Är du kund? Då får vi trakassera dig!

Jag har precis pratat med min mobiltelefonoperatör, Telia.

Detta med anledning av att det alldeles för ofta ringer säljföretag, å Telias vägnar, och vill att jag ska köpa fler tjänster och nappa på olika erbjudanden de har.

Jag gillar inte telefonförsäljare. I ärlighetens namn så HATAR jag telefonförsäljare. Särskilt om de ringer på min mobil. Och i synnerhet om de ringer klockan 8 på morgonen.

Det skulle aldrig falla mig in att handla ett skit av sånt pack.

Så jag kontaktade Telias kundtjänst för att i all vänskaplighet be dem sluta låta säljare ringa mig. De har min e-postadress. De har min vanliga postadress. Skicka skit där om ni måste, men låt det räcka så.

Men se där var det tji. För jag fick svaret att "Tyvärr, det går inte!". Det finns enligt kundtjänst alltså ingen möjlighet för en kund hos Telia att få slippa telefonterrorn!

Helt sanslöst. Jag är deras kund - de borde respektera min önskan att inte bli uppringd i försäljningssyfte om jag ber specifikt om att slippa det. Hur svårt kan det vara?

Det här är andra gången på kort tid jag blir alldeles förbluffad av Telias svar i kundtjänsten. Förra gången handlade det om att skitföretag kan dra pengar på min mobilfaktura, och jag kan inte hindra dom från att göra det.

Jag har efter lite möda fått bukt med alla andra säljpåringningar; genom NIX för hemtelefonen, och för mobilen genom att anmäla reklamspärr hos SCB och andra som säljer listor till företag i marknadsföringssyfte.

Och så ska man få stå ut med skiten av ett företag där man redan är kund.


Telia, subst. (pl. av telium) - sporproducerande parasitsvamp som angriper växter.



EDIT: mrarboc uppmärksammade mig på denna sida hos Telia som säger:
Om du som kund hos Telia inte vill bli uppringd och få erbjudanden från Telia kan anmälan göras till TeliaSonera Sverige AB, Kundtjänst, Administration Privat, 405 35 Göteborg. Sådan anmälan ska vara skriftlig och innehålla uppgift om namn, personnummer och eventuellt abonnemangsnummer.

Det här betyder ju att en kundtjänst - återigen - inte vet vad fan de pratar om.