30 april 2009

Jesus av Kungsan

Idag går "Jesusmanifestationen" av stapeln i Kungsträdgården i centrala Stockholm.

Jag undrar ... kommer Jesus att manifestera sig där då? Fo' shizzle?!

Det måste man ju nästan gå och kolla på.

Tyvärr har jag inte tid, för jag ska åka iväg och äta och dricka gott på annan ort. Det borde ju ändå stå i tidningarna imorrn huruvida Jesus dök upp eller inte.

Jag funderade förresten på en annan grej häromdagen. Jag råkar bo rätt nära en kyrka. Det är ett sjujävla liv när de ringer i sina gigantiska klockor, framförallt på helgerna.

Några stenkast längre bort finns en moské. Nån har berättat för mig att de inte tillåts ha böneutropare i sin minaret.

Varför då? Vad är skillnaden mellan detta och den öronbedövande klockringningen?

Hur är det med religionsfriheten i vårt land egentligen?


Apropå öronbedövande: Kristusen på bilden är känd för att ha blåst rent i några hundra tusen hörselgångar under åren. Men vi förlåter honom. Ty sådana äro vi.

Ha en härlig lördag!

/Anders


29 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Att människan i dess vuxna form fortfarande tror på spöken år 2009 är djupt oroande. Ibland skäms jag över att vara människa.

    SvaraRadera
  2. Karl: Visst, jag tror inte heller på Jesus, men att skämmas över att vara människa är väl ändå att ta i?

    Anders: Snygg bild!

    SvaraRadera
  3. Religionsfrihet är kalas av ren princip, även om jag hatar religion. Men störande av allmän ordning (eller mina sovmorgnar) är inte okey. Förbjud kyrkklockor, kthxbye.

    SvaraRadera
  4. Precis. Men inte tillåta böneutropare. Förbjuda kyrkklockor.

    SvaraRadera
  5. Gud är kärlek! Vem klarar sig utan kärlek? Vem klarar sig utan Gud?Göran

    SvaraRadera
  6. Göran:

    2 Mos 22:24
    Min vrede skall väckas, och jag skall döda er med svärd, så att era hustrur blir änkor och era barn blir faderlösa.

    2 Mos 22:29
    Den förstfödde av dina söner skall du ge åt mig.

    2 Mos 23:27
    Skräcken för mig skall jag sända framför dig, och jag skall sprida förvirring bland alla folk du kommer till och driva dina fiender på flykten.

    4 Mos 11:1
    Folket klagade bittert inför Herren. När han hörde dem greps han av vrede, och Herrens eld bröt ut bland dem och gick härjande fram i utkanten av lägret.

    4 Mos 16:20-21
    och Herren talade till Mose och Aron:
    "Dra er undan från denna menighet, så skall jag förinta den på ett ögonblick."

    4 Mos 16:30-35
    Men om Herren visar sin skaparmakt, om han låter jorden öppna sitt gap och sluka dem med allt vad de äger, så att de störtar levande ner i dödsriket, då vet ni att de här männen har visat förakt för Herren."
    Just när han hade sagt detta rämnade marken under dem.
    Jorden öppnade sitt gap och slukade dem och deras familjer, liksom Korachs anhöriga, och alla deras ägodelar.
    De störtade levande ner i dödsriket med allt vad de ägde, jorden slöt sig över dem och de var utplånade ur församlingen.
    Alla israeliter som fanns i närheten flydde bort vid deras skrik, i skräck för att själva slukas av jorden.
    Och eld sköt ut från Herren och förbrände de 250 män som hade offrat rökelse.

    4 Mos 25:3-4
    Att israeliterna gav sig i lag med Baal-Pegor väckte Herrens vrede, och han sade till Mose: "Grip ledarna för folket och häng upp dem under bar himmel inför Herren. Då skall Herrens glödande vrede vända sig från israeliterna."

    4 Mos 32:13
    Herrens vrede flammade mot Israel, och han lät dem irra omkring i öknen i fyrtio år, tills hela det släktled var borta som hade gjort det som var ont i Herrens ögon.

