21 september 2012

Gladare grannar med komprimerat!



Ni kanske känner igen problemet. Klockan är 23.45 on a school night. En drama-action-mystery-comedy-romance-thriller rullar. Och volymen är alldeles perfekt för att höra vad alla säger ...

Plötsligt börjar pukor dåna, rymdskepp sprängas, hjältar och skurkar att vråla på varandra och köra omkull med Ford Pintos. I vad som känns som 750 decibel. Man kastar sig på fjärrkontrollen och får bukt med dundret precis i det ögonblick då filmen övergår till en tystlåten dialogscen som man nu inte lyckas uppfatta ett ord av.

Jag har absolut inget emot en mäktig ljudupplevelse. Men ibland går det lite till överdrift med dynamiken. Den är ofta mer dimensionerad för en biosalong eller kåk på landet än en tvåa i stan runt midnatt.

Så jag har en tid funderat på om man inte skulle kunna klämma in en kompressor/limiter (en ljudbehandlare som enkelt uttryckt minskar spannet mellan starka och svaga ljud) för att få lite pli på det här problemet. Höja snacket och sänka explosionerna, helt enkelt. Och nu kom jag till skott ...

Fujitsu Siemens Esprimo Q5030

Hjärtat i min mediasetup är en liten Fujitsu Siemens Esprimo Q5030, en vanlig PC i miniformat på vilken jag kör Windows 7 och mediacentret XBMC. Alltså ett helt öppet system som jag gör vad jag vill med. Att köpa och ställa in ytterligare en burk i form av en hårdvarukompressor i skåpet känns både dumt och överflödigt. En mjukvarulösning är det som gäller. Det kanske inte blir helt lätt, men det blir med största säkerhet kul och intressant ...




1) COMPRESSOR/LIMITER

Som musikant och ljudpulare faller min tanke direkt på en plugin-standard för professionella mjukvaruljudprocessorer som heter VST (Virtual Studio Technology). Väljer man VST slipper man traggla igenom blippiga leksaksprogram. Man bör kunna hitta nåt som fungerar och låter bra med en gång. VST-pluggar finns i mängder, allt från kostar-skjortan-och-halva-finbyxan till alldeles gratis.

GranComp3 heter en sådan gratisplugg. Det är en kompressor/limiter som kommer i paketet BuzComp Free och finns att ladda ner från skaparnas sajt. Den har trebandskompression vilket innebär att den processar basen, mellanregistret och diskanten var och en för sig. Det minskar risken för det typiska pumpandet i ljudet som man annars kan råka på med en hårt ställd enkelbandskompressor. (Tänk Eric Prydz-soundet. Helt okej på dansgolvet. Mindre kul till söndagsfilmen). GranComp3 kommer fixa det här uppdraget med råge.

GranComp3


2) PLUGIN-HOST

Nu är ju GranComp3 som sagt en plugin. Och en plugin har man inte mycket nytta av utan nånstans att plugga in den. Vanligen huserar VST-pluggarna i stora och kunniga musikinspelningsprogram som Cubase, Ableton, ACID, FL Studio, Sonar m. fl. Men de är ju inga alternativ här. Det vore som att köpa en bil för att ha nånstans att stoppa in sin billaddare. Nej, för den här tillämpningen vill vi stoppa pluggen i nåt så litet och enkelt som möjligt: säg hej till MiniHost från tyska TobyBear. Också det gratis. MiniHost har stöd för 1st VST-plugin, vilket är allt vi behöver.


3) ASIO

Nästa lilla krux: fina VST-prylar vill såklart skicka sitt ljud över fina audiostandarder. Den standard som gäller här heter ASIO och står för Audio Stream Input/Output. Om du har ett ljudkort för musik/studioändamål har det antagligen redan ASIO-drivrutiner och du kan hoppa till nästa punkt. Men de med vanliga integrerade eller datorbutiksljudkort typ Soundblaster får lov att pimpa upp dem med en universell ASIO-drivrutin. En sådan heter ASIO4ALL och är också gratis.


4) KOPPLA IHOP DET HELA

Om det hade handlat om hårdvaruburkar skulle denna punkt nu inneburit en sväng till Kjell & Co för att tjacka allehanda kablar. Men nu är det mjukvara, så själva ihopkopplingen får göras inuti datorn. För det behöver vi en virtuell ljudkabel. Och tänk; just Virtual Audio Cable heter en gammal klassiker och arbetshäst som finns i drösvis med datorer hos ljudnördar och musikpulare. Det tråkigaste med VAC är dock - kanske mest för att man blivit rätt bortskämd vid det här laget - är att den kostar pengar. Folk med rymligare samvete hittar såklart programmet i piratversion på nätet, men 165 kr är annars vad man får slanta för att få tyst på den kvinnoröst som kommer in var femte sekund och säger -Trial!

Jag ändrar inga inställningar i Virtual Audio Cable. Installationen skapar 1 st virtuell kabel åt mig, och det är allt jag behöver.

När jag installerat allt och startar MiniHost så startar ASIO4ALL automatiskt och lägger sin ikon i meddelandefältet. Via den kommer jag åt inställningarna. Jag ser under 'Device List' att min nya virtuella kabel finns med, och även mitt ljudkort vid namn uDAC-2. För både sladden och kortet kan jag välja storleken på buffertminnet, 'ASIO Buffer Size'. För liten buffert och ljudet kommer att hacka; för stor buffert och ljudet kommer att ha en märkbar fördröjning (latency) gentemot bilden. Jag kör lite kvalificerad gissning och drar ner båda till 128 samples, vilket skulle visa sig fungera bra. Mer ändrar jag inte i ASIO4ALL.

