22 januari 2009

118 800 ger svar på tal!



En pastor i Göteborg, Erik Holke, skulle predika över "Vem är Jesus", och kom att tänka på radioreklamen "118 800 - svar på allt".

Pastor Holke tänkte att deras svar kunde vara ett bra utgångsläge för hans predikan. Så han sms:ade frågan "Vem är Jesus Kristus" - och fick snart svar:

"Det är han som i den påhittade religionen kristendomen ska vara frälsaren. Sagan säger att han levde för 2000 år sedan och gick på vatten och hade sig."

Det svaret blev förstås inte populärt hos pastorn. Så han kontaktade tidningen Dagen som i sin tur ringde upp vd:n för 118 800, Markus Öhman:

- Det är ett skitbra svar! Det kunde inte bli bättre. Det är jag som har skrivit det där svaret!

Är det ett objektivt svar?

- Ja, alla vettiga människor säger att kristendomen är påhittad.

Det låter som att det utgår från din egen övertygelse snarare än objektiva fakta?

- Nej, det här är väldigt vetenskapligt.

Så det var ett rimligt svar?

-Ja, absolut. Han får inse att han får ärliga, vetenskapliga svar från oss.

Hur gör ni när ni samlar in fakta till andra svar? Utgår man från sin egen övertygelse?

- Han fick svar enligt sanningen. Det vet ju alla att det här är sanningen.

Inte Erik.

- Han är felinformerad.

Markus Öhman menar att frågan är enkel eftersom det är en kunskap som "alla vet - egentligen".

- Men visst, det finns alltid fakta som någon inte håller med om. Det kan vi inte gardera oss mot.

I det här fallet är det 2 miljarder människor som inte håller med.

- Folk är galna.


Vem kunde ana att 118 800 skulle visa upp sån sann Vemihelvete-anda? Vi nickar gillande och tackar Markus för dagens garv.

EDIT: Pastor Erik Holke besöker själv Vem i Helvete och säger sitt: "Erik Holke ger svar på 'svar på tal'"

215 kommentarer:

  1. HAHAHA

    Det var nog det roligaste jag har läst på väldigt länge.

    =D

    SvaraRadera
  2. Sverige är så himla fel ute. De flesta vet tydligen inte att vårt land, än så länge, vilar på en stark kristen grund med dess värderingar. Dessa värderingar ser man inte skymten av i exempelvis arabvärlden. Denna grund håller dock på att försvinna, på grund av en dålig kyrka och ihärdiga ateister. När kristendomen försvinner märks detta i ett land, det blir, bland annat, fler våldtäkter och brott. I Sverige kan man se detta tydligt på BRÅs hemsida, www.bra.se. Frågan är dock om man vill se eller om man vill vara blind. Jag litar hellre på Amerikas president, som är starkt troende, än några galna ateister.
    Gud välsigne er alla!

    SvaraRadera
  3. Grymt!
    Som kristen får man inte ta sig själv på så stort allvar :D

    SvaraRadera
  4. Åhh! Din blogg är ju helt underbar! Otroligt bra inlägg.

    SvaraRadera
  5. David Burström2009-01-22 16:44

    Robert:
    Fördelen med att vara blind är att man inte kan skylla på sina ögon när man bara ser det man själv vill se.

    SvaraRadera
  6. Robert: Vilket svammel. Att vi inte ser kristna värderingar i arabvärlden har nog sina förklaringar. Sverige är, internationellt sett, väldigt rätt ute med 85% som anser sig icke-troende. Förnuftiga människor inser att kärlek till människor ger ett bättre samhälle än obesvarad kärlek till en gud. En sådan insikt föder inte våld. Snarare är det så att den största delen av världens våld kommer av att religiösa människor slår ihjäl varandra över vem som har den bästa låtsaskompisen. Vad gäller Amerikas (nye) president så är hans tro irrelevant då han förespråkar en politik helt skild från religion.

    SvaraRadera
  7. Vilken idiot (118 100), faktiskt. Det är inte vetenskapligt motbevisat någonstans. Sjukt otrevlig kille dessutom.

    SvaraRadera
  8. robert: Fler våldtäkter och fler brott? Hur belägger du det kriminalhistoriskt? Menar du att det var procentuellt sett färre våldtäkter under den kristna medeltiden? Eller vad syftar du på?

    klara: Frågan är väl snarast vem som har bevisbördan... För övrigt har Richard Dawkin visat tämligen övertygande hur fruktansvärt statistiskt osannolikt existensen av Gud är. Jag har aldrig sett något motsvarande resonemang från en kristen utan att det blir cirkelresonemang.

    SvaraRadera
  9. Tja så uppröde blev jag väl inte men det räcker med att gå till en vanlig uppslagsbok för att inse att 118800 evangeliserar sina egna trosuppfattningar snarare än "fakta". De har numer ändrat sitt svar till ett som ligger i linje med uppslagsboken (och min syn på det hela)

    SvaraRadera
  10. Klara: Äsch. Han kör ju bara samma självsäkra retorik som religiösa har gjort i århundraden. Med den skillnaden att han inte hotar motståndarna med evig plåga och bestraffning i helvetet.

    Vad gäller bevisbördan så ligger den hos den part som står för det häpnadsväckande påståendet. Och det lär man dessvärre inte kunna uppbringa, vare sig man hejar på Allah, Oden, Krishna eller Flygande Spaghettimonstret.

    SvaraRadera
  11. Erik Holke: Trevligt att se en av självaste huvudpersonerna här. Välkommen!

    needy girl: Välkommen tillbaka! Du har varit saknad!

    SvaraRadera
  12. Visst ligger bevisbördan på oss kristna. För 2 miljarder räcker bivisen fin fint och då räknar jag förståss bara de kristna. Räknar vi alla gudstroende är förstås majoriteten förkrossande för att Gud finns. Det synes lite högfärdigt att tro att vi svenskar alltid skall vara normen för universum

    SvaraRadera
  13. Erik: Nej tackolov för att vi Svenskar inte sätter normen för universum. Vem har uttryckt en sådan önskan?

    Att en förfärlig massa människor i världen tror bevisar med all tydlighet att TRO finns. Dessvärre inte att gud finns.

    Men argumentet "det måste vara sant för vi är så många" lär vi tyvärr få höra igen.

    SvaraRadera
  14. Needy girl: Problemet med sverige är att vi inte har en intelligent debatt om ämnet kristendom. Anledningen att du inte har läst något bra svar på Dawkins böcker är nog att du är svensk i Sverige och inte vet namn som John Lennox, Lee Strobel, David Robertson och Alistair McGrath mfl.
    Det visar sig ganska fort att Dawkins inte har mycket till fakta men har mycket hat mot Gud och troende.
    Om du vill ha en bra debatt mellan Lennox och Dawkins kan du lyssna här http://stevebishop.blogspot.com/2007/10/lennox-dawkins-debate-audio.html.

    Det visar sig ganska snabbt när man flyttar ut ur lilla sverige att debatten om kristendomen är död här.

    Jonah

    SvaraRadera
  15. Du har en bra poäng där Anders. Själv läser jag med nöje Dawkins och inte minst Douglas Adams (om han får räknas in här). Goda argument att spänna sig emot och en hel del humor (den största gemensamma nämnare jag vet menna människor). Låt oss göra som det tyska (ateistiake) filosofen Jurgen Habermas uppmanar och ge oss in i ett omfattande samtal strax over pajkastning och ralierande. Det vore väl spännande?

    SvaraRadera
  16. Jonah: Nu ska du inte komma här och mopsa dig bara för att du har en egen bok i bibeln! ;-)

    Nej, skämt åsido. Debatten är såklart inte död. Det torde väl både ursprungsnyheten, och denna tråd visa.

    Om du på allvar menar att Dawkins har "ett hat mot gud" har du nog missförstått någonting fundamentalt om vad ateism är.

    Tvärtom mot du anser jag att Lennox, Strobel, McGrath & co:s argument är totalt söndersmulade, i vetenskaplig bemärkelse. Såsom det alltid brukar sluta när man försöker klä vidskeplighet i en vetenskaplig fasad.

    Erik: Visst kan vi göra det. Så långt det nu är rimligt i en blogg vars underhållningsvärde ligger i just pajkastning och raljerande ;-)

    Mitt stora problem med gudstro (om vi bortser från det jag anser vara religionens skadeverkningar på världen genom historien) är att den förklarar allt - och förklarar därför ingenting.

    Om jag av min natur är nyfiken, och vill veta varför världen är beskaffad så som den är, så kan jag vända mig åt två håll:

    Jag kan vända mig till vetenskapen - som forskar i ämnet, söker bevis, låter sig granskas och uppdateras med ny kunskap, hela tiden, i en iterativ process.

    Eller så kan jag vända mig till religionen - och få svaret: "För att Gud skapade det så".

    Det sistnämnda utgör ett oöverkomligt hinder för fortsatt nyfikenhet och kunskapstörst. Det går inte längre att iterera där, med fler hur? och fler varför?.

    Och det tycker jag är sorgligt.

    Du nämnde Douglas Adams tidigare. Låt mig citera en annan och nästan lika fantasifull författare, nämligen Terry Pratchett:
    Förekomsten av de som söker efter sanningen är oändligt mycket mer önskvärd än förekomsten av de som tror sig ha funnit den.

    SvaraRadera
  17. Anders: tro inte för en sekund att religionen har svar på allt eller förklarar allt. Då hade vi inte hundratals teologer runt om i världen som dag och natt fortsatte att gräva efter svaren.

    Jag är också nyfiken av naturen (varför tror du annars jag sietter här och surfar runt när jag borde diska och lägga barnen). Jag började läsa teologi (efter några år som sjukskötare) och trodde mig få en del svar men frågorna verkar öka logaritmiskt i förhållandet till svaren jag får. Dock har jag hittat huvudarenan för mitt sökande. Likt en matematiker som har ett grundläggande förtroende på matematikens inneboende riktighet och logik utan att därför veta allt eller att vara helt framme. Så ser jag på tron.

    Jag fick en kommentar från en församlingsmedlem efter söndagens predikan:
    "Vem
    är Jesus? Jag visste ju svaret och utifrån frågan skulle predikan kunnat vara hur
    förutsägbar som helst, men det var den inte. Ditt sätt att hantera frågan fick Guds
    ande att röra vid mitt hjärta. Jesus, som vi antagligen aldrig blir helt färdiga
    med, vem är han?, växte ytterligare inför mina ögon när jag lyssnade på dig."

    Just så är det väl också i en relation. Jag känner min fru men upptäckarglädjen över att få vata mer av det jag inte har en susning om håller relationen vid liv.

    Jag läste boken the language of God av Francise Collings som ledde arbetet med att kartlägga mänskliga DNA't och slås av hans nyfikenhet och vilja att upptäcka hur världen är förskaffad.

    Nåd och frid och god natt!