    5 Mos 29:20-23
    Herren vägrar att förlåta honom; han låter sin svartsjuka vrede blossa upp mot den mannen. All den förbannelse som skrivits ner i denna bok skall vila på honom, och Herren skall utplåna hans namn från jorden.
    Herren skall skilja ut honom från alla Israels stammar och låta honom drabbas av olycka, i enlighet med alla förbundets förbannelser som står i denna lagbok.
    När kommande släkten, era egna avkomlingar, eller främlingar som kommer hit från fjärran länder får se de plågor och sjukdomar som Herren har låtit drabba detta land -
    svavel och salt, hela landet förbränt, det kan inte odlas eller grönska, inte ett strå växer där, som efter förödelsen i Sodom och Gomorra, Adma och Sevojim, som Herren ödelade i vrede och raseri.

    Hes 8:3
    Det är där den bild står som väcker Herrens svartsjuka vrede.

    Hes 16:35-40
    Hör därför Herrens ord, din hora:
    Så säger Herren Gud: Du bjöd ut ditt kön, du blottade ditt sköte, du horade med dina älskare och alla dina vidriga avgudar. Du dräpte dina barn och gav åt dem.
    Därför skall jag samla alla de älskare som har njutit din gunst, vare sig du tyckt om dem eller inte. Från alla håll skall jag samla dem, och jag skall blotta ditt sköte för dem, så att de ser dig i all din nakenhet.
    Jag skall döma dig som man dömer äktenskapsbryterskor och mörderskor. Du skall få känna av min vrede och min svartsjuka.
    Jag skall prisge dig åt dem, och de skall rasera din offerhöjd och jämna dina kullar med marken. De skall slita av dig kläderna och ta dina praktfulla smycken, tills du ligger där alldeles naken.
    De skall båda upp en skara mot dig, som skall stena dig och stycka dig med sina svärd.


    Jo du Göran, det är kärlek det... :-S

    SvaraRadera
  7. För att sammanfatta bibeln så kom rättvisan genom lagen i gamla testamentet (som alla dina citat kommer ifrån). Vid denna tiden var laglösheten stor. Rättvisan existerar på grund av vår egoism och brist på kärlek. Detta betyder att där det inte finns kärlek mellan människor, där måste rättvisa råda. I ett land till exempel där kärlekslöshet råder, måste vi ha lagar och där kärlek finns behövs ingen rättvisa. Exempelvis två makar som älskar varandra, behöver aldrig föra statistik över hur många gånger de har diskat. De hjälper och tjänar varandra, oavsett vem som tidigare stod med disken.

    Där rättvisa råder får jag det jag förtjänar. Det som gör att rättvisan är bra, är att den värnar om dem som drabbas av kärlekslöshet och den visar på rätt och fel eller på gott och ont. Detta är syftet med lagen i gamla testamentet. Gud kom med lagen för att skydda människor mot onda handlingar. Han älskar ju oss alla och vill inte att någon skall bli trampad på. När Gud gav Moses och människan lagen eller tio Guds bud handlade det alltså om att han kom med rättvisan.

    Gud hade inte behövt vara rättvis om ingen hade syndat. Men i och med vår bortvändhet mot honom så är rättvisan ett sätt för Gud att kunna nå oss med sin kärlek. Gud visar med rättvisan kärlek till den som drabbas av kärlekslöshet. Bibelordet ”öga för öga” handlar inte som många tror om att hämnas genom att trycka ned. Det handlar inte om att slå någon på ögat efter att jag själv blivit slagen på ögat. Den handlar heller inte om att njuta av att se någon brottsling få igen för sitt handlande, utan detta stycke tar upp om just rättvisa. När jag blir arg på exempelvis min dotter, så är det inte för att ge igen utan för att jag älskar min dotter och vill visa henne vad man inte får göra och att andra kan bli skadade av hennes handlande. Uppfostran ske ju i kärlek och börjar med aj, aj.

    En brottsling känner förmodligen inte någon kärlek av polis eller rättsväsendet, men lagen är till för att skydda människor i kärlek. Lagen kommer alltså ur kärleken pga av vår kärlekslöshet.

    (5 Mos 16:18) Inom dina stammar skall du tillsätta domare med biträden i alla städer som Herren, din Gud, ger dig, och de skall skipa rätt åt folket med rättvisa domar.

