Kundservice. Igen.

I fjol råkade jag betala samma faktura till IKEA två gånger. När jag upptäckte det nån gång i februari så ringde jag upp dem, förklarade mitt ärende och undrade om de kunde betala tillbaka beloppet.

-Det kan vi göra, då behöver vi ditt bankkontonummer.
-Okej, det är åttiett...
-...fast du kan inte göra det över telefon, utan du får skicka det i ett brev eller fax till oss.
-Jaha, okej ... fax kan jag fixa på en gång. Vad har ni för faxnummer?
-Det är 0476-88140
-Ja, tack. Då kommer det på en gång.
-Okej
-Tackåhej
-Tackåhej

Så jag skickade min återbetalningsförfrågan tillsammans med kontonumret i ett daterat och signerat fax.

Häromdagen upptäckte jag av en slump att jag aldrig fått tillbaka några pengar av IKEA. Så jag mailade dem:

Hej!

I februari faxade jag er med en förfrågan om återbetalning av ett belopp som jag råkat betala in dubbelt. Men sedan dess har jag inte hört nåt, och såvitt jag kan se inte heller fått tillbaka pengarna. (Faxet bifogas för referens)

Mvh,
[ osv... ]



Hej Anders,

Tack för ditt mail!

Vi kan dessväre inte ta era uppgifter via mail, utan ni får vänligen skicka in det till oss via brev så att vi kan göra utbetalning till ert bankkonto nummer.

Med vänlig hälsning,

A*****
IKEA Handla Kundservice


Ggggggaaah.... Vad är det för jävla fel på kundservice- och supportfolk egentligen?! Är de underbegåvade, dyslektiska, sönderstressade, nonchalanta eller bara misantroper i största allmänhet?

För nåt är det.


(Läs om några andra av mina kundtjänst- och supportkontakter här, här och här)