    SvaraRadera
  18. Torde det inte vara 118 100? Btw kan man ju få ganska roliga svar om man frågar vem man själv är, eller någon man känner som man vill skratta lite åt! =p

    SvaraRadera
  19. Johan: De har en likadan tjänst, men i det här fallet var det just 118800 (Teleinfo AB).

    118100 ägs förresten av bl a Expressen och TV4. De skulle nog inte vågat vara så brutalt ärliga och PI...

    SvaraRadera
  20. Erik Holke: Men där begår du, om jag inte missförstår dig, ett associationsfel:

    I kontexten "religionen" säger du att "hade vi inte haft hundratals teologer som dag och natt fortsatte att gräva efter svaren"

    Gudstro är ingen förutsats för teologistudier.

    Jag skulle själv (som rationell icke-troende) kunna företa mig religionsvetenskapliga akademiska studier. Och där skulle jag säkert finna många svar, många hypoteser och även många bevis.

    Men de gäller förekomsten och uppkomsten av tron och religionerna, inte av gud.

    Teologin kan heller aldrig ge svar på varför virus ser ut som de gör, varför stjärnor kollapsar eller tusentals andra frågor man kan drabbas av nyfikenhet inför. För det är inte teologins syfte.

    För att få de svaren får vi lita till andra vetenskaper.

    SvaraRadera
  21. Anders!
    Visst måste vi ha en massa andra vetenskaper. Det hade ju varit förfärligt om vi bara hade teologi, urtrist.

    Jag är inte på något sett vetenskapsfientlig utan älskar när vi (människor) hittar ny värdefull (och ibland inte så värdefull) kunskap.

    Men visst vore det mer spännande att utröna mer om den Gud man förutsätter finns än en som inte existerar.

    Skulle vara bra trist att forska på strängteorier om man var säker på att de i grunden inte hade med verklighetn att göra!

    SvaraRadera
  22. Erik: Det gläder mig mycket att du även omfamnar vetenskapen. Då har vi åtminstone en gemensam plattform att ta avstamp ifrån i diskussionen.

    Det finns massor av vetenskapare och forskare vars föresats är att någon annans hypotes inte är sann, och vars forskning avser att hitta bevis för detta. Jag tror inte att deras jobb är tristare än något annat forskningsteams.

    Man skulle också kunna närma sig frågan om guds existens helt förutsättningslöst. Men gör man detta med vetenskapliga metoder, snarare än dogmatiska, blir det snart uppenbart att indicierna är överväldigande för att den bibliska guden är myt och saga.

    Och den vetenskapen lär du väl inte omfamna, då den faktiskt slår undan fötterna på både din livssyn och ditt yrke?

    SvaraRadera
  23. Erik Holke you are my hero, a real solider for a better Sweden!

    För att kommentera mitt inlägg så gör Jesus skillnad på religion och relation. Detta förklarar Erik på ett bra sätt i sina tidigare inlägg. Ett land eller en individ kan säga sig stå för kristendom men sakna relationen till Jesus. Denna relation är det mest centrala enligt bibeln. Då människor saknar denna relation kan de ”balla ur” lättare, och då spelar det ingen roll om man säger sig vara kristen eller inte. För att gå till några ”kristna” som ballade ur, så är Knutby det mest kända exemplet i Sverige. Det har även hänt tidigare i historien att stora folkgrupper ballat ur, till exempel korstågen. Vilken trosuppfattning en ledare har påverkar ett samhälle mer än vad man tror, särskilt om man är president. Risken att balla ur är dock avsevärt mycket mindre om man är kristen än något annat. Till exempel så finns det inte så många kristna som sitter fängelser utan de hjälper istället de som är där. Utan kristna skulle mycket fler våldsbrott ske i vårt samhälle. Utan kristna skulle även färre få hjälp som har det svårt. De flesta humanister och ateister verkar ta fel på religion och relation. Jag snackar bara om relation. Jesus var förövrigt emot all religiositet med dess mänskligt påhittade regler, läs om fariséerna i bibeln. Jesus ser till hjärtat, detta innebär att han bryr sig om mer om vem du är istället för vad du gör. Det ateister även vägrar se är allt gott kristendomen för med sig, man ser bara det dåliga som hänt. Andra trosuppfattningar saknar till exempel nåden och förlåtelsen. I andra uppfattningar måste du presentera något för att få kontakt med Gud, detta existerar inte i kristendomen. Min Gud är därmed inte samma ”gud” som muslimernas. Det är bara genom relationen med Jesus som man får kontakt med Gud, kolla Joh 3:16, för er som läser bibeln.

    Min högsta önskan är att Du ska bli fri och uppleva samma sak som mig genom Jesus!

    Bless på Er!!

    SvaraRadera
  24. Det här är ju helt fantastiskt! Många tar allting på för stort allvar, om ändå fler var som Markus Öhman!

    SvaraRadera
  25. Robert:

    Du har rätt, i det kristna Amerika finns ju varken våldtäkter, mord eller andra brott.

    SvaraRadera
  26. Alla observerbara och mätbara fakta pekar på att religionerna har käpprätt fel. Förr eller senare måste man, när terrängen och kartan inte stämmer, ta hänsyn till att terrängen faktiskt finns där och påverkar din värld.

    Glad att det finns fina människor som vågar stå upp för fakta.

    Gammal "kunskap" är inte automatiskt sann, den är bara äldre. Och allt som oftast helt fel, eftersom vi hela tiden listar ut mer saker. Att man inte visste bättre förr må vara ursäktat men NU vet vi bättre.

    SvaraRadera
  27. Robert: Vad trevligt att du har funnit en ny hjälte. Nu har du gud, Jesus och Erik Holke. ;-)

    Jag skiljer också på religion och relation. Religion har jag ingen. Och vad gäller relation föredrar jag att ha den till medmänniskor snarare än till döda profeter.

    Jag tror du är rejält ute och cyklar vad gäller kristna i fängelse. Skulle gärna se nån statistik över det där. Blaise Pascal sa: Människan begår aldrig onda handlingar så helhjärtat som när de gör det av religiös övertygelse. Och det ligger en hel del i det. Rättsväsendet brukar som tur är inte låta sig blidkas av den övertygelsen.

    Lustigt att du säger här att din gud inte är samma som muslimernas, men när det ska räknas statistik (enligt tesen godaste skitkorven har flest flugor) så slår ni er gärna i slang med de andra abrahamitiska religionerna. Go figure...

    SvaraRadera
  28. Annan anonym sa:
    Du har rätt, i det kristna Amerika finns ju varken våldtäkter, mord eller andra brott.

    Nja, visserligen är USA (som jag antar du menade) MER kristna än oss...
    Men jag är tveksam till att en SÅ stor andel verkligen är troende mer än oss, bara att en väldigt högljud skara kristna vill få det att verka så...

    SvaraRadera
  29. sockerconny2009-01-23 14:21

    blir man ful av att tro på gud eller tor man på gud för att man är ful?

    SvaraRadera
  30. Ett dåligt svar. det är bevisat att det fanns en snubbe som hettet jesus som gick omkring i tempel och pratade massa, och han blev korsfäst. rommarna skrev ner sånt. det finns dessutom många andra jesus, t.ex den som var med i robbinson för massa år sedan(undrar hur jag kom att tänka på han).

    SvaraRadera
  31. Sant, fasst om man tänker efter vad frågan var.

    Vem är jesus kristus.

    Så är både 118 800s och trullz svar korrekta.

    Mitt svar skulle vara.

    Kolla på hitta.se, jag känner tyvär ingen jesus kristus.

    SvaraRadera
  32. Tro på något påhittat i någon random bok är väl inget konstigt??????

    SvaraRadera
  33. Det var längesen jag skrattade så högt vid en datorskärm. Jag gillar den nya avslappnade attityden gentemot bevislösa, mänskligt tillverkade världsförklaringar (aka religion). Efter en snabb analys av trender på nätet, och framförallt i USA, känns det som att 2009 kommer bli startåret för en stor ateistisk trend och rörelse.

    Det här är början på det samhälle som kommer att existera om 1000 år där våra efterföljare förhoppningsvis slipper inblandningen av sagor och myter i beslutsfattningen kring våra största utmaningar som invånare av vårt fantastiska universum. Låt oss ta hand om varandra och bejaka våra likheter och kärlek för mänskligheten istället för att, som nu, tjafsa om teorier och tron som är totalt betydelselösa för den korta tid vi får leva, andas och uppleva.

    SvaraRadera
  34. Dags att införa demokrati i den heliga härligheten...Har inte Gud misslyckas med mänskligheten fullständigt? med Gaza som exempel....Inför demokrati och Gudshmud får lite konkurrens om tronen...
    Och varför inte personval! Vilken kampanj det skulle bli!

    SvaraRadera
  35. Erik Holke: Du kringår Anders frågor och ger inga konkreta svar.

    Gällande vart den så kallade bevisbördan bör ligga så kanske ni som är oklara på dethär området kolla upp vad ett falsifikationskriterium innebär. Ni kan inte bevisa att jag inte sitter här med gud själv, och det skulle då vara ett bevis på att jag faktiskt gör det? Sådana argument är tydligen enbart giltiga när det gäller religion?

    Helt absurt att religionen fortfarande har fritt utrymme att hjärntvätta, förtrycka och utnyttja människor.

    SvaraRadera
  36. Dette er en sak som er interessant langt utenfor de svenske grenser, helt til Norge faktisk =)

    Jeg synes faktisk 118 800 traff spikeren på hodet der. Selv om det er Markus Öhmans subjektive svar som gies, så må man vel også samtidig si at alle religiøse har en subjektiv holdning til sin religion. Jeg tenker da spesiellt på de kristne i Skandinavia, som ser ut til at de har tatt eierskap på debatten. "Kristne värder", hva er vel det om ikke humanistiske grunnverdier, men med enkelte kristne vurderinger på topp. Se f.eks. på de 10 bud:
    1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
    2. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.
    3. Du skal holde hviledagen hellig.
    4. Du skal ære din far og din mor.
    5. Du skal ikke slå i hjel.
    6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
    7. Du skal ikke stjele.
    8. Du skal ikke tale usant om din neste.
    9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
    10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

    Vi er vel alle i utgangspunktet enige i 4. 5. 7. 8. 9. og 10., mens 6. nok ikke kan/bør gjelde i alle tilfeller.
    1. 2. og 3. kan dere ha for dere selv, og har _ingenting_ i politikk å gjøre.

    Vi i Norge lider jo også under den logiske bristen at fordi vi har ett "kristent verdisyn" så skal det sette likhetstegn mellom det og en kristen norsk stat. Jeg er hellig overbevist om at grunnen til at vi i Skandinavia har kommet så langt med våre velferdsstater er fordi vi er nesten helt sekulære. Altså at vi er der vi er på _tross_ av kristendommen, og ikke _på_grunn_av_.

    Det er fullstendig uten hold, verken i fakta eller i statistikk for å hevde at det blir kriminalitet og voldtekter pga. av en kristendom for fall. Det koker ned til tro igjen, og der er jo du gankse flink til å blande tro og fakta Robert (og flere med deg).