    I stora drag kan man säga att gamla testamentet tar upp om kärleken i form av rättvisan (lagen) och nya testamentet tar upp om kärleken i form av förlåtelse. Det är på grund av detta som Gud i gamla testamentet kan uppfattas som kärlekslös, men det är ju för att Gud älskar oss som rättvisan och lagen kom. Likt en förälder som uppfostrar sina barn att göra det goda, uppfostrar Gud oss med lagen och rättvisan.

    (Joh 1:17) Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus.

    En sak till. För oss människor är det lätt att tro att den fysiska döden är det värsta som kan hända, men den fysiska döden är inte slutet. Det är början på någonting nytt. Gud har en räddningsplan för alla människor. Han älskar oss alla och vill därför (1 Tim 2:4) ”att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen”.

    SvaraRadera
  8. Göran, känner du till Christopher Hitchens? Tycker han ger ganska bra svar på tal varför din guds kärlek, "rättvisa" och uppoffring etc är värdelös: http://www.youtube.com/watch?v=EZB0lLIcXIA

    SvaraRadera
  9. jag tycker inte vi ska ha ngn religionsfrihet överhuvudtaget så bättre att lägga ned både den irriterande kyrkan och moskén.

    SvaraRadera
  10. jag bodde bredvid en kyrka i england. där nöjde de sig inte med att ringa i kyrkklockan, utan de spelade psalmer genom stora högtalare i tre timmar varje söndagsmorgon. det är vad jag kallar att ta sig (religions-)friheter.

    SvaraRadera
  11. Tobias: Ingen människa kommer till himmelriket pga att ha klarat 10 Guds bud. Det är därför vi behöver ta emot Guds förlåtelse genom ånger.

    Gud vill inte styra oss människor mot vår vilja. Han skapade oss med en fri vilja.

    SvaraRadera
  12. Göran: Jag påstår att ingen kommer till himmelriket. Eller någon annanstans. Helt enkelt för att det är oändligt osannolikt att vi kan uppleva någonting alls efter döden då vårt medvetande (oavsett om du kallar det själ, ande eller något annat) har släckts, eftersom detta är en serie högre funktioner i vår hjärnas pannlob. När hjärnan dör, så dör medvetandet.

    Därför finns det viktigare saker att ta vara på i det liv vi har än att fokusera på syndaskam och "Guds förlåtelse" och andra dogmer i en medeltida kompilerad, reviderad, förvirrad och motsägelsefull bok.

    Om troende lade lika mycket energi på att ge sina medmänniskor kärlek som att ge sin gud kärlek skulle världen vara en vackrare plats.

    SvaraRadera
  13. Göran:
    Vi kommer alltså inte till den påstådda himlen genom att vara goda människor, utan genom att vi ångrar oss... Ångrar vad? Det låter som om Gud då skulle ha gett oss fri vilja för att sedan idka utpressning mot oss...

    SvaraRadera
  14. Håller med Caroline, jag vill leva i ett land utan kyrkklockor och böneutropare. För min del går det utmärkt att avskaffa religionen helt.

    SvaraRadera
  15. Anders:
    Om vårt medvetande bara är fysiskt så innebär det att vi inte har någon fri vilja. Tror du inte att vi har det? Om det är så att människan inte bara är fysisk, så är det väl inte otroligt att människan kan leva vidare. Många har också upplevt vad som hänt med dem efter deras hjärta slutat slå och de blivit dödförklarade. Vad de sett och hört har sedan visat sig stämma med vad som faktiskt hänt.

    Som förlåten behöver jag inte skämmas inför Gud. Kärleken gör oss fria! Det är rädslan som binder oss. Vi behöver inte vara rädda för Gud för han väntar på oss alla med öppna armar. Att ge Gud min tacksamhet motsäger inte att att jag också kan visa medmänniskor kärlek. Gud är ju kärlek och därför källan till allt gott.

    Gubbkepsen:
    Ångra vår bortvändhet från Gud eller med andra ord vår bortvändhet mot kärleken. Hur ofta ställer vi inte oss själva högre än andra människor? Vi har i nya testamentet bara budet att älska varandra och älska Gud som är kärlek. Gud har skapat oss med fri vilja för att vi skall kunna älska. Om vi inte hade fri vilja hade vi varit biologiska maskiner som styrts av determinism till viss del och slump till viss del. Kärlek förutsätter en fri vilja. Läs gärna inlägget om detta.

