24 november 2011

Udda är ojämnt nästan jämt

Det ska vara ordning och reda om det ska kallas musik. Det är en lag vi bleksiktiga nordvästlänningar håller tämligen hårt på.

Ta det där med rytm och sväng till exempel. Tas svängarna ut lite för mycket, sådär så vi inte genast klarar att stampa takten i durkplåten, då får det fan vara. Jävla krångel. Med undantag för en hederlig gammal vals, så ska det vara jämna slag i takten. Fyra är tryggt och säkert. Tre kan funka, men fyra - då snackar vi stabilt på riktigt.

Jag vet inte vad det beror på. Kanske har vi generellt ett sämre rytmsinne än vissa andra kulturer. Det är ju lätt hänt att man famlar efter skämskudden när man ser en underhållningsprogrampublik i tv försöka klappa i takt till ett musiknummer. 1-3 är klurigt nog. Ska det klappas 2-4 blir det anarki i bänkarna.

Klassiska kompositörer som Stravinskij, Bartók, Wagner och Tjajkovskij tog ut svängarna ibland. Men de alstren kommer väl inte med på "15 Romantic Classical Tracks"-plattorna direkt.

Därför är det extra skoj när en udda taktart har smugits in där vi knappt tänker på det. Vem kan inte sjunga med i temat till Mission: Impossible - Lalo Schifrin . En klockren 5-takt.

Eller om man vänder på steken och faktiskt gör en kul grej av hur bakvänd den udda takten kan kännas, som i fantastiska En haltande sommarvals - Monica Zetterlund. Här blir 5-takten till en valstakt plus "en halv takt foxtrot" (3 + 2 = 5). 

En av mina absoluta favoritlåtar i genren modern folkmusik är en sjukt svängig 7-taktareFønix med Annbjørg Lien. Här har rytmen lite grand känslan av 4 + 3.

Sting är en av få popmusikkompositörer som vågar leka med udda taktarter. 7-takten i Twenty Five To Midnight leker också lite med formatet och låter trumkompet ligga jämnt och hamna i baktakt.

Jazznissar är som bekant inte rädda för nåt. I alla fall inte musikaliskt. Fantastiska Blue Rondo à la Turk med Dave Brubeck är ett exempel på en härligt uppfriskande 9-takt.

För en mer sansad 9-taktare kommer Sting till undsättning igen: I Hung My Head.

Nu kan man ju dra det här i princip hur långt som helst. Vad sägs till exempel om Bulgarernas dans Sedi Donka i 25-takt. Eller festliga tilltag som mixade taktarter (olika delar av låten har olika taktarter), irrationella taktarter (notvärdena är inte de vanliga jämna) och polyrytmik (olika långa rytmfigurer i kombination). Ett spännande ämne, eller hur?

Hör du till dem som aldrig ens har tänkt tanken på hur många slag det är i takten, eller har du några egna favoritlåtar i udda taktarter?

EDIT1: Det blidde en Spotify-spellista: Udda är ojämnt nästan jämt (by vemihelvete)
EDIT2: Några fler sköna tips från läsare efter hoppet