    Hvis du vil ha sirkelargumentasjon, så sjekk denne:
    Jeg var i min barndom søkende etter en Gud, og ble i flere kristne miljøer fortalt at det fantes en Gud. Jeg prøvde så godt jeg kunne å tro på det, til jeg kom opp i en 14 års alder, hvor jeg hadde en stor "A-ha"-opplevelse; Gud er død, og sannsyneligvis har det aldri eksistert en Gud. I og med at det er min tro, så er den uangripelig, og like mye verdt som en tro på Gud (om en skal si seg enige med religiøses argumenter).

    Men la oss nå legge religion å tro på hylla 2 sekunder, og ta for oss vitenskapen: Vitenskapen gir ikke endelige beviser for Guds ekistens eller ei, men sannsynelighetsovervekten tilsier at Gud ikke eksisterer. Og da kan man ikke komme med argumenter som "jammen, jeg tror på Gud". Tro er irrelevant i vitenskapelig sammenheng. Put up or shut up er det som gjelder. Inntil du har endelige beviser for guds eksistens har du bare teorier og hypoteser, i beste fall. Jorda blir ikke flatere om tilstrekkelig antall mennesker _tror_ på det!

    Så med det som bakgrunn kan du vel se hvorfor jeg ikke godtar at jeg skal styres etter en religion som for meg er død? Jeg vil styres etter rene humanistiske lover og regler. For Humanismen er ikke en tro, det er ikke en vitenskap, men en filosofi. Det er en filosofi som inkluderer alle mennesker, og ikke skiller på religion eller andre irrelevante verdier, og går på tvers av geografiske, etniske, kulturelle og religiøse grenser.

    SvaraRadera
  37. Fast det är ju ett felaktigt svar. Kristendomen är knappast en "påhittad religion". Sen behöver man inte TRO på den, men religionen existerar ju faktiskt.. fast det är klart, det är ju nån som hittat på den :)

    SvaraRadera
  38. Väl talat av 118 100!

    För alla kristna och religiösa överhuvudtaget; snälla, se "Religulous" och "Zeitgeist: Addendum" eller forska själva helt enkelt om grunderna till religioner, dess likheter och VARFÖR de existerar.

    Psykiskt sjuka människor hamnar på boenden och psyk-institutioner och en del blir väl religiösa, det senare varken botar eller lindrar och snarare förhindrar ens utveckling och öppenhet.

    Avskaffa denna sjukdom - som religion faktiskt är - så människan kan börja jobba mot ett vettigare mål på ett snabbare och mer effektivt sätt.
    Ett förslag är "The Venus Project" som skulle innebära slutet på många krig och andra saker som t. ex. svält.

    Avslutar med ett citat från en mycket fin komiker:

    The world is like a ride at an amusement park. And when you choose to go on it, you think that it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills, and it's very brightly coloured, and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time, and they begin to question - is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us. They say 'Hey! Don't worry, don't be afraid, ever, because, this is just a ride.' And we...kill those people. Ha ha ha. 'Shut him up! We have a lot invested in this ride. SHUT HIM UP! Look at my furrows of worry. Look at my big bank account and family. This just has to be real.' It's just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok. But it doesn't matter because: it's just a ride. And we can change it anytime we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings, and money. A choice, right now, between fear and love. The eyes of fear want you to put bigger locks on your doors, buy guns, close yourselves off. The eyes of love, instead, see all of us as one. Here's what you can do to change the world, right now, to a better ride. Take all that money that we spend on weapons and defence each year, and instead spend it feeding, clothing and educating the poor of the world, which it would many times over, not one human being excluded, and we could explore space, together, both inner and outer, for ever, in peace.
    /Bill Hicks

    SvaraRadera
  39. Äntligen någon som vågar stå upp mot gamla galna sagor och svarar som det är. Jag kommer alltid ringa 118 800 nu. Härligt med lite ärlighet!

    SvaraRadera
  40. Sjukt bra svar av 118800!

    Förresten skulle jag vilja lära mig alla trix Jesussnubben kunde...
    Fett partytrick! :P

    SvaraRadera
  41. Daniel Ekholm2009-01-23 20:56

    Kanonbra inlägg!

    Jag vet inte vad jag ska säga! En sak jag KAN säga att det är kul att folk börjar kommentera på bloggen igen!

    Underbart svar av 118 800 och ännu bättre att pastorn gick ut med det!

    Efter att ha gått på "kyrkans barntimmar" när jag var liten utan att någonsin vara ett uns religiös kan jag nu som ateist säga att jag hoppas att Sverige blir ett land som där ens tro inte spelar någon roll! Nästa steg blir att slutligen bevisa att Gud inte finns (t.ex. genom att hitta liv på Mars?)

    Jag säger inte att de religiösa i världen ska sluta tro, men jag tycker att boken "Illusionen om Gud" säger en del om hur vi fungerar och att religionen är onödig, sett ur ett historiskt perspektiv.

    SvaraRadera
  42. The truth is out there!! Vem kunde tro att 118 800 hade den? Fantastiskt..

    SvaraRadera
  43. Folk är verkligen galna, speciellt de kristna.

    kristendom är ingen garanti för att vi ska få färre brott, mord, våldtäkter. snarare att i ett starkt kristet, eller religiöst land, så sker dessa brott med religionens god samvete, väldigt ofta i dess namn.

    Fler har dött i guds namn än under nazismen. Ta bara folkmorden i Rwanda, några miljoner under macheten gör väl inget?

    SvaraRadera
  44. Påståendet att det finns 2 miljarder kristna visar hur gärna kristna vill förvränga sanningar... Det bor ca 2 miljarder människor i "kristna" länder, inget annat. Av dessa är ca en tredjedel barn och ska räknas bort eftersom de saknar de intellektuella verktyg som krävs för att verkligen kunna ta ställning till om de är troende eller inte. Av de då återstående ca 1,4 miljarderna är en massa människor sekulära, tillhör andra religioner eller är ateister, vi estimerar till hälften i genomsnitt (i Sverige är det ju som bekant bara några få procent som aktivt bekänner sig till kristendom). Så ungefär 700 miljoner bekännande kristna på jorden. Att påstå något annat är intellektuell oärlighet. Man ska inte behöva räknas som kristen bara för att man råkat födas i exempelvis Sverige. Kristen är den som aktivt bekänner sig till kristendom, ingen annan.

    Man kan också resonera utifrån jordens befolkning 6,5 miljarder. Om 54% enligt FN är barn så återstår 3 miljarder vuxna. Då inser man snabbt att det är alldeles tokigt överdrivet att påstå att det finns 2 miljarder kristna (speciellt med tanke på att majoriteten av dessa 3 miljarder lever i Asien där nästan ingen är kristen...)

    SvaraRadera
  45. Kloka människor blir kloka av att läsa många olika böcker, dumma människor blir dumma av att läsa en enda bok.

    SvaraRadera
  46. Underbart - vilken kanontjänst...........och sanningen kommer fram

    SvaraRadera
  47. Fantastiskt svar!!!

    SvaraRadera
  48. Intressant diskussion att följa här.

    Erik Holke, personer som du kan ge mig hopp om religionsutövare. Såvitt jag läser mig till (nej, jag har ju inte läst allt, det var lite väl mastigt med text) och vad jag förstår så verkar du vara en tolerant och trevlig person.

    Jag är inte religiös. För mig är kristendomen (och alla andra religioner också) byggd på sagor och myter. Det finns ingen som kan övertyga mig om att Maria verkligen var jungfru när hon födde Jesus, lika lite som någon kan övertyga mig om att Muhammed (eller hur man nu vill stava till namnet) kunde flytta ett berg.
    På senare tid har jag dock reflekterat över att i stort sett alla religioner innehåller en kärna av samma budskap, om man skalar bort imperativ, hot om helvete eller andra otrevliga platser och sedelärande läxor. Det tycks finnas en kärna i alla religioner som säger: Respektera och älska andra, respektera och älska dig själv och ta hand om dig själv och din omvärld. Det är en devis jag kan skriva under på också.

    Men det var bara en parentes egentligen. Det jag egentligen ville säga är att även om jag inte är religiös själv så respekterar jag religion. Det är upp till var och en att tro vad de vill, vill man tro att Jesus gick på vattnet så är det ens egen ensak, så länge man inte skadar någon annan med sin övertygelse.
    Det jag har svårt för är de som inte nöjer sig med sin egen tro utan vill tvinga den på andra, och sådana finns det alldeles för många av i alla religioner. Kan man inte tolerera att andra har en annan uppfattning så är man inte värd min respekt.

    Och killen från 118 800 verkar i mina ögon lite väl medieobstinat. Hur icke-religiös jag än är så ser jag att det inte är ett objektivt svar han gett direkt och det är inte hans uppgift att förlöjliga de som tror.

    Det är min åsikt i alla fall.

    SvaraRadera
  49. Helt underbart ju! Nån som har fattat nåt iaf. Kan inte alla troende människor bara dra åt helvete?

    SvaraRadera
  50. Religion ja. ett jävla skit det är precis va det är, konflikter och elände är precis va de skapar.
    fast folk är ju å andra sidan idioter innerst inne, hjärntvättade idioter är ännu farligare dock. hade dom inte religion att motivera krig med så hittar dom på annat.


    2miljarder flugor har inte fel, Bajs är gott. en gammal klassicker

    SvaraRadera
  51. Det är så patetiskt att 2009 hacka på kristendomen att jag inte finner ord.. Det är inte nytt det är inte vågat, det är inte hippt.

    Prova samma sak med Islam där finns mängder av galenskaper människor både tror och till skillnad från kristna av idag _agerar efter_ i sitt dagliga liv.

    Få till en ändring där så gör ni livet bättre för miljontals människor att patetiskt hacka på kristendomen i Sverige 2009 är bara pinsamt för er själva.

    SvaraRadera
  52. Det är ingen som hackar på kristendomen i sig. Snarare hackar man på mänsklighetens idioti. Kristendomen har väl oturen bara att ingå i den klubben.

    Kolla in (världens första?) ateistiska reklamkampanj som gick av stapeln nyligen i England.

    http://media.richarddawkins.net/images/2009/atheistbusphotos3.jpg

    SvaraRadera
  53. Länken bröts. Klicka på mitt namn.

    SvaraRadera
  54. Men hallå... Folk kritiserar inte bara kristendomen, utan religion i allmänhet.. Men om man kritiserar islam så blir man ju halshuggen.


    Jag förstår inte varför man ska lägga så mycket tid på att avguda något som ingen nånsin kunnat eller kommer bevisa. Varför ska man tro på en gud bara för att någon säger att gud finns. Varför kan man inte bara strunta i allt övernaturligt och leva här och nu?

    "Did you know that reality is in materia?"


    Religionen och dess följder har tagit fler liv än alla andra krig tillsammans...

