Gladare grannar med komprimerat!



Ni kanske känner igen problemet. Klockan är 23.45 on a school night. En drama-action-mystery-comedy-romance-thriller rullar. Och volymen är alldeles perfekt för att höra vad alla säger ...

Plötsligt börjar pukor dåna, rymdskepp sprängas, hjältar och skurkar att vråla på varandra och köra omkull med Ford Pintos. I vad som känns som 750 decibel. Man kastar sig på fjärrkontrollen och får bukt med dundret precis i det ögonblick då filmen övergår till en tystlåten dialogscen som man nu inte lyckas uppfatta ett ord av.

Jag har absolut inget emot en mäktig ljudupplevelse. Men ibland går det lite till överdrift med dynamiken. Den är ofta mer dimensionerad för en biosalong eller kåk på landet än en tvåa i stan runt midnatt.

Så jag har en tid funderat på om man inte skulle kunna klämma in en kompressor/limiter (en ljudbehandlare som enkelt uttryckt minskar spannet mellan starka och svaga ljud) för att få lite pli på det här problemet. Höja snacket och sänka explosionerna, helt enkelt. Och nu kom jag till skott ...

Fujitsu Siemens Esprimo Q5030

Hjärtat i min mediasetup är en liten Fujitsu Siemens Esprimo Q5030, en vanlig PC i miniformat på vilken jag kör Windows 7 och mediacentret XBMC. Alltså ett helt öppet system som jag gör vad jag vill med. Att köpa och ställa in ytterligare en burk i form av en hårdvarukompressor i skåpet känns både dumt och överflödigt. En mjukvarulösning är det som gäller. Det kanske inte blir helt lätt, men det blir med största säkerhet kul och intressant ...




1) COMPRESSOR/LIMITER

Som musikant och ljudpulare faller min tanke direkt på en plugin-standard för professionella mjukvaruljudprocessorer som heter VST (Virtual Studio Technology). Väljer man VST slipper man traggla igenom blippiga leksaksprogram. Man bör kunna hitta nåt som fungerar och låter bra med en gång. VST-pluggar finns i mängder, allt från kostar-skjortan-och-halva-finbyxan till alldeles gratis.

GranComp3 heter en sådan gratisplugg. Det är en kompressor/limiter som kommer i paketet BuzComp Free och finns att ladda ner från skaparnas sajt. Den har trebandskompression vilket innebär att den processar basen, mellanregistret och diskanten var och en för sig. Det minskar risken för det typiska pumpandet i ljudet som man annars kan råka på med en hårt ställd enkelbandskompressor. (Tänk Eric Prydz-soundet. Helt okej på dansgolvet. Mindre kul till söndagsfilmen). GranComp3 kommer fixa det här uppdraget med råge.

GranComp3


2) PLUGIN-HOST

Nu är ju GranComp3 som sagt en plugin. Och en plugin har man inte mycket nytta av utan nånstans att plugga in den. Vanligen huserar VST-pluggarna i stora och kunniga musikinspelningsprogram som Cubase, Ableton, ACID, FL Studio, Sonar m. fl. Men de är ju inga alternativ här. Det vore som att köpa en bil för att ha nånstans att stoppa in sin billaddare. Nej, för den här tillämpningen vill vi stoppa pluggen i nåt så litet och enkelt som möjligt: säg hej till MiniHost från tyska TobyBear. Också det gratis. MiniHost har stöd för 1st VST-plugin, vilket är allt vi behöver.


3) ASIO

Nästa lilla krux: fina VST-prylar vill såklart skicka sitt ljud över fina audiostandarder. Den standard som gäller här heter ASIO och står för Audio Stream Input/Output. Om du har ett ljudkort för musik/studioändamål har det antagligen redan ASIO-drivrutiner och du kan hoppa till nästa punkt. Men de med vanliga integrerade eller datorbutiksljudkort typ Soundblaster får lov att pimpa upp dem med en universell ASIO-drivrutin. En sådan heter ASIO4ALL och är också gratis.


4) KOPPLA IHOP DET HELA

Om det hade handlat om hårdvaruburkar skulle denna punkt nu inneburit en sväng till Kjell & Co för att tjacka allehanda kablar. Men nu är det mjukvara, så själva ihopkopplingen får göras inuti datorn. För det behöver vi en virtuell ljudkabel. Och tänk; just Virtual Audio Cable heter en gammal klassiker och arbetshäst som finns i drösvis med datorer hos ljudnördar och musikpulare. Det tråkigaste med VAC är dock - kanske mest för att man blivit rätt bortskämd vid det här laget - är att den kostar pengar. Folk med rymligare samvete hittar såklart programmet i piratversion på nätet, men 165 kr är annars vad man får slanta för att få tyst på den kvinnoröst som kommer in var femte sekund och säger -Trial!

Jag ändrar inga inställningar i Virtual Audio Cable. Installationen skapar 1 st virtuell kabel åt mig, och det är allt jag behöver.

När jag installerat allt och startar MiniHost så startar ASIO4ALL automatiskt och lägger sin ikon i meddelandefältet. Via den kommer jag åt inställningarna. Jag ser under 'Device List' att min nya virtuella kabel finns med, och även mitt ljudkort vid namn uDAC-2. För både sladden och kortet kan jag välja storleken på buffertminnet, 'ASIO Buffer Size'. För liten buffert och ljudet kommer att hacka; för stor buffert och ljudet kommer att ha en märkbar fördröjning (latency) gentemot bilden. Jag kör lite kvalificerad gissning och drar ner båda till 128 samples, vilket skulle visa sig fungera bra. Mer ändrar jag inte i ASIO4ALL.

Tillbaka i MiniHost så går jag först på menyalternativet ASIO, klickar på 'Audio Input' och väljer min Virtual Audio Cable. Som 'Audio Output' väljer jag mitt ljudkort, uDAC-2.

Därefter går jag på menyalternativet VST och laddar in min GranComp3. Den fina kompressorn ploppar upp i MiniHost, och jag väljer en av preset-inställningarna på den, vid namn Hard Master.

Nu är det så nära, så nära! Jag startar XBMC och går till inställningarna för system och ljudutgång där jag väljer att istället för att skicka ljudet direkt till uDAC-2-ljudkortet skicka in det i min Virtual Audio Cable (som nu skickar det vidare till min GranComp3-MiniHost - vilken i sin tur skickar ut det till ljudkortet).
Ljudets väg från XBMC via VAC till MiniHost och ut; allt över ASIO.

Jag drar igång en film i XBMC. Det låter kalas! Fastän jag har balkongdörren öppen och ungar tjoar på gården så hör jag dialogen redan på låg volym. Jag letar upp ett stökigare parti i filmen. Perfekt. Klart och tydligt, men betydligt mer grannvänligt. Jag växlar till GranComp3 och rattar lite grand, inte för att det behövs, utan för att jag kan. Jag sätter mig och tittar en stund. Men inte på filmen. Jag tittar på de blå nivåmätarna som rör sig så vackert i takt med filmljudet.