Pink Floyd - Money (7-takt) http://www.youtube.com/watch?v=cpbbuaIA3Ds
Iron Maiden - The Number Of The Beast (introt i 5-takt) http://open.spotify.com/track/1s4Ie0cT6P73SRSfh3oyGW
Don Ellis - Turkish Bath (7-takt) http://open.spotify.com/track/7FiBIu5d7qn1KGJptngK38
Sting - Seven Days (5-takt) http://open.spotify.com/track/6OWGSWN5sUCqBvooGTsHO5
Sånggruppen Fjejdur - Smedsvisa (aka "En gång i min ungdom") (5-takt) http://open.spotify.com/track/7rUoghXZCDhijtrUQOpOjE
ToTo - Rosanna (jämn takt, men ett groove typ 3+3+3+3+4) http://open.spotify.com/track/0yKvrZcQUqNrlTmdsnpmOl
U.K. - In The Dead Of Night (7-takt) http://open.spotify.com/track/7s4eOa9D4Qt7o3iRChaVIu
Kevin Yost - 7th Heaven (7-takt) http://www.youtube.com/watch?v=I09xKsL5rPQ
Freak Kitchen - Blind (polyrytm) http://www.youtube.com/watch?v=_icB6CvitGg
Freak Kitchen - Nobody's Laughing (5-takt) http://www.youtube.com/watch?v=fRGtY_gvvYE
Freak Kitchen - Silence! (polyrytm, växlar) http://www.youtube.com/watch?v=rLt7LfC8IIw
Mr. Gul - 7 Valleys & 3 Mountains 2 Climb 1 Time (polyrytm? växlar?) http://open.spotify.com/track/2gbDyvnWSGNvxyninzOZJV
Radiohead - 15 steps (5-takt) http://www.youtube.com/watch?v=tk4goNqMdwE
Radiohead - Pyramid (4/4 men udda indelning) http://open.spotify.com/track/3C323D2bvI4P3l9OZ6dBw0
Genesis - Supper's Ready (9-takt efter ~15 min i stycket "Apocalypse in 9/8 Co-Starring the Delicious Talents of Gabble Ratchet") http://open.spotify.com/track/5LsZlfvxBN6zs4ZjlW0aFC




(Missa inte heller mitt gamla inlägg: En nörd gör musik ... udda på fler än ett sätt =)

45 kommentarer:

  1. Money med Pink Floyd, 5-takt, eller kanske Mother, som byter mellan 4-takt och 3-takt och jag-vet-inte-vad i varenda stycke... Introt till The Number of the Beast med Iron Maiden är ju i 6-takt enligt 4+2 vilket är lagom knepigt. Annars håller jag mig också gärna borta från prog...

    SvaraRadera
  2. Don Ellis Turkish bath går i 7/8-delstakt :)
    http://www.youtube.com/watch?v=OrsNOSewwAM

    SvaraRadera
  3. Sting är mästare på det här. "Seven Days" är sjukt läcker.
    Totos "Rosanna" om man vill prova nåt mera lättsmält?
    Och UKs "In the Dead of Night" för nåt riktigt diaboliskt.

    SvaraRadera
  4. Hej Anders.
    Ju mer jag läser din blogg, desto mer övertygas jag om att vi bör gifta oss. Detta kan vara spiken i kistan.
    Jag gillar precis som Kirkevall Pink Floyds Money. Är körsångare och sjunger mycket modern konstmusik, där får vi växla mellan taktarter mycket, men en låt som de flesta känner till är Smedsvisan som går i en trevlig 3+2-takt. Annars Shakespearetonsättningen Take oh take those lips away (finns på Spotify med Chicago a cappella, tyvärr en väldigt lam version).
    Okej, typ kram då.

    SvaraRadera
  5. Bidrar med något så spännande som ett klassiskt house-spår i 7/4-takt: http://www.youtube.com/watch?v=I09xKsL5rPQ

    SvaraRadera
  6. Radioheads sköna "15 Steps" går i snabb 5-takt, och deras "Pyramid Song", som nästan är omöjlig att följa taktarten i, går i typ 16/8 med en skum 3+3+4+3+3 eller kanske 3+5+3+5... eller nåt. Egentligen kanske en väldigt synkoperad fyrtakt. Det blir svårt att hänga med när pianoackorden, sången och trummorna inte följer varandra. Bra är den hur som helst.

    SvaraRadera
  7. Definitivt ett inlägg i min smak, helt underbart att läsa! Du har så rätt i dina poänger (precis som vanligt). Det här med att svenska folket snubblar och många blir sura om det ska klappas på annat än 1 & 3 stämmer alldeles för väl... Att klappa på 1 & 3 borde för övrigt vara belagt med dödsstraff då det fullkomligt dödar all form av sväng som annars skulle ha kunnat uppstå.


