31 oktober 2009

Nu jävlar ska tuben gå i tid!

Läser i DN om t-banechefen Torborg Chetkovichs nya mål för Stockholms tunnelbana från och med måndag då systemet får ny ägare, nämligen punktlighet.

Först tänker jag att det var ju toppen.

Sen tänker jag att det är ju botten att jag tänker att en sån sak är toppen.

För det handlar ju trots allt om själva deras kärnverksamhet: Att göra ett schema över avgångar och ankomster för ett kollektivt färdmedel - på räls, och sen köra enligt det schemat.

Nu är det ju dock inte endast punktlighet som utlovas, utan även att personalen ska ge oss resenärer bättre information och service, och det i nya finare uniformer.

Men jag har vad jag kan påminna mig aldrig reagerat på att en spärrvakt sett sjavig ut och tänkt att där behövs en ny utfitta, pronto.

Däremot har jag ibland suttit fast i nån tunnel och funderat på varför signalfel är så vanligt. I en tid då vi twittrar från skithuset och ser teveklipp live från andra sidan jorden så tycker man det vore en enkel sak att skicka lite data mellan tåg, spår och perrong i ett och samma slutna system. Redundans, brukar tricket kallas på andra håll. Kolla upp det, Torborg!


Men viktigast av allt tycker jag är att SL borde utfärda en ny regel där påstigande riskerar dryga böter om de ställer sig framför tågdörren (och i värsta fall försöker tränga sig in) fastän folk ska av. Jag häpnar över denna dårskap varje gång. Röstar för minst 800 spänn i böter, månadskortet konfiskerat och obligatorisk portning i tre månader. Sen borde de få gå en intensivkurs i grundläggande personlogistik innan de släpptes på igen. Jävla folk.


19 kommentarer:

  1. Jag minns när Connex tog över för ett par år sedan, då var det väl ungefär samma mål. Förutom att de också bestämde sig för att måla om hela tunnelbanan från vit-blått till gul-blått.

    När det gäller spärrvakter skulle jag nöja mig med ett förbud mot att prata i telefon när passagerare vill passera.

    Och knappar med politiska budskap. Jag gillar inte att tunnelbanerepresentanter förutom att kolla mitt kort också, om än rätt passivt, försöker kränga på mig en ideologi.

    Sen det där med signalfel - jag är inte säker men jag tror att det tillsammans med "vagnfel" ibland är en omskrivning för "person som har hoppat framför tåget".

    /C

    SvaraRadera
  2. "Duvorna går runt och pickar smulor i betongen
    där jag står; väntande i tunnelbanedån.
    Ja, dom som skulle vara fredssymboler skiter på perrongen. Och jag förstår. Jag skulle själv gjort samma sak,
    om jag kunde flyga härifrån"

    /Lars W

    SvaraRadera
  3. Jag märker att jag bor i Norrland när jag sitter och läser detta inlägg och känner inte igen mig någonstans. En vacker dag kanske vi också får en tunnelbana haha!

    SvaraRadera
  4. "Sen det där med signalfel - jag är inte säker men jag tror att det tillsammans med "vagnfel" ibland är en omskrivning för "person som har hoppat framför tåget".

    Nej det är ingen omskrivning då är det signalfel.
    Olycksfall, det däremot är oftast person framför/under tåg.

    SvaraRadera
  5. Här får du en intressant länk: http://www.idg.se/2.1085/1.253031/sa-fungerar-tunnelbanans-sakerhetssystem

    Yepyep, bara en massa klickande gamla jävla reläer. Undra på signalfel.

    Om det är någon tröst så tror även folk i Göteborg att de faktiskt kommer att komma iväg snabbare om de hindrar folk från att komma ut medan de försöker knö sig in på spårvagnen. För om de har lite, lite tur så kanske spårvagnschauffören just denna gång bestämmer sig för att bara ta på folk, och struntar i att släppa av de som vill av innan han/hon kör vidare.

    SvaraRadera
  6. Det är faktiskt "olagligt" att hålla i dörrarna i tunnelbanan. För det är det som orsakar de flesta förseningarna, att folk håller i dörrarna. Det är enormt korkat att göra det då tåget faktiskt kan gå sönder. Bara för att en försenad person ska vara egoistisk och hinna med, ändå. OCH riskera att hela tåget blir stående, i värsta fall flera tåg blir försenade. Så det är förbjudet att stoppa trafiken, det står i ordningslagen och polisen kan bötfälla. Endast polisen. Det är 1000 kr böter på det. Tänk på det nästa gång ni håller i dörrarna. Det kan stå er dyrt.

    SvaraRadera
  7. Christian, det är nog ganska sällan man påstår att det är signalfel tillsammans med vagnfel... Vagnfel kan vara att en dörr gått sönder. Säger man vagnfel är det vagnfel.

    Om någon har hoppat heter det "olycka" eller möjligen "sjukdomsfall". Men oftast bara "olycka". Jag har också varit med om att man ropat ut "ordningsproblem", men då lyckades personen i fråga inte bli överkörd...

    "Ordningsproblem" kan också betyda att folk hållt i dörrarna.

    När det gäller mobiler och spärrvakter skulle jag också vilja ha ett förbud mot resenärer som pratar i mobil när de ska lämna in sin remsa. Det är enormt otrevligt när man säger "Hej" "Tack" "Varsågod" Utan att få något som helst svar från personen som är helt upptagen av sin mobil. Det borde gälla både Spärrexpeditörer och resenärer...