    Bara i bibeln står det att gud dödar över 2 miljoner människor, om man nu tror på den. Men folk väljer ju och vrakar i bibeln och väljer att tro på det som låter trevligt... skitsnack. Tro på allt eller var något annat än kristen...

    Satan dödar bara 10 personer för övrigt... varav 9 var i en vadslagning med gud...

    SvaraRadera
  55. Britt-Marie Näsström, professor i religionshistoria vid Göteborgs universitet:
    ”Han [Viklund] slår in öppna dörrar ... - Det han presenterar om Jesus fysiska existens har vi sagt i 100 år i prästutbildningen, så det är ingenting nytt han kommer med.”

    ”Det är för länge sedan konstaterat, det finns inga historievetenskapliga bevis på Jesus existens. Däremot säger bibelexperterna att det skulle bli väldigt besvärligt om Jesus inte existerat och om han inte hade vandrat med sina lärjungar.”

    ”Jag tycker att det är tråkigt att han lagt ner så väldigt mycket tid på något som redan är utforskat.”

    SvaraRadera
  56. Enni sa...
    Och killen från 118 800 verkar i mina ögon lite väl medieobstinat. Hur icke-religiös jag än är så ser jag att det inte är ett objektivt svar han gett direkt och det är inte hans uppgift att förlöjliga de som tror.

    118800:
    Det är han som i den påhittade religionen kristendomen ska vara frälsaren. Sagan säger att han levde för 2000 år sedan och gick på vatten och hade sig.


    Vad är det som är förlöjligande i det svaret, att kristendomen som alla andra religioner med sina troligen hundratusentals övernaturliga väsen är skapat (påhittat) av människan torde väl inte vara speciellt kontroversiellt? Att Jesus är frälsaren i kristendomen verkar väl korrekt? Kristendomens myter säger väl att Jesus skall ha levt för 2000 år sen och att han då utförde mirakler som att t.ex. gå på vatten?

    Förövrigt får dagen.se de svar de förtjänar när de uppenbarligen går till attack mot Öhman och är uppenbart osakliga i sina frågeställningar.

    Men visst är det lite märkligt att det inte existerar ett enda bevis för att Jesus verkligen existerat.

    Man kan förstås förstå att det är svårt för kristendomen och dess maktinstrument har svårt att vänja sig vid att de inte kan kräva den ”respekt” som de fått historiskt nu när de inte kan ge kättarna en omgång i tortyrkammaren och som final elda upp dem på stadens torg.

    SvaraRadera
  57. För två tusen år sedan var ju religionen det enda man kunde förlita sig på när det gällde allt man inte förstod. Då var präster och munkar de "visa" människorna. Klart man litade på dom då.

    Men sen kom Darwin och visade sin teori. Som ändrade allt till något som plötsligt var logiskt. Och många människor ändrade sig. Men religionen var ju allt för utbredd för att se ett slut.

    Idag är vetenskapsmän och forskare de "visa" människorna. De som ger oss svar på det som vi vanliga inte förstår. Men till skillnad från prästerna för två tusen år sedan så kan dagens vetenskap ge logiska svar som inte bygger på några uppenbarelser...

    Har ni någonsin haft ett gosedjur som ni fått en liten känsla av att det också har känslor... kanske tyckt lite synd om det nån gång när ni slängde in det i ett hörn.

    Det är lätt att få känslor för saker som egentligen bara är lite tyg och plast.. samma sak gäller för gud. Det är lätt att föreställa sig att gud finns, och på så sätt "ge" gud känslor som man tänker sig är besvarade osv osv osv... bla bla bla been there done that

    "the hearts of men are easily decieved"...

    SvaraRadera
  58. Jag undrar om "krista" människor verkligen tar in att ateister tycker att dom är galna och knäppa? Det är en stor faktor för mig att uppfattas som intelligent och jordnära gentemot mina medmänniskor. Kristna människor för mig är svaga och fega individer som måste ha någon tillhörighet för att tillfredsställa någon sorts av perverst hävdelsebehov. Jag ser verkligen ner på kristna människor. Jag tar dom inte på allvar. "Kristna" människor är ett utdöende släkte, vars grund vilar på 2000 års gamla värderingar, i form av en roman. Något förlegat...

    SvaraRadera
  59. Visst fan är 118 100 det rätta nummret? Kul svar iaf. trist bara att det är ändrat nu...

    SvaraRadera
  60. Fantastiskt. Jag säger som den matematikern Lagrange sa när Napoleon undrade varför han inte nämnde gud en enda gång i sitt stora naturvetenskapliga verk 'Encyclopedi du Monde' (ursäkta franskan). "Gud är en frivillig hypotes"! Tänk på det ni religösa stackare.

    Ni får gärna införa denna i er världsbild. Men det får inga som helst konsekvenser för verkligheten. :)

    SvaraRadera
  61. Erik Holte: Du säger att din nyfikenhet och "frågorna verkar öka logaritmiskt i förhållandet till svaren jag får".

    Tycker du ska läsa om matte A för det där är inget vidare snabb ökning...

    SvaraRadera
  62. Hahaha! Vilken obeskrivligt korkad och trångsynt människa VD:n för 118 800 verkar vara. Inlägget var roligt, utan tvivel, men att vara så obildad att man inte har förståelse för att det varken är bevisat eller motbevisat huruvida det finns en gud eller inte, det är ännu mer skrattretande. Det är en fråga öppen för tolkning, att tro att man vet svaret på den fråga som mänskligheten grubblat på i årtusenden är fruktansvärt patetiskt.
    Respekt för andras åsikter efterlyses.
    Tack för ett kul inlägg i alla fall! =)

    SvaraRadera
  63. Robert - ja, det kristna USA är ju verkligen skonat från våldtäkter och brott. Eller? Skulle gärna vilja se bevis på att detta har ett samband.

    SvaraRadera
  64. Att många tycker att troende är dumma i huvudet är det ju ingen tvekan om. Jag är själv inte troende utan är mer av den logiska skolan och tror på Big Bang-teorin.

    MEN faktumet kvarstår att de tre elementen TRO, HOPP och KÄRLEK är tre starka krafter och det är dem som får människan att kämpa vidare i svåra tider.

    Att vi i detta land saknar referenser till vad svåra tider och lidande är kan man väl knappast argumentera emot. Därför skrattar man åt folk som tror för dem är "dumma" i huvudet.

    Den dagen alla slutar att tro, hoppas eller älska, den dagen kommer mänskligheten att gå under. Inga fysiska lagar kommer att hjälpa oss där.

    /Patrik

    SvaraRadera
  65. Det var precis vad jag med hade svarat på den frågan ju..haha alla religoner är ju påhittade av människan

    SvaraRadera
  66. Haha Kort och koncist: "Folk är galna" Klart roligast!

    Kul blogg! =)

    SvaraRadera
  67. lasse sa: Vad är det som är förlöjligande i det svaret, att kristendomen som alla andra religioner med sina troligen hundratusentals övernaturliga väsen är skapat (påhittat) av människan torde väl inte vara speciellt kontroversiellt? Att Jesus är frälsaren i kristendomen verkar väl korrekt? Kristendomens myter säger väl att Jesus skall ha levt för 2000 år sen och att han då utförde mirakler som att t.ex. gå på vatten?

    Ditt misstag här är att förutsätta att jag i mitt inlägg argumenterade för att svaret från 118 800 var inkorrekt, vilket jag aldrig gjorde. Jag sade att det var förlöjligande och min anledning att tycka det är att han använder sig av värdeladdade ord och formar en starkt värdeladdad mening:

    Det första påståendet Det är han som i den påhittade religionen kristendomen..."
    "Påhittad" kan naturligtvis i det här fallet tolkas som "av människan (eller för all del av någonting annat) påkommen" vilket självklart inte är någonting fel eftersom kristendomen är påkommen på ett eller annat sätt. Den troligaste tolkningen är dock "uppdiktad, inkorrekt", och det är en åsikt och inte fakta. Kristendomen är verklig för ett mycket stort antal människor och finns det inga bevis för den så finns det inte heller några möjliga bevis för att det inte finns någon gud. En mycket stor majoritet av jordens befolkning tror på någonting, vare sig det är Gud, Allah, Krishna eller Zeus så möjligheten att de, och inte den lilla procent som inte tror på någonting, kanske har rätt kan inte helt uteslutas, eller hur?

    Nästa påstående från 118 800 är "Sagan säger att han levde..."
    Återigen ett väldigt starkt värdeladdat ord där, "saga". Det kan förstås vara detsamma som "myt", "legend" eller till och med "obevisat historiskt skeende" men återigen är det inte den troliga tolkningen. En "saga" är en uppdiktad historia vi berättar för våra barn, en nöjesberättelse utan verklighetsförankring. Ordet antyder också lite att mottagaren inte är vuxen.
    Jesus existens är omtvistad, inte tu tal om saken. Men vi har faktiskt ett antal samtida eller stort sett samtida texter som beskriver honom. Dels utomstående texter, dels minst tre evangelier (Markus, Matteus och det omtvistade Judasevangeliet som alla tre genom forskning daterats omkring år 50-200). Vi har inte fler bevis för historiska personer som drottning Nefertiti, Sokrates, Sun Tzu eller Birger Brosa, men vi debatterar inte (i någon större utsträckning) deras existens, eller hur?

    Slutligen skriver 118 800 att Jesus "...gick på vatten och hade sig"
    Jag säger inte att Jesus gick på vattnet, såvida inte sjön var frusen och lärjungarna var ute och pimplade så tror inte jag på att Jesus gick på något vatten. Det är formuleringen här som återigen drar till sig min uppmärksamhet. Inte för dess värdeladdning, vilken visserligen också är påtaglig, utan för dess ovetenskapliga ton. Utger man sig för att ge korrekta svar på alla frågor så tycker jag att man skall hålla sig till ett akademiskt språk. "hade sig" för snarare tankarna till tonårssnack, vilket inte ger mig det minsta förtroende för att 118 800 har svar som är väl underbyggda med fakta. Kanske de har det ändå, men för mig låter det mer som en bekräftelse på min första tanke att svaret snarare än att vara ett faktasvar var ett svar utifrån skribentens egen åsikt. Om jag skulle vilja ett svar på en faktafråga så skulle jag inte vara det minsta intresserad av personliga åsikter hos den som svarar.

    Så min slutsats är följande: 118 800 använde en starkt värdeladdad retorik i sitt svar på frågan som syftade till att förringa kristendomen och således förlöjliga troende. Jag kommer inte heller att använda mig av tjänsten, eftersom jag inte är intresserad av deras åsikter om saker och ting.

    Jag menar inte att kristendomen är bevisat korrekt och att argumentera emot den är löjligt. Jag menar inte heller att den är inkorrekt, det finns faktiskt inte bevis varken för eller emot. Jag menar bara att man borde visa respekt för sådana som tror, eftersom det är någonting alla människor gör vare sig de tror på Gud eller Big Bang eller tomten. Man är inte en sämre människa för att man tror på Gud istället för/tillsammans med Big Bang.