    SvaraRadera
  16. I svenska kyrkan brukar jag bil kallad "arm fattige syndare". Jag kallade en präst för arm knäppskalle. Och han tog illa vid sig!

    SvaraRadera
  17. Kan du inte sluta blogga om religon nu?
    Tycker det är tråkigt att läsa. Ta bort alla bloggar samt kommentarer genast. Återgå till att blogga om livsviktiga saker så som: glassskedar, Ipred och Co2 maskiner bums!!!

    Micke

    SvaraRadera
  18. Göran:
    Jag är i högsta grad bortvänd från gud, men ingalunda bortvänd från kärlek. Jag hyser tvärt om stor kärlek till min sambo och min dotter. Just det, jag har satt en oäkting till världen. Jag antar att både min lilla dotter och jag förtjänar döden i någon ohygglig bibeltext.
    Nej kärlek handlar nog i mångt och mycket om singnalsubstanser och en önskan att föra sin genetiska kod vidare. Nu har det väl fallit sig så lyckligt att människan som art är mer eller mindre monogam och trivs i parförhållanden, men det gör ju även de flesta ödlor ur släktet scincoides och många fåglar...

    SvaraRadera
  19. "Om vårt medvetande bara är fysiskt så innebär det att vi inte har någon fri vilja"

    OK?

    Hur kom du fram till den slutsatsen? Jag tycker det är ganska uppenbart att vi har fri vilja.

    SvaraRadera
  20. Tack Göran för den kaskad av rappakalja som gav mig en gäspning utav rent käkbrytande mått.

    Om jag tror vi har en fri vilja? Har vi något annat val än att tro det...?

    SvaraRadera
  21. Själv tycker jag att det är kul att veta hur folk lever sina liv. Jag har all respekt för folk som har en religion även om jag inte alls tror på någon gud. Tiden har förändrat vårt sätt att leva. Så har det alltid varit. Själv trodde jag inte att folk skulle rösta på högerpartier, men så blev det och kanske kommer det något bra ur det också.

    SvaraRadera
  22. Joachim och anonym:
    Självklart tror jag också att vi har en fri vilja, men det betyder att någonting kan stå över naturlagarna. Har ni läst inlägget om den fria viljan? Där förklarar jag vad jag menar.

    Gubbkepsen:
    Om nu Gud är kärlek så innebär ju det att den kärlek du ger din sambo och din dotter kommer ifrån Gud. Gud gläder sig åt din kärlek till dem. Jag har också del i bortvändheten från kärleken så jag tänker inte kasta sten i glashus.

    Himmelriket är ingen belöning, för ingen människa förtjänar att vara där. Vi har alla vänt kärleken och Gud ryggen. Himmelriket är en gåva från Gud. Jag kan inte glädjas av en gåva jag inte tar emot? Gåvan måste därför tas emot och den kan bara tas emot i ödmjukhet och tacksamhet.

    Göran

    SvaraRadera
  23. Göran: Fri vilja har inget med naturlagarna att göra (såvida inte min vilja är att levitera eller nåt).

    Självklart har vi en fri vilja, även om mycket av det vi tror är fri vilja kommer av årtusenden av nedärvda beteenden som vi applicerar moderna intellektuella förklaringar på.

    Men tillägget av en hypotetisk allsmäktig Gud i sammanhanget lär ju knappast göra viljan mera fri. Snarare tvärtom isåfall.

    Sen blir jag nästan lite illa berörd när du säger att Gubbkepsens kärlek till sin sambo och dotter kommer från din Gud. Gubbkepsens kärlek är hans egen, och den kan ingen komma och tillskriva någo(n/t) anna(n/t). Du talar som om vi vore marionetter under en högre makt.

    En individ med högre medvetande är i allra högsta grad förmögen att själv utveckla och känna kärlek, i synnerhet till sin partner och sina barn.

