Vem i helvete köper nonsens-tishorna?



Jag hamnade i en galleria häromdan. Väl där kom jag på att det vore bra med en ny t-shirt såhär till våren. En skön glida-runt-i-solen-tisha med tryck så den inte känns så undertröjig.

Efter en stunds browsing kom jag dock på varför jag har alldeles för få sådana i min garderob: Tishor med tryck i butikerna är knökfulla med nonsenstext. "United division finest major international certified five star grand slam yada yada ...". Och en massa hittepåloggor. På dyra stället likväl som på svennebananbutiken. King Cane Sugar Fields, my ass. Kort och gott - om man inte vill glida runt med nonsenstryck (eller med märkeslogga) så är man i det närmaste rökt.

Är ord så egala för oss i dagens informationsbrus att vi inte ens bryr oss om vad vi har skrivet på magen?

Så svårt kan det väl inte vara att hitta på tryck som faktiskt kan ha chans att betyda nåt för någon därute? "Kram", "ADSL", "Scrotum", "Finland" eller en bil, ett helskägg, en varmkorv, en riesenschnauzer, en sol, norrlandspölsa, Burt Reynolds, Bojan Križaj, Tore Skogman ...

Allt är bättre än Conrado Braga's Red Star Ceylon hittepå-te.

Nä, jag får nog rita ihop nåt själv. Och anlita Trycktorget eller Spreadshirt.

(Vem i helvete-tisha vågar jag inte gå runt med. Då riskerar jag bli igenkänd och åka på kompanistryk av homeopater, antroposofer, mormoner och annat löst folk.)