    SvaraRadera
  68. Enni, jävlar det där var nog något av det mest intelligenta jag läst på Internet. Väl talat!

    SvaraRadera
  69. arrogant svar, verkar vara en idiot som ger information ifrån sin egen övertygelse. rätt värdelös tjänst.

    SvaraRadera
  70. Gud vilken underbar läsning. Har inget emot kyrkan eller kristendomen men snälla pastor - andas lite. =)

    SvaraRadera
  71. Herregud vad jag skrattade!

    SvaraRadera
  72. Detta är en helt underbar tråd! Så glad att jag snubblade in på den. Marcus Öhmans svar är så härliga! Ur kundsynpunkt hade jag inte uppskattat formuleringarna och bemötandet, det är onekligen ett drygt svar. Fast kontentan av dem får inte förloras.

    Stående ovationer till Marcus och Anders! Håller helt med. Skall jag nog gå och lägga mig och fortsätta läsa Dawkins som ligger på mitt sängbord.

    SvaraRadera
  73. Klockren..

    Hade det varit islam det gällde hade det blivit demonstrationer och mordhot.

    SvaraRadera
  74. Tur att inte alla hatar oss här på 118800 då :D

    SvaraRadera
  75. jag behöver inte försvara Gud eller hans existens - han klarar sig bra utan mitt försvar eller "din" tro på att han finns...
    ingen kan bevisa att han inte finns - och att bevisa att han finns är lika dumt som att bevisa att du eller jag finns
    vill man inte se någon så ser man inte honom/henne - det är inte det samma som att den inte finns...

    v
    frågan är väl mer: "vad händer efter ditt liv är slut här och du upptäcker att du nonchalerat Honom som skapat allt - även livsanden i dig?"

    SvaraRadera
  76. Anonym: Visst är det försmädligt att det som inte syns och det som inte finns ser så förfärligt lika ut?

    "vad händer efter ditt liv är slut..." säger du. Lever du med din tro för att du är rädd vad som ska hända efter döden alltså? Horribelt isåfall.

    Själv är jag helt fri från någon sådan rädsla och tar vara på livet som det är. Med förnuft, glädje, kärlek och omsorg om mina medmänniskor, och inte till någon låtsaskompis.

    SvaraRadera
  77. "frågan är väl mer: "vad händer efter ditt liv är slut här och du upptäcker att du nonchalerat Honom som skapat allt - även livsanden i dig?"

    Frågan är kanske hur bittert du ångrar allt du inte gjort och alla begränsningar du påtvingat dig själv, utan någon som helst rimlig anldning, och allt du ser är elefanten från 'fem myror...'. "Nu är det slut. Muah muah muah muah maaaaaaaaaa".

    SvaraRadera
  78. jag har ring 118800 och frågade om dom visste vad min bror hete han sa Agust haha dom suger hihihihi

    SvaraRadera
  79. han vd för 118800 verkar ju fan helt jävla rubbad, ska nog in en ny vd där.

    SvaraRadera
  80. Undras om Gud kan vara en negress?

    SvaraRadera
  81. Det är inte bara roligt, det är sant. =)
    Om det är 2miljarder människor som inte håller med, betyder inte det att det är 4,5 miljarder som håller med?

    SvaraRadera
  82. HAHHAHA fan vad kul :D :D

    SvaraRadera
  83. haha sjuka kristna idioter

    SvaraRadera
  84. NI som tror på religion är dumma i huvudet, om en så kallad GUD skulle finnas, varför dör miljontals männiiskor varje år då?, av svält, dråp, o allt möjligt. Det är bara vi, Människan o allt som finns i Jorden som betyder nåt. och sen att det finns en annan livsform nånstans bland miljontals solsyetem ute i rymden, det är uppenbart även fast det inte finns bevis för det.

    SvaraRadera
  85. Ja vad skall man säga.... Som jag ser det så är det bara en svaghet att behöva tro på nåt som uppenbarligen bara är en historia ur en gammal bok. Idag skrivs det dagligen böcker med påhittade historier som är trovärdiga nog att vara sanna.

    Vad är det som säger att det inte redan skrevs sådana redan för 2000 år sedan?

    I dagens samhälle finns det bara en sak att tro på och det är sig själv. Då kommer man betydligt längre än att lägga en massa tid vid fantasier och annat trams.

    SvaraRadera
  86. #2 ROBERT... vem bryr sig... lol

    SvaraRadera
  87. Folk som säger att USA är ett bättre land för att de har en kristen president, ni kan alltid flytta dit. Kolla upp brottsstatistiken i USA först bara...

    SvaraRadera
  88. Ja är man inte en jubelidiot vet man att religion till det mesta e skit påkommen av smartare människor än andra som levde då folk inte fattade bättre men fan har vi inte utvecklats något eller?!

    SvaraRadera
  89. USA medel iq e 98 dom fattar bara inte bättre än att tro på religion!

    SvaraRadera
  90. "Om det är 2miljarder människor som inte håller med, betyder inte det att det är 4,5 miljarder som håller med?"
    Om du tänker lite så förstår du säkert att det där inte riktigt stämmer.

    "Då kommer man betydligt längre än att lägga en massa tid vid fantasier och annat trams."
    Kommer längre? På vilket sätt kommer man längre? Blir man lyckligare, rikare eller kanske får större penis?


    Att diskutera religion är en utdragen och väldigt pretentiös tillställning som jag ofta drar mig för. En slutsats de flesta kan dra - oavsett vem man kallar gud - är att den sista idioten inte är född än, vilket inte minst syns i denna "debatt".

    SvaraRadera
  91. Så underbart, All cred åt 118800!

    SvaraRadera
  92. Patrik "Er frälsare" HAH2010-03-26 08:10

    Alla ni som tror på jesus åsså vidare är ju helt jävla pantade... tror ni på riktigt att de va någon person för 2000 år sen som gick på vatten.. trollade fram mat.. återuppstod från de döda?... fattar ni inte att de e en 2000 år gammal påhittad lögn? (Om en person säger "Han slog ner 2 personer med bara sin vänstra handflata" och efter det berättats vidare är det helt plötsligt en person som stirrade på 100 personer så de bara föll ihop och dog) sägner/"erball legends"/LÖGNER..Påhitt...SAGOR... ska de va så svårt för alla att fatta att de e en jävla historia som e påhittad för att förena ett folk så de kunde störta ett dåligt kungadömme? Viisst ja tror på att de funnits någon "jesus" varannan arab heter muhamed eller jesus... TILL ALLA ER SOM VERKLIGEN ÄR DUMMA / KORKADE NOG ATT TRO PÅ KRISTNA RELIGONEN ELLER NÅGON ANNAN RELIGION ÄR HELT PANTADE I HUVUDET... VÄX UPP! ANVÄNDA HJÄRNAN.. FAST NI E VÄLL SÅ JÄVLA HJÄRNTVÄTTADE ATT DET ÄNDA NI KAN FÖRESTÄLLA ER

    SvaraRadera
  93. Jag slutade tro på sagor när jag var 7. Dem som inte inser att det är en saga fattar jag inte hur dom tänker.

    SvaraRadera
  94. Ateister är dem som hamnar i himlen2010-03-26 09:32

    Patrik jag håller helt med dig!
    fast du behöver inte skriva med CAPS inne, ditt fina budskap når inte fram lika bra ;).
    jag förstår att religionen var något som fanns för 2000 år sedan, då folk levde i krig, fattigdom, svält, dåliga förhållanden osv. Man behövde någon att kunna få stöd, och "kraft" av. Då "uppfanns" religionen. Och att vi 2000 år sedan, fortfarande tror på de, är ofattbart. Visst har vissa människor skött sig bättre, i fruktan av att tex man inte ska hamna i helvettet, för att religionen fanns. Nu pratar jag om religion i allmänhet. För 2000 år sedan var just kristen domen, en religion som först fanns hos, kvinnorna och slavarna i samhället, kärleken var då de viktigaste. Men som de spred sig vidare, tog männen över och gjorde kristendomen till något annat. Till de som de är idag. jag FATTAR inte hur man kan tro på en gammal saga. att den just funnits så länge kan kanske göra att vissa tror på de, men dessa är får ju snälla börja tänka på allvar. Bibeln är en fin 2000 års gammal saga, och att vissa tror på de är bara konstigt. Visst har religionen hjälpt människan till va vi är idag, men nu måste vi kunna öppna våra ögon. Hade vi trott på kyrkan, hade jorden varit centrum ist för solen än idag. Ska vi då tro på allt de säger!? nej utan vetenskapen är de som vi ska tro på, snart ska ni kristna se att terorier snart kan bevisas, så som tekniken utvecklas. och om några 1000 år kanske, kan vi BEVISA att GUD inte finns. det måste vara dagen mänskligheten väntar på! DAGEN DÅ GUD MOTBEVISAS!!! då ska vi Ateister framstå som de människor som genom tiden inte var de som trodde på sagorna. Hoppas detta gav dig som läser något, sprid ordet vidare, lev fritt i sinnet min vän. FRED OCH KÄRLEK = min gud.

    SvaraRadera
  95. I den moderna tiden 2010 kan jag inte ta människor som tror på luft på allvar...

    dessutom har den där förbannade kristendomen hämnat vetenskapssutvecklingen i flera hundra år...

    SvaraRadera
  96. Tummen upp ifrån mig

    SvaraRadera
  97. HAHAHAHA, Jag säger då det, vilken idiot, om någon visste, hade man inte hört det då? Tänk media, tar ett par timmar så vet hela värdlen allt som hänt nyligen... anledningen till att det bara står i biblen är ju just därför att det är en gammal jävla historia som ingen har stenkoll på!

    SvaraRadera
  98. haha, fy fan vad ägd :D orka religon tbh, spökhistrioer hela högen. orka bråka och starta krig om de med >.<

    SvaraRadera
  99. Har inte läst igenom allt men jag anser att vi alla är gud och styr vad som händer runt oss gott som ont. Det handlar om att vi själva bestämmer vad som kommer att hända bara att det inte finns så många som vet hur man styr det eller vad man ska leta efter. De större religioner har ett mål att uppfylla bland annat kristendomen, men många vet inte om det även om de har en stark tro. Det målet får man själv finna för det skulle ta mig veckor att skriva ner så att alla förstod. En hjälp på traven är att kolla på filmen "The Secret". Ger man lite kärlek till jorden kommer man att belönas med allt.

    /Macan

    SvaraRadera
  100. usa är ett av de mest kristna landet i värden men hur kommer de sig da att dom har hur mycket brott och annat skit där??? IDIOT

    SvaraRadera
  101. Hahahahahaha helt jävla rätt!!

    SvaraRadera
  102. Här ska ni få sanningen och den enda sanningen:
    Kristendomen och alla andra falska religioner är påhittade av utomjordiska raser, anledningen är att vi ska lära oss spiritualitet, Jesus var satt här på jorden för detta ändamål. Vi kommer inte från aporna eller från någon gud, Samma sak här, Vi blev genetiskt konstruerade av dessa utomjordingar. Ni kommer snart att inse sanningen då detta snart kommer att uppdagas, öppna ögonen och vakna istället! Ni lever i en dröm!