    Och apropå himmelriket... nån har sagt:
    "Helvetet måste vara att tvingas tillbringa evigheten i himlen med alla sådana som är säkra på att de kommer dit."Jag är nog benägen att hålla med. :-)

    SvaraRadera
  24. Tack Anders, du naglade vad jag försöker säga!
    Om man kan tillskriva allt ont/gott, bra/dåligt, kärleksfullt/hatfyllt osv. vi gör till en högre makt så är vi reducerade till intet.
    Om en sprinter som tränat hela sitt liv på att springa snabbast i världen sedan tackar gud när han väl blir snabbast, varför har han alls tränat?
    Om jag tycker illa om någon borde jag väl få slå ihjäl vederbörande, för jag är ju guds skapelse, och då borde ju mordet vara guds verk?
    Jaja, ingen idé att sitta här och skita ner kommentarfältet med lönlösa försök att omvända någon till förnuftets bana. Fast man kanske borde...

    SvaraRadera
  25. Anders:
    Om vårt medvetande bara är fysiskt, innebär inte det då att vårt medvetande styrs av fysiska lagar? All materia enligt kvantfysiken styrs till viss del av determinism och till viss del slump (kaosteorin). Om exempelvis en boll på ett biljardbord sätts i rörelse styrs den av naturlagarna. Det går alltså nästan att beräkna hur den kommer att studsa. Dessa bollar skulle vi säga inte har någon fri vilja. Om vår kropp bara består av materia, som styrs av determinism till viss del och slump till viss del så undrar jag hur vi kan ha en fri vilja? Vi är slavar under naturlagar och vår fria vilja är en illusion. Jag håller alltså med dig om att den fria viljan inte har med naturlagarna att göra, men detta betyder att någonting som inte består av materia (exempelvis en osynlig själ/ande) kan påverka kroppen. Har du läst inlägget om detta?Gud har all makt, men han har givit oss makten över vår kropp. Gud vill inte ta makten från din fria vilja, eftersom den fria viljan är en förutsättning för att kunna älska och Gud skapade oss till att älska varandra. Skulle inte du säga att kärleken är en drivkraft till dina kärlekshandlingar? Är det inte härligt att drivas av kärlek?

    Det är inte på grund av mina egna prestationer som jag kommer till himmelriket utan för att jag är förlåten. Himmelriket kommer därför bestå av ödmjuka människor för ingen där kan slå sig på bröstet över att vara där. En oförtjänt gåva är det.

    (Matt 5:5) Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.

    Gubbkepsen:
    Vi är inte reducerade till intet. Du är otroligt älskad av Gud och du är hans ögonsten. Vi människor är skapta till att älska. Att mörda någon för att man tycker illa om en person är inte kärlek utan egoism och därför inte Guds verk eftersom Gud är kärlek. Vi är skapta att tjäna andra i kärlek och inte för att tjäna oss själva i egoism. Vi är skapta att vara Guds avbild! Det kallar inte jag att vara reducerad till intet.

    (1 Mos 1:27) Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.

    Göran

    SvaraRadera
  26. Det är nästan så man önskar att man trodde på jesus - då kunde man luta sig tillbaka trygg i förvissningen att sån arrogans och självrättfärdighet, för att inte tala om att göra sig till talesman för hela triumviratet, som Göran uppvisar skulle belönas med enkelbiljett till gehenna.

    Tyvärr så kommer inte Görans Mållgan-kompis att elda honom i evigheters evighet pga icke-existens. Det är nästan synd, men vad kan man göra.

    Göran. Du är en dålig människa. Att upprepa samma sak gång på gång utan att ha några argument, (bara en svamlig och osammanhängande text-vägg) kallas "ad nauseam" (ungefär: tills man kräks) - och är, förutom sorgligt förutsägbart och typiskt din sorts troll, ett dåligt sätt att argumentera.

    Du vinner inga poäng här, för om du är en typisk representant för just din version av Den Stora Godnattsagan så betackar sig de flesta friska människor. Om du verkligen ville omvända folk skulle du hålla käften och föregå med exempel.

    Om Jesus fanns skulle han hata dig. Det står uttryckligen i böckerna om honom vad han tycker om såna som du.

    SvaraRadera
  27. Lundbomikent:
    Om du vill förkasta Gud, så är det viktigt att du förkastar den bild av Gud som bibeln talar om. Den Gud som bibeln talar om är kärlek. Jag pratar då om den självuppoffrande kärleken (agape på grekiska). Gud älskar oss människor villkorslöst. Inget vi gör kan få Gud att älska oss mindre och inget vi gör får honom att älska oss mer. Gud hatar ondska men älskar oss människor.

