Hör och häpna: Anders mailar med kundtjänst ...

Magnetremsan på mitt kreditkort fungerar inte längre. Jag råkade ha kortet löst i fickan tillsammans med annat skrot vid nåt tillfälle varpå remsan blev skavd.

Jag loggade således in på internetbanken och letade runt efter var jag kunde beställa ett nytt kort. Hittade inget. Beställa extrakort gick bra, likaså ändra kreditgräns och beställa e-faktura. Men ingen "kortet är paj, skicka mig ett nytt".

Så jag gick in på "Lämna ett meddelande" och berättade min belägenhet. Fick strax svaret att:
"Visst kan vi hjälpa dig beställa ett nytt kort. För det tar vi en avgift på 75kr. Du kan också beställa ett nytt kort direkt hos utfärdaren."

Ah. Bevisligen har jag vänt mig till fel part. Jag söker ju inte hjälp med att beställa ett nytt kort. Jag söker ett nytt kort. Jag får leta upp denna utfärdare istället.

Korttypen är MasterCard, så jag går till www.mastercard.se och letar. Det går trögt. Efter en stunds bläddrande får jag fram att MasterCard inte är min utfärdare, utan det är några som heter EnterCard.

Så jag går till www.entercard.se och letar. Under länken "Kortservice" finns en mailadress och under den texten: "Observera att vi på grund av banksekretessen inte kan svara på frågor om ditt personliga konto eller ta emot uppdrag när du skickar ett email till oss. För att få svar på frågor om ditt personliga engagemang du välkommen att ringa till Kortservice eller logga in på kortwebben och skriva din fråga i ett säkert meddelande till EnterCard."

Okej, email går bort (som väntat). Så ringa eller logga in är det som gäller. Som den onlinesnubbe (med lätt telefonintolerans) jag är letar jag efter ingången till kortwebben. Förgäves. Så jag drar iväg ett mail:
Hej! Jag har ett Swedbank Mastercard och behöver beställa ett nytt kort. Jag vet att jag inte kan göra detta via mail, men det står på sajten att jag kan göra detta i "Kortwebben". Jag hittar dock ingen länk dit. Var finns den?

Jag får svaret:
Hej och tack för ditt mail. Då vi lyder under banksekretess har vi ingen möjlighet att utföra den begärda tjänsten via mail. Vänligen kontakta Kortservice.

Sådärja. Där kom det. Mailsvaret där de talar om för mig - inte det jag frågar - utan det jag själv precis har skrivit.

Här hade jag förstås kunnat falla till föga och ringa numret i brevfoten. Men eftersom jag är en envis jävel med en blogg som heter Vem i helvete så fortsatte jag såklart kontakten via mail:
Hej igen! Nej, det var ju just det jag skrev i mitt mail, att jag är medveten om att det inte går att utföra denna tjänst via mail. Därför frågade jag om länken till den tjänst ni kallar Kortwebben där jag ska kunna göra detta.
Svaret:
Hej! Swedbank MasterCard har ingen "kortwebb" de går under Swedbansk Internetbank. Där kan man utföra den tjänsten att skicka ett mail till Swedbank för att beställa ett nytt kort.

Men oj förlåt min okunnighet, EnterCard. Jag visste faktiskt inte att Swedbansk inte har någon kortwebb. Och varför i hela världen sätter ni citationstecken runt er egen tjänst?!?

Jag är väl, kan man säga, tillbaka där jag började. Jag får ta och maila till Swedbank.

100 GOTO 10