    SvaraRadera
  103. Vilka bitches, buhuu vcry cry morsan sa att gud analkliar mig näär jag sover bleäeäeäeä o han måste göra det eftersom morbitchen sagt det till mig enda sen jag va 1 minut gammal.

    Indoktrinering at it's finest.

    Btw, mors bitchen din sa att tomten fanns också...

    SvaraRadera
  104. Robert du är verkligen fel ute. Jag kan garantera att det inte beror på ateism som detta stiger. Du har inte tänkt på att det kan ha nåt att göra med mångkulturen?
    Varför skulle man våldta någon bara för att man inte är kristen? Moralen är något som hänger med oss oavsett tro biologiskt, så den är inte mycket annorlunda. Det är ju denna moral som religionernas moraler bygger på.
    Mycket naivt att sätta samband mellan ateism och brott.

    SvaraRadera
  105. Jag gillar 118 800 starkt efter att ha läst det här haha

    SvaraRadera
  106. haha, klockrent! Men ännu roligare är ju att se religösa försvara religion.. Vad har ni för bevis? en bok? er tro? folk sitter på anstalter för mindre än tron på t.ex en man som kunde gå på vatten. :)

    SvaraRadera
  107. Men för i helvete! Människan har alltid och kommer alltid vara rädda att livet tar slut! Så självklart kommer några stollar på att det finns en gud som kan rädda oss från att dö genom ett paradis om man inte begått "synder". Hur djävla nice det än låter så kommer jag aldrig slösa tid på att tro på nån gammel farfar uppe i himlen som har all makt, när i sjävla verket det är världspoliserna Usa, ryssland, kina etc som har makten. VAKNA UPP ALL RELIGIÖSA NI LEVER EN LÖGN OCH ONÖDIGT LIV, förutom nattvarden.. låter rätt gött med vin på morgonen.

    SvaraRadera
  108. Fast det finns inga bevis att han levde över huvudtaget. Religösa verkar missuppfatta allting. Det är inte ateister som måste bevisa att jesus har levt, det är de religösa som måste visa att han levt. Länka gärna till en sida i vilken det finns konkreta historiska källor som berör jesus som en person. Bibeln är inget bevis , inte mer än vad Harry Potter är för att magi finns. Spendera istället tiden ni tillber en falsk bild skapad för att kontrollera stora massor till att göra världen en bättre plats

    SvaraRadera
  109. "Ateister är dem som hamnar i himlen" du borde få nobelpris! fina åsikter, gäller er alla andra me (Y) tummen up. Religiösa ni är hjärntvättade, inse de eller förlora stjälen i att tro på 2000 år gammla fantasier. Buddismen är en religion eller levnadssyn rättaresagt som vi borde lära oss mer av, inte ngn korrupt julhandels kristendom.

    SvaraRadera
  110. finns faktiskt 2 sorters ateism. en som tror och en som inte tror.
    En som TROR att det inte finns någon gud och en som INTE TROR att gud finns. ^^ så om ni säger att alla ateister inte tror så fail på dig. ^^

    SvaraRadera
  111. Om jag skall vara ärlig Robert så hoppas jag att du aldrig får/har barn som du kan föra vidare ditt skitsnack på. Moraliska regler är inte något man lär sig i någon dammig bok utan det har vi redan inbyggt sen födseln. Inte fan går jag och petar folk i ögonen bara för att jag vet att jag inte kommer till helvetet. Och om det nu är psykopater du riktar dig till så tror jag inte dina 10 budord kommer att hjälpa särskilt mycket. Det enda som krävs för att få en god människa ond är en snedvriden tro!

    SvaraRadera
  112. Är inte Gud bara ett stort placebo-piller?

    SvaraRadera
  113. HAHAHA!!

    "Ja, alla vettiga människor säger att kristendomen är påhittad." Håller me till 100%. Å det gäller alla religioner!!

    SvaraRadera
  114. kristna fanatiker, sluta whina. inte direkt så ngn går och plundrar deras jävla kloster längre. dem får sitta där själva och leva i celibat och göra ah vad fan de nu gör med sina böcker o skit.

    SvaraRadera
  115. älskar artikeln! var bara tvungen att be alla religiösa om en sak snälla, om ni har konkreta bevis på att gud finns, please show them to me! jag fattar inte hur folk kan tro på ngt som hittades på av ngn nisse för 2000 år sen...xD de typ som att tro på tomten...-.-'
    Smoke some weed, då lär du hitta din gud. ;) 420! Peace! :D

    SvaraRadera
  116. helt rätt, alla vet det men är för hjärntvättade för att hålla med

    SvaraRadera
  117. Helt seriöst, ett samhälle utan religion hade vart såpass mycket bättre då kristendomen i dagens läge är en fascist-religion som hatar både icke kristna och folk av övriga sexualiteter, samt religioner, religion tillhör det forna, då det fungerade som ett någorlunda politiskt system för att starta ett samhälle och styra folk, och det har varit precis som islam förr i tiden (inkvisitionen, häxbränningar, korståg, etc men i dagens läge, 2000-3000 år senare går det knappast hem.
    P.S. Jag brinner hellre i helvetet än att tillbringa en "evighet" med er kristna självgoda fascister.

    SvaraRadera
  118. Tomas Andersson2010-03-27 04:51

    Borde till och med skrivit " Han som i den påtvingade påhittade kristna religionen" annars var svaret riktigt bra

    SvaraRadera
  119. Helt sinnes va folk bryr sig, sjukt många kommentarer. Nä jag säger bara "Ja, alla vettiga människor säger att kristendomen är påhittad."

    SvaraRadera
  120. Kristendomen blockerar bara vetenskapliga bevis. Det senaste jag hörde när jag frågade hur de kristna bevisar fossil från dinosaurier var att "Gud lade dom där". Det är ju karaktäristiskt för kristendomen att försöka slarva bort vetenskapliga bevis? ja det var en fråga

    SvaraRadera
  121. Lustigt att man ser några som väljer att gnälla på att 118800 bara "predikat sin övertygelse". Exakt vad tror ni prästen hade tänkt säga i sitt radioprogram? Eller vad ni får höra när ni går till vilken präst som helst?

    Jag är så less på att behöva visa respekt när någon kommer sig tro på jultomten, vättar, troll eller gud.

    Och att folk drar upp majoritetens övertygelse är bara för mycket. Ni måste väl inse att det inte är ett argument. Folk har tidigare varit övertygade om Tor och Oden, att jorden var platt, jorden var universums mitt o.s.v.

    SvaraRadera
  122. haha störtskön kille från 118 800.

    Jag själv tror inte på någon speciell gud och de är ju som man själv tycker och tänker, jag tycker inte man ska behöva visa någon speciell respekt för andras tro häller.

    nefyfan religion är bara en massa skitsnack för att få folk o känna sig trygga när dom ibland inte ens är det!

    SvaraRadera
  123. Haha helt rätt! Folk är inte bara galna, dom är rejält korkade!

    SvaraRadera
  124. som många religösa kan missuppfatta är att vi ateister inte alls hatar er onej, vi delar helt enkelt inte samma uppfattning vilket ni stör er på. När vi motfrågar något om gud så blir ni också elaka och drar till med någon rövar historia om eva och adam. Det jag skulle vilja ha svar på av en riktig kristen är: Vad gör alla dessa dinosarie skellet på våran planet? hur tillkom Vintergatan ( Våran galax ), och ett bevis på att vi inte är släkt med apan. Det är det som gör mig icke troende, ni har inte svar på allt eller någon logisk förklaring på varför/hur de/allt hände.

    Sen religion är oftast folk vänder sig till när dom känner sig svag eller hjärntvätta ändra t. ex. alla dessa små kulter har används sig av egna religioner med logiska förklaringar och tvättat plånböcker på miljontals människor ( Scientology ). I den religionen ska tydligen en krigsherre från rymden vara våran skapare och frälsare ( rätta mig gärna har inte läst på om den religionen).

    Försök gärna o se från vårat perspektiv!

    SvaraRadera
  125. Skandal att han ens vågar ringa dit och kräva att de ändrar svaret. 118800 svarar ibland på skämt och ibland seriöst - t ex om man frågar "vem tog min macka" så kommer någon att hitta på ett trevligt svar och skicka till dig. I detta fallet fick jag ett svar som var ungefär "Erik tog din macka och är nu på väg till Kalix..." osv. Bara för att jag inte fick ett svar jag kunde använda till något blev jag väl inte arg och ringde in och klagade - varför? Jo för att de har rätt att skriva exakt vad de vill till oss. De får skriva att George Bush uppfann datorn om de vill det. På samma sätt får de blanda in personliga värderingar i svaret.

    Jag blir fruktansvärt arg på sådana människor som pastorn som är så inskränkta och antika. Välkommen till 21st century och kasta din religiösa övertygelse i soptunnan

    SvaraRadera
  126. Ett det där är rent skit snack, Man får svar från det bibliska perspektivet och ingenting annat, men det var ett snyggt försök att dra till sig läsare ^.-

    SvaraRadera
  127. Hej Anders!

    Stort tack för en bra blogg, med många intressanta artiklar.

    Efter att ha läst denna rikligt kommenterade tråd kan jag konstatera att det finns mindre begåvade människor på båda sidor av debatten. Jag själv är icke-troende och delar med många som besöker denna sida en uppfattning om att religion skapar fler problem än de löser. Dock slås jag av att många anklagar troende för intolerans med en ton av samma mynt som är skrämmande.

    Tro är en allför komplicerad för att bara kalla dess föresspråkare för idioter. Jag känner alltför många människor med hög IQ som är djupt troende för att "se ner" på fenomenet tro.

    De som uttrycker hat och samtidigt anser sin övertygelse den rätta för en bättre värld borde nog ägna en tanke eller två åt att reflektera över sina egna värderingar.

    Nyans över Ignorans, oavsett tro! Trångsynthet finns dock i representerat i alla grader i båda läger!

    SvaraRadera
  128. Har faktiskt en egen "teori".
    Många anklagar religion som orsak till krig genom många århundraden. Min åsikt är att Tron oftast bara används som (Populistisk) förevändning. De egentliga motiven är maktbegär (egosim) eller ekonomiska intressen...

    ;)

    SvaraRadera
  129. 118 800
    vilka sköna killar..

    SvaraRadera
  130. religion e bullshit

    SvaraRadera
  131. Jätte bra att han gav ett vetenskapligt svar! Man ska inte uppmuntra folk till att tro på sagor, det ska man sluta med när man vuxit upp.

    SvaraRadera
  132. Hj:
    Tack. Äntligen någon som sa det jag tänkte.

    SvaraRadera
  133. haha så sjukt klockrentXD

    SvaraRadera
  134. Robert, Sverige är världens mest sekulariserade land...

