske mer originellt att gilla honom, till skillnad från nu när han spelas frekvent på skvalradion. Men det är fel att kalla honom kass, rent musikaliskt det vet vi båda att är fel. Samma sak är inte lika enkelt att säga om HH, men det är så i det fallet också.

    Traveling there was really boring so I headed for the ditch. It was a rough ride but I met more interesting people there.

    /Neil Young om hur det var att hamna i mittfåran efter hiten Heart of Gold

    SvaraRadera
  55. Hans: Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang. Du menar att om man styckar upp och snor fraser ur andras (ev. bra) texter, översätter och snickrar ihop dem - så blir det per automatik minst lika bra som ursprunget?

    Jag tycker snarare att det är pinsamt, och en av orsakerna att skruva på sig när HH snor så brutalt rätt av. I synnerhet när han till och med snor titlar, typ Uppsnärjd i det blå (Tangled up in blue), Den fulaste flickan i världen (The ugliest girl in the world).

    Men visst, Cornelis textrad "Allt är bedrägeri, men det struntar jag i, för att du har så mjuka läppar" är vacker. Eldkvarns "Ta mig till kärlek, ta mig till dans, spela ett nummer som tar mig nånstans" likaså.

    SvaraRadera
  56. Tja, Hasse här igen!

    Jag menar absolut inte att stulen, ihopsnickrad lyrik slår originalet. Även jag håller givetvis Dylan och Waits högre än vår vän HH. Men det är inte det diskussionen handlar om och att, som du, stämpla något så pass närliggande som skit framstår dessutom som en aning inkonsekvent.

    Problemet består i ditt ensidiga sätt att se på HH:s texter. Kanske ska du istället se på texterna som en parafras anpassad för den skandinaviska y-generationen. HH plockar guldkornen ur rock-/pophistoriens osinliga skatt och presenterar dem i en till samtiden anpassad kontext, på svenska - han har därmed, anser jag, en funktion att fylla.

    Min samlade bedömning efter att ha läst inlägget samt dina kommentarer är att det är personen, konceptet, fenomenet Håkan Hellström som du avskyr, vilket jag, handen på hjärtat, kan förstå. Jag kände själv, i ett initialt skede av hans karriär, likadant. I stridens hetta projicerade du denna avsky även på HH:s, i sammanhanget, helt oskyldiga lyrik.

    SvaraRadera
  57. Hans: Skit sa jag förvisso aldrig om hans texter, utan "Det är poppoesi som siktar på hjärtat, men missar styggt och träffar sekundärskamcentrat".

    Med det säger jag inte att låttexter måste vara god poesi. Det finns låtar jag gillar till tusen som har i det närmaste nonsenstexter. Men då har de nån av de andra kvaliteterna som jag försöker finna i mitt ursprungsinlägg.

    Jag är inte heller ense med dig om hans "funktion". Om det är en hommage till Dylan, Dexys, Smiths, Morrissey, Iggy, Waits, Jam, Cornelis, Eldkvarn, Waterboys, Canned Heat och Pavement att rippa deras grejer och sätta sitt eget namn på det, då är det ingen hommage jag någonsin skulle vilja råka ut för.

    Ger man credit where credit is due så kallas det covers (brukar fungera utmärkt när det gäller att ta guldkorn till en ny publik f.ö).

    Personen Håkan Hellström har jag ingen som helst koll på och uttalar mig inte om här ovanför. Men artisten, konceptet och fenomenet känner jag en stor portion avsmak och obehag för. Vilket valet av ordet "vidrigast" skvallrar om.

    SvaraRadera
  58. Bra, då är vi överens om att HH kvalar in någonstans mellan skit och Dylan.

    Enligt mig minskar inte det konstnärliga värdet för att man har lånat/inspirerats av någon tidigare verksam. Angående Dylans orubbliga autenticitet kan jag rekommendera följande artikel:

    http://www.nytimes.com/2006/09/14/arts/music/14dyla.html?_r=1

    "Immature poets imitate; mature poets steal; bad poets deface what they take, and good poets make it into something better, or at least something different"
    T. S. Eliot

    SvaraRadera
  59. Å fy fan vad du suger kvastskaft, Anders!

    Du är ett jävla, förståndshandikappat missfoster. Skälet till att du håller vinglaset för munnen på din "byline-bild" är att du inte vill avslöja ditt harmynta arsle till kräkhål. Håkan delar genpool med en VD (farsan), en barnpsykolog (morsan) och en professor i vetenskapsteori (brorsan). Du, din jävla fusknorrlänning, delar genpool med en lappkärring och den rentjur som hon tillät bestiga henne i desperat lappsjuka! Fyfan, vilket jävla avskräde du är. Sätt dig och lyssna på en jävla trolltrumma tillsammans med dina låssas-kompisar och besvära inte världen mer!

    Men egentligen så handlar det ju bara om att vi har olika musik-smak :-) Kram!

    SvaraRadera
  60. Hahaha! Välformulerad harang! En invändning bara: Från en lappkärring och en rentjur hade jag antagligen kunnat titulera mig äkta norrlänning.

    Helt sant dock att musikalitetens yttersta källor är VD-poster och barnpsykologi.

