Anders pratar med en support och ger upp hoppet om mänskligheten, del 999

Jag växte liksom ur den fjuttiga internlagringen hos min i övrigt suveräna HTC Desire häromsistens - och köpte mig istället en Samsung Galaxy S II. För den teknikointresserade så handlar det alltså om mobiltelefoner. Närmare bestämt smartphones med Android som operativsystem.

Om Galaxyn kan jag bara säga att den är helt fantastisk. Äntligen känns det som jag har en fullfjädrad persondator på fickan. Jag kan i flygande fläng göra allt jag normalt gör vid mitt skrivbord (om än lite pilligare).

Telefonen har en del finurliga features som dock kräver ett så kallat Samsung Account för att fungera. Jag klickade mig raskt in för att registrera ett. Det gick åt pipan.

Dialogrutan berättar att ett konto redan är reggat på min mailadress. Okej, för vad som känns som hundrafemtio mobiltelefoni-år sen så hade jag faktiskt en Samsung. En icke-smart touchmobil vid namn Jét. Kanske blev nåt konto skapat då. Jag minns inte. Och vad jag ännu mindre minns är vad jag möjligen skulle kunna haft för lösenord på detta konto. Nåt som ett dussin försök bekräftade.


Jag provade samma sak från datorn på Samsungs sajt. Samma resultat förstås, men där fanns iallafall en "glömt lösenordet?"-länk. Den frågade efter e-postadressen. Fine. Och mitt födelsedatum. Fine. Klick.

"Uppgifterna stämmer inte."

Nehepp. Samsung har alltså lagt till att födelsedata kollas mot kontot för att man ska få ut lösenordet. Men lämnade jag ens ett sånt, då artonhundrakallt när kontot eventuellt reggades? Eller står det "0000-00-00" i deras databas? Eller klickade jag kanske i fel datum då? Av misstag? Eller på pin kiv?

Summan av det hela är hur som helst att det finns ett konto i mitt namn. Jag får inte regga ett nytt, och jag får inte ut lösenordet till det gamla. Här måste mailas till Samsungs support ...

"Hej!
[bla bla bla ... typ allt ovan, utförligt men på enklast möjliga svenska]
Mvh,
Anders"

Jag fick svar:

 "Hej!
På Jet kan man inte lägga till ett Samsung Konto. Testa att uppdatera eller återställa telefonen, och sedan testa att lägga till kontot.
Mvh,
Jennifer"

Föga anade jag att min teori om hur kontot eventuellt kommit till, vilket var fullständigt irrelevant i sammanhanget, skulle stjäla fokus. Jag ångrade bittert att jag ens nämnde att jag ägt en Jét. Och jag ångrade också att jag inte nämnde att jag självklart hade testat att regga och återställa kontot även via datorn.

Nu kunde man inte, som brukligt i supporttrådar, lägga till frågor och kommentarer till befintligt ärende. Utan jag fick snällt börja om från början på supportsajten. Jag skrev mitt ärende igen, och korrigerade mina misstag från förra mailet. För enkelhets skull lade jag dessutom till förslag på lösningar sist i mailet:

"... jag skulle önska att ni:
• Tar bort det gamla konto som är registrerat på min e-postadress så jag kan registrera mig på nytt. Eller om det inte är möjligt ...
 
• Återställer lösenordet och skickar mig en länk."

Svaret:

"Hej!
Du måste ta kontakt med samsungapps.com för all hantering av Samsung-konton. Dä finns även ett kontaktnr för telefonsupport.
Mvh,
Sandra"

Ja men såklart. Att ni själva vidarebefordrar ärendet dit det hör hemma inom organisationen vore ju otänkbart. Eller att ni skickar mig kontaktuppgifterna. Leta telefonnummer på storföretags supportsajter är ett nöje jag inte gärna missar. Till slut hittade jag numret och ringde upp:

- Hej, jag heter Anders! Det är såhär ... [ärendet igen]
- Vad har du för telefonnummer?
- [telefonnumret]
- Vad har du för e-postadress?
- [e-postadressen]

(Yes yes yes!!! Det här kommer ju gå galant ...)

- Har du testat att klicka på "glömt lösenordet"?

(... och upp som en sol, ned som en pannkaka.)

- Ja, som sagt tidigare så gjorde jag det och sidan säger att uppgifterna stämmer inte. Gissar att det är födelsedatat som är fel.
- Ja, såna uppgifter kan vi inte se här.
- Kan du ta bort kontot så jag kan regga ett nytt?
- Nej, tyvärr.
- Kan du återställa lösenordet?
- Nej, tyvärr.
- Vad gör vi då?
- Jag vet faktiskt inte. Jag måste be att vi får återkomma via e-post.

Efter några dagar återkom de:

Kära Anders,

Email adressen som du angav är inte registrerad hos Samsung apps. Du kankse har registrerat den på en annan av samsungs sidor. Vi föreslår att du besöker webbsidan: www.samsung.com
Där kommer samsungs support att hjälpa dig.  Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor ...

Se där! Man drar till med klassikern att hänvisa tillbaka till de som hänvisade en.  Det är tamejfan stilpoäng. Och det var inte jag som påstod att Samsung Apps hanterade alla Samsungkonton. Det var det Samsung som sa.

Jag skulle gärna ha fortsatt tjöta med Samsung bara för att få se hur omständligt och långt man lyckas bolla ett tämligen enkelt login-ärende. Men jag råkade idag springa på en av deras sidor som inte frågar efter födelsedata vid återställning av lösenord. Så nu är jag inne. Det får räcka så.




(Can't get enough of idiotiska kundsupport-berättelser? Läs fler inlägg här! »)