    SvaraRadera
  135. Man blir helt klart orolig över deras svar ang Jesus.
    Att fördöma alla dem som har sin tro på Jesus är ju ett otroligt högmod.
    Dom "har fel" (och tillhör dessutom inte gruppen vettiga människor) och Markus har rätt, han vet allt minsann???

    Att 118 tar på sig rollen som innehavaren av all sanning är skrämmande. Vem tror han att han är?


    //Natalie

    SvaraRadera
  136. Till Natalie.

    Du har helt rätt Natalie! Det är otroligt opassande and göra sådana anspråk. Den rollen är ju sedan årtusenden paxad för religiösa människor.

    /Glad Påsk Alla!

    SvaraRadera
  137. Det är möjligt att det har knatat runt nån skäggig snubbe en gång i tiden, men att han skulle ha gjort det som påstås kan givetvis inte bevisas.

    Det som däremot är underbart skoj är när det avslöjades att ett av "bevisen" - svepduken i Turin var FEJK. Det som massor av människor vallfärdat till i tron att den duken svepte om en blodig Jesus. Fanns dock ett problem; Duken var från 1200-talet o kan omöjligt vara från den tid Jesus sägs ha knatat runt o gjort ditt o datt. Det var ett av alla "bevis" som var fejk, hur är det med resten av "bevisen" i denna saga?

    SvaraRadera
  138. Hj's svar till Natalie har en stark "Vem i Helvete"-känsla och uppskattas otroligt mycket. Tack Hj!

    SvaraRadera
  139. Word, kan inte annat än hålla med Markus Öhman. Länge leve vetenskapen!

    SvaraRadera
  140. hahaha entligen ett ansikte utåt som vågar säga som det är och inte stryka medhårs hela tiden, länge leve 118100!

    SvaraRadera
  141. Va Fan!!
    det här kan man inte skriva! Herregud inser du att du kan bli stämd eller

    SvaraRadera
  142. Hmm jag skickade just samma fråga till 118100 och fick följande svar:

    Jesus är den mest centrala gestalten i kristendomen. han är guds son och har skickats till jorden för att fria människorna från synd. Han gjorde även det i nya testamentet då han tog på sig människornas synd genom att bli krsfäst. Efter det så bröts djävulens makt över folket när han steg upp till himlen. Många hstoriker, vetenskapsmän och teologer tror att Jesus har funnits men att en del han gjorde är påhittat.

    SvaraRadera
  143. Alla troende är sinnessjuka, Religon går att medicinera bort.

    SvaraRadera
  144. Erik "rök en holk" Holke dig knast, sitt inte hät och lura i folk dumheter. Alla vet innerst inne att bibeln är en bok som skrevs för att hålla ordning och diciplin på underklassen. Lustigt att nån som påstår sig värna om det "goda" står bakom en religion som i sin tur har stått bakom och varit inblandad i dom värsta grymmheterna som någonsin begåtts, pedofil präster inräknat.

    jag ber er snälla att växa upp och ta ansvar för vad livet verkligen är och sluta öevai sagovärlden.

    Tack Markus Öhman du är min nya idol!

    Felix Ekströmer

    realist

    SvaraRadera
  145. vad ska man göra utan kompisar?

    SvaraRadera
  146. Tror du hittat på hälften av dom där svaren........

    SvaraRadera
  147. Är tvungen att kommentera..

    Bästa media svar jag sett på länge!

    SvaraRadera
  148. Briljant!
    Fullkomligt briljant!
    /Klaus

    SvaraRadera
  149. När man läst alla kommentarer, så inser man snabbt att det är alla "ateister" som är mest "dumma i huvudet".

    SvaraRadera
  150. Curth: Varför är ateister dumma i huvudet?

    SvaraRadera
  151. Anders: Den överväldigande majoriteten svar här inne kommer från ateister, och de allra flesta säger att kristna är "sinnessjuka", "dumma i huvudet", "fega", "svaga" etc. Vidare sägs det att "religion går att medicinera bort" och liknande. Curth menar antagligen att de som skriver så är dumma i huvudet. Vilket han ju har rätt i, om "dum i huvudet" är lika med "intolerant", "trångsynt", "hatisk" osv.

    SvaraRadera
  152. Nu tror jag ju inte på att en gravt kristen person går att bota, men söker den gravt kristne personen experthjälp på exempelvis vuxenpsyk och tar medicinen som skrivs ut ordentligt, så ska nog denne ha kommit en bra bit på bättringsvägen iaf.

    SvaraRadera
  153. Det är viktigt att förstå att ateister också är "troende". Att man som ateist skulle veta med säkerhet och skulle ha alla svar är galet och högmodigt. Det är ingen som vet hur allt är skapat, hur människan kom till, etc. Det är där det viktiga ligger; att alla ska ha rätten att bilda sig en egen tro och uppfattning.

    Det jag tycker är tråkigt är att ateister ofta är aggressiva och irriterade i diskussioner kring ämnet, som i dessa kommentarer. Eftersom Sverige är ett så pass sekulariserat land så har det nästan blivit okej att öppet dumförklara och se ner på kristna människor. Det är en otroligt sorglig utveckling. Enligt mina erfarenheter och framför allt enligt bibeln så har inte kristna samma aggressivitet mot "otroende". Tvärtom! Läs:

    Matt 5:43-44
    "Ni har hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'
    Men jag säger er: Älska era ovänner, och bed för dem som förföljer er."

    Sen att en kristen skulle tro på "dessa sagor" och slänga bort allting som vetenskapen säger är ju bara nonsens. Man behöver inte som kristen förneka vetenskapen, utan tro att det är ett sätt att analysera den värld som Gud har skapat. Det finns otroligt många kristna forskare som såklart är objektiva i sitt arbete men som inte tror på Gud mindre för det.

    Lite mer förståelse skulle inte skada istället för denna bedrövliga attityd.
    / A

    SvaraRadera
  154. Vad är det för skillnad på C: och H: ? På vilken finns din Xffeee22 katalog

    SvaraRadera
  155. Jag vet att jag är sent ute, men jag måste bara påpeka en lite lustig grej angående kristendom och brott.
    I amerikanska fängelser är ca 0.21% av de intagna ateister, medan denna grupp utgör ca 16% av totala befolkningen.
    I de delstater där folk är väldigt religiösa är brottsfrekvensen betydligt högre än i de delstater där folk är mindre religiösa.
    Skiljsmässotalen för troende är också avsevärt mycket högre än för icke-troende.
    Bland troende grupper är tonårsgraviditeter, könssjukdomar och självmord vanligare än bland icke-troende.

    Så, vad säger vetenskapen om hur religion påverkar människors beteenden? Rent statistiskt verkar det som att religion har en klart negativ påverkan på människors psykiska välmående.
    Jag tycker inte att man ska förbjuda allt som är dåligt för folk, men att påstå att "kristna värderingar" skulle leda till ett bättre samhälle är en ren lögn, som är klart motbevisad.

    Källor:
    http://moses.creighton.edu/JRS/2005/2005-11.html
    http://www.holysmoke.org/icr-pri.htm
    http://www.religioustolerance.org/chr_dira.htm

    SvaraRadera
  156. Per, ditt inlägg är ungefär lika hållbart som när sverigedemokraterna drar slutsatser om invandrare och brottslighet (ursäkta, jag vill egentligen inte jämföra dig med dem, jag kommer bara inte på något annat exempel).
    Man kan aldrig (eller iallafall väldigt sällan) använda en enda faktor för att dra slutsatser. Det kan mycket väl vara så att brottslighet, tonårsgraviditeter, könssjukdomar, självmord OCH troende är resultatet av något annat, exempelvis fattigdom.

    SvaraRadera
  157. Det jag ville få fram var att argumentet som t.ex. Robert förde fram, att minskad religiositet (en faktor) leder till ökad brottslighet och social misär (en slutsats) är fel. Om vi bara jämför dessa två mot varandra ser man mycket tydligt ett omvänt förhållande.

    Å andra sidan ger låg utbildningsnivå ökad fattigdom, vilket ger ökande sociala problem, samtidigt som låg utbildningsnivå ökar religiositeten i en grupp.
    Så här är kanske sambandet egentligen "Fattigdom => Sociala problem".
    Men det kan också vara "Låg utbildning => Hög religiositet".
    Och vi vet också "Låg utbildning => Fattigdom".

    Givetvis är sociologi betydligt mer invecklat än så, men han sa faktor A ger följd B, vilket det absolut inte finns något som helst belägg för, snarare motsatsen.

    Det kan vara så att personer i våldsamma och illa fungerande sociala sammanhang har ett större behov av religion, vilket ger detta samband mellan misär och religion, men att säga att religion minskar t.ex. brottslighet är ju att gripa teorier rakt ur luften.

    SvaraRadera
  158. ah. om man ser ditt inlägg som en replik till hans mer än ett fristående inlägg så har jag lättare att ta till mig det, även om jag själv hade formulerat mig en aning annorlunda :)

    men att han har jättefel (enligt min åsikt) medför inte automatiskt att motsatsen är rätt, så jag vill fortfarande vidhålla min åsikt om att religiositet är en följd snarare än en faktor. och vill man ändå se den som en så tror jag att den är relativt betydelselös jämfört med många andra faktorer.

    SvaraRadera
  159. ... Alla vettiga människor vet att Gud inte finns, det här om att Gud har skapat världen på 7 dagar, det är vetenskapligt bevisat att det inte är så, så varför tror folk fortfarande på detta skit? för att dom inte har något annat att tro på, om jag skulle säga att jag tror på en snubbe som står i himlen och bestämmer allt skulle jag anses psykisk sjuk, men om jag sen säger att jag tror på gud så är det en helt annan sak, det man tror på är alltså en påhittad snubbe som står i himlen och uppfyller önskningar, det är patetiskt enligt mig.

    SvaraRadera
  160. jävla idiot alla människor vet att gud finns!!
    bara för att du har ingen religon?
    vi får se vad du kommer att säga när du dör och går till himlen och jag skrattar åt dig när jag är i himlen och ser gdig brinna i helvettet!!!

    SvaraRadera
  161. Anonym: Vilken gud är det alla människor vet finns? JHVH? Allah? Quetzalcoatl? Oden? Ganesha? Amaterasu? Apollon? Flygande spagettimonstret?

    Jag bävar ändå inför tanken att spendera en evighet i himlen med dig. Då väljer jag hellre helvetet. It'll be warm and I'll know people! :D

    SvaraRadera
  162. Jag blev nästan rörd. Vilket fint svar!

    SvaraRadera
  163. Helt klockrent svar. Religion är inget som man ska behöva motbevisa. Det ligger hos den som påstår något att bevisa sanningshalten i det han påstår. Och vad gäller religion, kristen eller inte, så finns förstås inga såna bevis, bara gamla sagor.