    Som utmanings- och övningsberoende musiker har jag själv alltid varit förtjust i låtar/stycken utöver det vanliga och en favoritlåt jag haft i över 10 år nu är den instrumentala dängan The Dance of Eternity av Dream Theater – här står taktartsbytena som spön i backen:
    Dream Theater – The Dance Of Eternity [Scene Seven]

    En annan gammal favorit är låten Blind med göteborgska Freak Kitchen där huvudriffet går i 11/4 i trummorna och bas+gura kör 11/16 över det, vilket går jämnt ut efter fyra rundor: http://www.youtube.com/watch?v=_icB6CvitGg

    Heller icke att förglömma är det briljanta temat till John Carpenters skräckfilmsklassiker Halloween som skapar en sällsynt creepy stämning genom kombinationen av plinkigt riffpiano, illavarslande stråkbastoner och en välmaskerad 5/4-takt: John Carpenter – Halloween Theme - Main Title

    SvaraRadera
  8. Kan ju tipsa om "Vem väljer köld och ensamhet". 13 taktbyten på 16 takter. Lagom enkelt att hänga med.

    SvaraRadera
  9. "Apocalypse in 9/8 (Co-Starring the Delicious Talents of Gabble Ratchet)" är en fin del i Genesis 22-minutersepos "Supper's Ready".Annars har vi ju Meshuggah, som oftast spelar i fyrtakt på något av instrumenten och t.ex. i 9/8 på ett annat, och så möts de ibland här och var i låtarna.Att svenskar inte kan klappa i takt ser vi i diverse klipp på youtube (ironiskt nog hittar jag inget klipp just nu, ber om ursäkt för det), där publiken klappar på taktslag 1 och 3 istället för, som brukligt är, 2 och 4.

    SvaraRadera
  10. Ah, bra tips! Tack! Men du är inte Maiden 5-takt?

    SvaraRadera
  11. Ännu en jazzklassiker. Fantastiskt!

    SvaraRadera
  12. Ja, Seven Days är också en favorit. I 5-takt och inte 7 som man skulle kunna gissat på med ledning av titeln :)

    Rosanna bygger väl egentligen på en vanlig jämn takt, men synkoperingen i groovet gör att den känns lite 3+3+3+3+4. Fantastisk låt anywho.Den sista är okänd. Ska lyssna på nu! :P

    SvaraRadera
  13. Ska jag tolka detta som ett frieri? ;D


    Jaaa, Smedvisan! En sån klassiker som många kan sjunga med i men nog inte reflekterar över att den går i 5-takt. Love it!

    SvaraRadera
  14. Det var oväntat! Skön låt! Lite Zero 7 plus stadigt dansbeat. Tack för tips!

    SvaraRadera
  15. Lysande tips! Freak Kitchen är också en personlig favorit med många uddingar i bagaget. 5-taktaren "Nobody's Laughing" och växlaren "Silence!" t ex :)


    Ett annat tips är 7 Valleys & 3 Mountains 2 Climb 1 Time med en snubbe som kallar sig Mr. Gul: http://open.spotify.com/track/2gbDyvnWSGNvxyninzOZJV (kan vara nån slags 7+8 eller nåt sånt) ;)

    SvaraRadera
  16. Bra tips! Radiohead är fantastiska!

    SvaraRadera
  17. Oj, den hade jag aldrig hört talas om. Hittar den bara inspelad som ett lucianummer. Men ser att tonsättaren tog livet av sig i slutet av 2009. Kanske livet var för udda, kallt och ensamt :/

    SvaraRadera
  18. Jag har helt missat att lyssna in mig på gammal Genesis ska erkännas. Det här var jäkligt bra! Lite pilligt att hitta ... man får spola fram runt 15 minuter i Spotifyspåret.

    SvaraRadera
  19. Svend Asmundsen brukade fela sin "Vals om bakfoten". 5-takt.