Tillbaka i MiniHost så går jag först på menyalternativet ASIO, klickar på 'Audio Input' och väljer min Virtual Audio Cable. Som 'Audio Output' väljer jag mitt ljudkort, uDAC-2.

Därefter går jag på menyalternativet VST och laddar in min GranComp3. Den fina kompressorn ploppar upp i MiniHost, och jag väljer en av preset-inställningarna på den, vid namn Hard Master.

Nu är det så nära, så nära! Jag startar XBMC och går till inställningarna för system och ljudutgång där jag väljer att istället för att skicka ljudet direkt till uDAC-2-ljudkortet skicka in det i min Virtual Audio Cable (som nu skickar det vidare till min GranComp3-MiniHost - vilken i sin tur skickar ut det till ljudkortet).
Ljudets väg från XBMC via VAC till MiniHost och ut; allt över ASIO.

Jag drar igång en film i XBMC. Det låter kalas! Fastän jag har balkongdörren öppen och ungar tjoar på gården så hör jag dialogen redan på låg volym. Jag letar upp ett stökigare parti i filmen. Perfekt. Klart och tydligt, men betydligt mer grannvänligt. Jag växlar till GranComp3 och rattar lite grand, inte för att det behövs, utan för att jag kan. Jag sätter mig och tittar en stund. Men inte på filmen. Jag tittar på de blå nivåmätarna som rör sig så vackert i takt med filmljudet.




13 kommentarer:

  1. Fan, du har knäckt TV4-reklamljudproblemet!


    http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=38623

    SvaraRadera
  2. Nja, det är faktiskt ett lite annat problem. Reklamfilmer är är tokhårt komprimerade och normaliserade till maxnivå under hela sina 30/45-sekunder. (Starkast vinner). Skulle man styra på kompressionen på filmljudet så hårt att man matchade reklamen så skulle det bli helt olidligt att lyssna på i längden.


    Den enda riktiga lösningen för det där (för reklamproducenterna lär inte backa i nivåkriget) ligger hos utsändningen, att de har processorer som kan se RMS-nivån på reklamklippen och drar av motsvarande från utnivån.

    SvaraRadera
  3. Jag har den där funktionen i min förstärkare. Mycket praktiskt när barnen sover om kvällen och man kollar på film.

    SvaraRadera
  4. Rasmus Bonnedal2012-09-21 15:26

    Hackern i mig älskar din lösning, mycket tjusigt!

    Men känner du till att i princip alla nya hemmabioförstärkare har detta inbyggt? På min heter det Dynamic Volume och är precis som du beskriver väldigt användbart.

    SvaraRadera
  5. Men, du har ju rätt. Jag blandade ihop det. Å andra sidan fick jag chansen att posta ett gammalt Kellemanklipp. 

    SvaraRadera
  6. Väldigt intressant. Vad rekommenderar du för lösning på inspelning av tv-program? XBMC har väl inte något sådant inbyggt eller hur.

    SvaraRadera
  7. Just det, glömde ju säga: jag får inte lyssna. Länken ger "403 - Forbidden: Access is denied."

    SvaraRadera
  8. Är det så? Fiffigt! Förutsatt att de gör ett bra jobb då.


    Själv är jag lite old school och kör vanlig stereoförstärkare.

    SvaraRadera
  9. Har ingen aning faktiskt :/ Jag kör uteslutande play-tjänster.

    SvaraRadera
  10. Meh. Dubbelfail. Nu då:


    http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=38623

    SvaraRadera
  11. Danni Efraim2012-09-30 15:02

    Precis som Rasmus påpekar nedan så finns det lösningar för det här inbyggt i de flesta hembioförstärkare. Min förstärkare har två olika funktioner - dels en som de kallar "night mode" som jag misstänker bara är en vanlig kompressor. Sen finns det en inbyggd DSP med mjukvara från Audyssey, som ska sköta saker som automatisk rumskorrigering och grejer. Den har ett par funktioner för att automatiskt justera ljudet så det ska bli bra vid olika volymnivåer. Tanken är att filmerna är mixade för att lyssnas vid en viss volym, och när man avviker från den volymen så drabbar det upplevelsen genom att dialog och surroundljud hamnar på för låga volymer. Åtgärden är att istället för att bara komprimera signalen rakt av, justera de delar som behöver justeras (jag vet såklart inte exakt hur, men jag kan tänka mig att det är en kombination av att komprimera och att kontinuerligt mixa om kanalerna beroende på signalen - t.ex. lär de sänka frontarna bra mycket mer än centern och satelliterna). Dessutom lägger de enligt sig själva dynamiskt på equaliser som ska kompensera för hur det mänskliga örat uppfattar olika frekvenser vid olika volymer. Enligt dem själva är deras fokus på att man ska kunna få fram dialog utan att göra något annat ljud för högt, och utan att förstöra ljudupplevelsen på något sätt.

    Väldigt mycket snack, jag vet... Men också en hel del verkstad - jag tycker faktiskt systemet fungerar väldigt bra. Några gånger har det fått stå med byxorna nere, som när det varit action samtidigt som det varit dialog, men överlag så gör det definitivt precis vad det ska.

    SvaraRadera
  12. Finns det någon ny tv nu till försäljning som har detta inbyggt? Någon som vet? Jag har inget hemmabio-paket och kör heller inte genom datorn.

    SvaraRadera