    SvaraRadera
  164. Människan har alltid trott att de har mer svar än förfäderna och i Sverige och en del av västvärlden tror vi att vi står högre än människor har gjort tidigare i historien.
    Idioter som Leonardo da Vinci, Pythagoras, Archimedes som levde för flera århundraden sedan allt sådant är ju bluff.
    Vi står ju högre på alla områden eller?
    Under 1900 talet har en total historielöshet brett ut sig över vårt land och först på senare delen av vårt förra århundrade dök det upp människor som ifrågasatte Jesu existens.
    Människor på 100talet var ju så underutvecklade, som apor de gick på sådant som att Jesus funnits...
    Vem Jesus var har alltid debatterats, han dödades ju pga. det.
    Men dokumentationen, utöver de böcker som ingår i bibeln är övertygande, betydligt bättre dokumenterat än Gustaf Wasas skidfärd och även senare historiska händelser.
    Kristendom är en fråga om tro, men en smula ödmjukhet, lite historisk kunskap och en liten gnutta självdistans skulle vara passande för ett offentligt företag.
    Själv känner jag många väldigt intelligenta människor, med ett stort mått av vetenskapligt akademiska studier bakom sig som har en stark kristen övertygelse.
    Skulle var trevligt om debatten här, från alla håll, höjde sig en liten aning. Kränkningarna, påhoppen och de historiska magplasken är ett genomgående tema som bekräftar att människor i vår tid inte höjt sig nämnvärt från tiden före vår tideräknings början.

    SvaraRadera
  165. Anonym 11:02 sade: "Vem Jesus var har alltid debatterats, han dödades ju pga det. Men dokumentationen, utöver de böcker som ingår i bibeln är övertygande"

    Nej. Det är vad ni troende alltid försöker påstå, men det gör det inte mer sant för det. Läs på: http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

    "de historiska magplasken är ett genomgående tema"

    Just det.

    I övrigt kan jag inte annat än upprepa ett citat jag brukar dra: "If you don't want your beliefs to be ridiculed, then you shouldn't have such ridiculous beliefs."

    SvaraRadera
  166. Good Mornin Loverz!:D

    Nu blev jag väldigt sugen på att spela spore!:)
    Bara så ni vet lixom, för jag antar att ni är intresserade:)

    Efter som jag ligger hemma å är sjuk så har jag läst nästan varända bokstav i alla dessa komertarer, och därför måste jag väl komma med en egen liten åsikt:

    För mig spelar det ingen roll om mina nära å kära
    tror på en gud eller inte, jag älskar dem lika mycket ändå:P
    Själv tror jag inte på någon gud men respekterar troende så
    länge de respekterar mig:) I dessa komentarer visar de flesta brist på respekt..:O

    Tro va ni vill så länge ni är snälla människor(eller enhörningar för den delen) med ett skafferi fyllt av pepparkakor(för dom blir man snälla av:)!:D

    Peace & Love
    Kramish från Kajsa:D

    SvaraRadera
  167. För att kunna diskutera något måste man ha studerat det först. Lyssna på budskapet, lyssna med hjärtat vad som känns rätt. Jesus sa Aldrig att människan skulle skapa en religion. Hans budskap var att man ska lyssna på barnen och älska de (med äkta kärlek). Han sa att att vi inte ska högakta de med rätt "blod" och förringa främlingar, utan att vi ska vara öppna och älskvärda och nyfiken och rättvisa gentemot alla. Bibeln beskriver 2 olika slags gudar. En kärleksfull Gud som är förlåtande och inte dömande men rättvis. Och en ondskefull "gud" med mänskliga egenskaper som visar avund, stödjer krig, fördömande etc. Det är upp till dig hur du vill leva men skyll inte på andra hur Du väljer. Hur många i dagens läge vet vad sunt förnuft ens är?
    Charlotte

    SvaraRadera
  168. Jag råkar vara ateist men jag rackar inte ner på dom som är troende.

    SvaraRadera
  169. Mycket bra skrivit själv är jag ateist och anser att var och en blir salig på sin tro.

    SvaraRadera
  170. Christi annor din2011-02-19 14:21

    Bästa jag läst, någonsin!

    SvaraRadera
  171. TheShade, religionslärare2011-02-28 16:24

    Att koppla moral och etik till en religion är mycket missvisande. Om samhället drabbas av fler brott, och andelen troende samtidigt har minskat är detta en tillfällighet. Massvis med studier visar att folk oavsett religion har ungefär samma tänk kring rätt och fel, även de som bor djupt inne i djungeln och aldrig hört talas om kristendomen.
    Ja, amerikanska kristna presidenter har lyckats bra med etiken. Att kärnvapenbomba ihjäl 200.000 civila är bara ett exempel. USA har ju trots allt varit i krig ända sedan dess (andra världskriget). Korstågen, judehatet och andra konflikter i religionens namn pekar mer åt att religion driver människan, även godhjärtade sådana till att begå otänkbara grymheter. Men om du ber en bön eller två så blir det nog bra.

    SvaraRadera
  172. Joseph Jonsson2011-03-04 13:21

    Så fint skrivet, och i USA finns det ju inga brott överhuvudtaget...? Eller är det bara de som inte har tron som begår kriminella handlingar? Stackars förtryckta satar, all organiserad religion är livsfarlig och skapar bara otrevligheter i ett långsiktigt perspektiv. 118 800 gav ett mycket bra svar på jesus saga.

    SvaraRadera
  173. vem är min bästis jag har slagit i huvudet och minns inte vad min kompis heter

    SvaraRadera
  174. vem fan är jesus är han svart alla kallar honom svarte jesus

    SvaraRadera
  175. Rutger Jönåker2011-03-14 16:14

    Är så JÄTTETRÖTT på reklamen som 118800 rapar i alla radiokanaler en gång i kvarten. Kan de inte ta och flytta tll Sydpolen?

    SvaraRadera
  176. Markus öhman är en idiot som inte vet vad fan han pratar om. Dessutom en jävligt ful kille. Hur i helvete vågar han säga att alla som tror på kristendomen är ovettiga??? Nu handlar det inte längre om religion. En till Lars wilks??? Han bör hålla sin egen åsikt för sig själv och inte komma med en massa dumma kommentarer. Alla människor har rätt att tro på vad de vill utan att bli kallade för ovettiga. Dra år halvete Markus Öhman.

    SvaraRadera
  177. kuksmak: Åsikter om andras idéer och åskådningar är nåt vi brukar välkomna i dagens samhälle. Det öppnar för diskussion, debatt och meningsutbyte. Du kan inte ge vissa idéer och åskådningar nån fredad zon från den dagliga debatten. Jag får tycka att du är ovettig om du är sverigedemokrat likväl som jag får tycka att du är ovettig om du tror på gud.

    Hur Markus Öhman ser ut är däremot totalt irrelevant i den här diskussionen.

    SvaraRadera
  178. erik grönwall2011-04-20 20:17

    vem är kär i mig i min klass?

    SvaraRadera
  179. Zahraalizade2011-04-22 01:00

    vad heter den fina lägenhet i göteborg stad som är röd och vit

    SvaraRadera
  180. Ninni_fotboll_52011-04-24 08:45

    Hur tar man av skalen på en iphone ?????

    SvaraRadera
  181. Förtydligande: Detta är inte en frågo-tråd från 118800, utan en personlig blogg som skriver OM den sms-tjänsten. Ett bra tips är att faktiskt LÄSA ett blogginlägg innan man kommenterar det.

    (Ingen är kär i dig i din klass)

    SvaraRadera
  182. Förtydligande: Detta är inte en frågo-tråd från 118800, utan en personlig blogg som skriver OM den sms-tjänsten. Ett bra tips är att faktiskt LÄSA ett blogginlägg innan man kommenterar det.

    (lägenheten heter Håkan)

    SvaraRadera
  183. Förtydligande: Detta är inte en frågo-tråd från 118800, utan en personlig blogg som skriver OM den sms-tjänsten. Ett bra tips är att faktiskt LÄSA ett blogginlägg innan man kommenterar det.

    (Man stoppar in en vass kniv i glipan och bänder som tusan tills telefonen ramlar isär.)

    SvaraRadera
  184. Petrus Mayer2011-05-18 18:21

    "Han är felinformerad!"......BAAAAAAAAHAHAHAHAHAHA SÅ JÄVLA RÄTT SVAR! Att jag inte sket på mig! :D

    SvaraRadera
  185. vad tror henrey på

    SvaraRadera
  186. Henrey tror på hålfotsinlägg.

    SvaraRadera
  187. Roligt att han är övertygad om att detta är sanningen, och att det är väldigt vetenskapligt, då forskare har konstaterat att Jesus Kristus existerade :) 

    SvaraRadera
  188. Nej, något sådant konstaterande finns inte. Du behöver läsa på lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

    (Dessutom skriver du Kristus vilket ju är den bibliska figuren, Guds son, med övernaturliga krafter. Där finns ingen vetenskaplighet över huvud taget.)

    SvaraRadera
  189. vad är hc

    SvaraRadera
  190. Det är initialerna för Hans Crispin, fullständigt namn Hans Fredrik Adrian Crispin, född 17 april 1959 i Stockholm, svensk inspelningsledare, författare, producent, skådespelare och programledare på TV4.

    SvaraRadera
  191. fy vad dåligt av 118 800 gud finns, och finns i oss alla och bara för att man är kristen så är man inte galen.

    SvaraRadera
  192. Jesus lärjungar2011-06-18 18:29

    Hör på, alla har olika tron, bara för att inte Marcus tror på Jesus  betyder det inte att han ska ge informationer om att Jesus inte finns. Det svaret var personligt från hans del, 188 800 borde skämmas!!!!

    Hör på ALLIHOPA, Vänd er till Gud låt inte djävulen ta över, Jesus älskar dig, han gav sitt liv för dig, för dina synder sverige har en gång i tiden varit kristet, men vad har hänt med vårt land nu?!
    Bli frälsta, Gud förlåter er, för vad ni än har gjort (till och med dig Marcus) det är aldrig försent be om förlåtelse, för, följer ni inte Jesus väg eller tror på honom så kommer ni ruttna i HELVETET, eller så bara följ och tro på honom låt honom ta över ditt liv så får du evigt liv med honom.

    VAKNA SVENSKA FOLKET!!!!!
    JESUS LEVER!!!!!

    SvaraRadera
  193. Usch, du gör mig illamående!

    SvaraRadera
  194. hej var kan man kolla på filmer gratis men bra filmer snälla svara nu

    SvaraRadera
  195. Hej Muhammed! På www.youtube.com finns bra gratisfilmer. På www.vemihelvete.se finns en jättebra blogg. På SMS-numret 118800 kan man ställa dumma frågor och få svar.

    SvaraRadera
  196. Det bästa med den här posten är att idioter som googlar 118 800 svar får din blogg överst och tror att det är 188 100 :)

    Du borde ta 10:- för att läsa det här inlägget,

    SvaraRadera
  197. Kan inte annat än att applådera och uttrycka mitt stöd. Religion är något som vid det här laget borde förpassas till Etnografiska Museet och präster skulle vara ett välkommet tillskott till Socialtjänsten.

    SvaraRadera