    Kärlek kan bara tas emot om jag tror på den. Om jag misstror varje handling i kärlek som människor runt omkring mig gör kommer jag aldrig att få uppleva kärleken. Min misstro sätter stopp för den. Detsamma gäller för Gud som är kärlek. Det är alltså bara genom tro som jag kan uppleva Gud. Jag har upplevt Gud, genom tron, så jag vet att det som står i bibeln är sant.

    Den bild av Gud som du misstror eller inte tror på, tror jag alltså inte heller på, eftersom misstro utestänger en sann bild av Gud. Därför är den Gud du förkastar inte Gud, eftersom du inte lärt känna honom genom att tro på hans kärlekshandlingar. Den Gud jag tror på är kärlek och älskar dig mer än du anar! Tro på hans kärlek till dig och du kommer att få uppleva den.

    (Joh 11:40) Jesus sade till henne: "Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?"

    Göran

    SvaraRadera
  28. Göran säger:
    "Gud älskar oss människor villkorslöst. Inget vi gör kan få Gud att älska oss mindre och inget vi gör får honom att älska oss mer."

    Bibeln (Hes 16:35-40) säger:
    "Hör därför Herrens ord, din hora:
    Så säger Herren Gud: Du bjöd ut ditt kön, du blottade ditt sköte, du horade med dina älskare och alla dina vidriga avgudar. Du dräpte dina barn och gav åt dem.
    Därför skall jag samla alla de älskare som har njutit din gunst, vare sig du tyckt om dem eller inte.
    [...]
    Du skall få känna av min vrede och min svartsjuka.
    [...]
    De skall slita av dig kläderna och ta dina praktfulla smycken, tills du ligger där alldeles naken.
    De skall båda upp en skara mot dig, som skall stena dig och stycka dig med sina svärd."


    Jag har väldigt svårt att få ihop de där två utsagorna, Göran.

    SvaraRadera
  29. Anders:
    Bibeltexten du tar upp handlar om Israel. Berättelsen börjar med att Israel var slagen blodig och kastad ut på gatan, så som man kastade ut oönskade barn på den tiden. Gud såg Israels nöd och lät befolkningen växa och Gud gav dem massor med gåvor. Felet Israel gjorde var att ta åt sig äran för de gåvor de fått av Gud. De blev högmodiga och såg sig själva som mycket bättre än alla andra folkslag. Israel började dyrka andra gudar som andra folkgrupper hade. De började att offra barn till gudarna och glömde bort allt vad kärlek, omtänksamhet och ödmjukhet hette. När Gud kommer med sin dom över detta beteendet är det i kärlek till de som drabbats av deras handlande. Guds dom är att han låter ondskan drabba dem. Han låter det onda vara självförstörande. Allt för att vi skall inse att det onda är en sjunkande båt. Den som blir kvar i båten drabbas av att båten sjunker.

    Tack och lov slutar inte berättelsen här. Den slutar med att Gud sträcker ut sin hand i försoning till Israel. Gud sträcker ut sin hand till oss alla i försoning för han vill försonas med alla människor.

    Hur vanligt är det inte att vi människor tar åt oss äran för gåvor som Gud gett oss? Hur kan jag exempelvis vara stolt över att vara svensk när jag inte haft någon del i att jag föddes i Sverige? Eller hur kan jag vara stolt över mitt utseende när jag inte själv kunnat bestämma mina gener? Högmodet är det ondas gröda. (Har du sett ”Djävulens advokat”? Den filmen speglar riktigt bra högmodets fällor). Jag vet själv hur lätt det är att falla i denna grop. Min stolthet gör att jag skärmar mig från Gud.

    Gud dömer ondskan (båten i exemplet) och låter den rättvist sjunka, men han vill att vi skall ta avstånd från den och därmed lämna båten genom att ta tag i Guds utsträckta hand. Gud hatar båten som bara vill dra oss ned i avgrunden, men han älskar oss. Han älskar dig Anders!

    (Am 5:4) Kom till mig, så får ni leva!

    Göran

    SvaraRadera