    SvaraRadera
  8. Spärrexpeditör: Tack för insikten om felmeddelandena. Det där med mobiltelefonerna är lite samma klagomål som kassapersonal brukar ha.
    Jag förstår dock inte varför ni tar åt er så mycket när folk inte tar sig tid att hälsa. Visst tycker jag också att folk som inte hälsar osv är otrevliga, men har man ett serviceyrke får man stå ut med sånt. För det andra: Vilken sorts människa vill förbjuda folk att prata i mobil bara för att de inte hinner med några artighetsfraser? Vem vill ärligt talat att folk ska vara tvungna att hälsa och tacka? Vilket värde skulle de hälsningarna ha? Och hur ska man skilja vanliga hyfsade människor från puckon?

    SvaraRadera
  9. Redundance heter (i det här sammanhanget) "överkapacitet" på svenska. "Redundans" är slapp reklamarsvenska av samma typ som "formula" eller "krispigt".

    SvaraRadera
  10. Ludophile: Du är ute och cyklar.

    Överkapacitet beskriver bara ett systems förmåga att hantera en högre belastning än det för närvarande gör. Redundans beskriver ett alternativt eller parallellt (del)system avsett att öka feltoleransen.

    Om en högspänningslina har överkapacitet (och kan klara 50000V mot de 25000V som nu går genom den) hjälper det föga om ett träd faller på den så den går av. Finns det ingen redundans i systemet så blir Dregmåla utan el.

    Kalla det möjligen ett fackord, för nån slapp reklamarsvenska är det inte fråga om.

    Men visst, om du kan ge mig en korrekt synonym till ordet så ska jag fundera på att använda den.

    SvaraRadera
  11. Joachim:

    Nej, överflöd är det som vi lever i.

    /Lasse

    SvaraRadera
  12. @Lasse
    Nåja, nu är ju överflöd just vad det beskrivs som i SAOL.
    Och därmed sagt till Ludophile (som tycks ha en förkärlek för stavningar som inte är svenska) att om ett ord finns med i SAOL så är det knappast tal om "slapp reklamarsvenska".

    SvaraRadera
  13. Kommentarstråden blev till en språkdiskussion. Det gillas! :-)

    Det glädjer mig att SAOL tar upp ordet redundans. Däremot har man ju, som nef säger, bara med den äldre användningen, som synonym till "överflöd" (vilket såklart är korrekt, etymologiskt sett).

    Men att säga att man får bygga "ett överflöd" i ett system känns galet.

    Engelska Wiktionary ger följande betydelser för "redundancy":
    1. The state of being redundant; a superfluity; something redundant or excessive; a needless repetition in language; excessive wordiness.
    2. Duplication of components or circuits to provide survival of the total system in case of failure of single components.
    3. Duplication of parts of a message to guard against transmission errors.
    [...]


    Den första kunde vara synonym till "överflöd" (likväl som engelskans "abundance"). De andra två skulle jag alltjämt vilja kalla redundans.

    SvaraRadera
  14. Sluta hårdra nu. Jag vann.

    SvaraRadera
  15. Appropå folk som tränger sig och kurs i grundläggande personlogik...

    Är det bara jag och mina kollegor som stör oss enormt på folk som "paxar" bord när man ska äta lunch.

    (Paxa bord = Lämna ett eller flera klädesplagg på ett bord innan man har beställt sin mat i en lunchrestaurang med kö)

    Kalla oss buffliga men vi brukar helt enkelt flytta på lämnade "pax"-klädesplagg, alternativt lämna in dem till restaurangpersonalen.

    Ibland blir det faktiskt ganska vilda diskussioner som följd...

    SvaraRadera
  16. Ekman: Ja man har ju inte en plats förrän man satt sig. Men sådant där kallar ju på sunt förnuft. Om jag satt mig vid ett bord och lagt armen/jackan på stolen bredvid åt en kamrat så är det acceptabelt enligt mig. Men om man ockuperar ett långbord med genom att klä av sig naken och lägga ett plagg på varje stol så får man väl fundera på att lösa det på annat sätt.

    SvaraRadera
  17. Jag har personligen inga problem när människor pratar i mobil och vill ha kuponger stämplade. Pratar jag själv i telefon brukar det vara ett jobbärende, som en spärr som är trasig, eller dylikt...
    Däremot har jag problem med människor som rusar fram till spärren kastar en knöcklig remsa och hävdar att det är brådis, eller om det är en kö så vill de att jag öppnar barnvagnsgrinden därför de påstår sig ha kort. Har man kort kan man gå igenom en spärr, har man remsa kan man gott vänta i kön. Har man bråttom kan man ha bättre framförhållning, alternativt skaffa ett kort så slipper man kö.
    Sedan att tågen är sena har ju flera förklaringar, en del är såklart signalfel och liknande, men sedan är det väldigt ofta sent p.g.a passagerare som faktiskt inte vet hur man beter sig som människor. Det värsta är när man får en utskällning för att ett tåg är sent för några ungar kan inte låta bli att dra i nödbromsen. Trist.

    SvaraRadera
  18. Om tuben kan man säga mycket... men är inte Torborg Chetkovich en fantastisk namnkonstruktion? Jag fascineras varje gång jag ser den.

    SvaraRadera