    Kram :)

    SvaraRadera
  61. Jaha du, Soiled_92. Du skulle inte vilja dela med dig av den skit du skapat, jag skulle hemskt gärna lyssna på den.

    Ps. Det där med att välja rätt genus är inte din grej va?

    SvaraRadera
  62. ni har missförstått håkan totalt. blir så arg på folk som bara kritiserar och kritiserar, skaffa er ett liv. ni behöver absolut inte tycka om killen, men om ni nu fullständigt hatar honom varför spenderar ni då tiden på att skriva ett hatinlägg när ni kunde skrivit något fint om någon annan artist? så himla himla onödigt. jag älskar håkan. och winnerbäck. deras scenärvaro, musik och underbara personligheter, och om det är något ni missat så skyll er själva helt enkelt. det finns redan så många som älskar håkan att vi inte ens behöver er.

    SvaraRadera
  63. Stargazer20002011-07-04 22:49

    Hatet grundar sig i en förhoppning om att det onda så småningom ska försvinna från etern. För att göra en väldigt ogrundad och oförskämd jämförelse, men när det gäller hat så finns inga gränser. Det har skrivits spaltkilometer om en väldigt älskad och hatad kille/man.....Hitler. När människan känner kärlek eller hat så finns inga gränser och mellan kärlek och hat finns bara en hårtunn linje.

    SvaraRadera
  64. förstår ändå inte varför någon känner att man måste skriva en så här lång text om ett hat mot håkan! tycker att alla ska ha sina åsikter och tycker verkligen inte att alla måste tycka om håkan, mer tvärtom. men att uttrycka det så här på internet gör mig bara så irriterad. helt jävla onödigt.

    SvaraRadera
  65. Emelie: Världen vore måhända gullesnuttig och rosa om alla bara uttryckte beröm och positiva omdömen. Men ack så trist! Och tänk så mycket avsky som skulle bubbla under ytan. Jag säger: Ut med känslorna i ord! Skriv ned dem och posta dem för världen att läsa! Jag är övertygad om att världen vore en finare plats om fler fick utlopp i språket istället för på andra, kanske mer destruktiva sätt.


    Om själva texten vill jag bara tillägga: Jag recenserar inte Håkans personlighet eller ens hans scennärvaro. Jag recenserar en platta med hans musik. Och den är, enligt alla de kriterier jag normalt har och några till jag försökt hitta för att vara snäll, fullständigt undermålig.

    SvaraRadera
  66. Stargazer20002011-07-04 23:12

    Hur menar du att uttrycka sig såhär på internet? Det måste vara värre att uttrycka sig så sjukt positivt i all media så att folk bara känner att dom måste älska något som i realiteten inte är bra rent musikaliskt. Måhända bra poetiskt för vissa. Men en sångfågel är han inte och melodierna saknar en viss struktur som vissa musiklyssnare söker därför matchar han inte smaken. Denna striden kommer att vara i århundraden. Jag minns när synthare hatade hårdrockare och vise versa, för det var de enda alternativen som fanns just då. I ärlighetens namn får man väl säga att det är omoget att kritisera en artist som trots allt lyckats men Håkan gör mina öron sjuka.....tyvärr.

    SvaraRadera
  67. Stargazer20002011-07-04 23:15

    Glömde säga....vad jag vet så hatar ingen Håkan. Säkert en hyvens kille att festa och diskutera med.

    SvaraRadera
  68. Återigen, Emelie: Inlägget handlar om plattan "2 steg från paradise" som precis som hans övriga plattor jag har hört innehåller vad jag anser är dålig musik.


    Jag säger som Stargazer: Håkan är säkert en alldeles utmärkt trevlig snubbe att hänga med. Men när han ägnar sig åt artisteri och sång är det inte trevligt, utan plågsamt.

    SvaraRadera
  69. Vasastan6902011-08-02 06:35

    Du är välkommen att säga till när du skapat något som är i närheten vad som kallas för musik.

    SvaraRadera
  70. Du måste väl ha annat att göra än att gnabbas, startar du en ny blogg för allt Du inte gillar eller?

    SvaraRadera
  71. Håller med fullständigt. Så ointressant musik att man blir förvånad

    SvaraRadera
  72. Du har rätt, varför tycker folk om talanglösa människor. Vem som helst kan skapa sånt där skit!

    SvaraRadera
  73. Vilket synsätt på en annan medmännska som gör det han gillar och förmodligen mår bra utav. Dessa förståsigpåare som rent trycker ner de som inte rör sig inom de ramar de anser var de rätt o riktiga är något jag kraftigt ogillar. Att de dessutom använder sig av ett bildat och extrem välformulerat språk för att därigenom uppnå både ökad effekt och ett slags översitteri gör mig rasande. Oavsätt vad jag tycker om deras hackkyckling så anser jag inte att det finns något som helst anledning till vare sig diskution eller förståelse. Denna typ av människor förstår bara ett språk och det är massivt våld. Jag är ingen våldsverkare men anser att vissa tyvärr måste elimineras till fördel för den stora massan. Typer likt Anders skulle självklart falla under kriteriet direktkvalificerade. Detta är en högst personlig åsikt och kanske något svårt att få gehör för dessvärre, vore jag den utsatte skulle jag förmodligen via alternativa vägar försökt avlägsna de värsta elementen.

    SvaraRadera