    SvaraRadera
  20. Lustigt att du nämner den! :) Det är nämligen den första 5-taktare jag minns att jag kom i kontakt med. Men visst heter den väl Hambo om bakfoten? :)

    SvaraRadera
  21. Steve Reich. :)

    SvaraRadera
  22. Mittåt. Min första också.

    SvaraRadera
  23. Jo, det är 4+1 hör jag nu när jag lyssnar på den och samma med Money, borde ha kollat efter innan jag skrev... Såg också att Freak Kitchen dök upp längre ner i kommentarerna och de är ju också roliga, även om de blir lite svårlyssnade emellanåt... :)

    SvaraRadera
  24. Så grymt trumkomp - han drar virvlar med fötterna. Grymt sväng.

    Meshuggah – Bleed

    SvaraRadera
  25. Haha, så roligt att du har koll på plattan – den gratisreklamen tackar man ordentligt för! =D Titeln anspelar faktiskt på taktbytena i introriffet då det först går i 7 (åttondelar) under 3 takter och sen i 2 (fjärdedelar) under 1 takt innan det hela börjar om igen. Det var dock inget medvetet val att skriva det så utan det råkade bara falla sig naturligt när jag satt och lekte lite på E-strängen. Antar att det kan bli så "fel" när man vuxit upp med Dream Theater, Freak Kitchen, Frank Zappa och YES – skyller min musikaliska uppväxt på min far!

    Vad gäller Freak Kitchen så är låtarna du nämnde riktigt bra exempel på uddingar (och riktigt bra låtar, dessutom). Nobody's Laughing är ganska diskret i sitt 5-taktande, men Silence! har lite mer uppenbara byten. Andra go'a bitar är mellanpartiet i Humiliation Song som går i 9/16, introt till Ugly Side of Me som går i 5/16, mellanpartiet i Hateful Little People som går i 13/6 och sen har vi även den rytmiska leken i huvudriffet till låten Taste My Fist där det helt plötsligt blir polyrytmik då trummorna gör en metrisk modulation och spelar två takter 6/4 över samma tidsperiod som 4/4-riffet i gitarr/bas hinner gå en runda – sen landar de tillbaka i samma underdelning igen på nästa "etta". Underbart med sådant! Är ruggigt inlyssnad på just Freak Kitchen – drog till och med ihop en tributkonsert till bandet i fråga: http://www.youtube.com/watch?v=j5W-3OC4rVgKul att mina små tips föll dig i smaken och tack återigen för länkandet till 7 Valleys! I owe you one, Anders. ;-)

    SvaraRadera
  26. Riktigt grym låt och fett trumspel! Låten är för övrigt ett klockrent exempel på polyrytmik. Om man är intresserad av musikteori/notläsning så har jag och en bekant gjort en plankning/notation av trummorna på just Bleed-låten: http://dl.dropbox.com/u/1913793/Bleed.pdf

    SvaraRadera
  27. Tycker att temat till Alfons Åberg förtjänar sin plats här.
    15/8 x 2   -   11/8 x 3   -   9/8 x 2

    Genialisk liten visa av Mikko Mallikas. Gillar speciellt basen i sista delen :) 

    http://www.youtube.com/watch?v=lODMOMm4adM

    SvaraRadera
  28. Jonas Pehrson2011-11-27 18:56

    Jag tänkte också på Alfons. Det introt är ju helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  29. Dillinger Escape Plan, eller vad säger du, Linus?

    SvaraRadera
  30. Definitivt! Där finns det både udda taktarter och polyrytmer så att det räcker och blir över. Sen att de dessutom kan spela det hängandes knäveck upp-och-ner i en ljusrigg ger ju ett och annat pluspoäng...

    SvaraRadera
  31. Ett underbart tema! Dock är det inte Mikko Mallikas som har komponerat detta (då Mikko Mallikas faktiskt är det finska namnet på Alfons Åberg) utan allas vår svenska folkhjälte Georg Riedel, snubben har även komponerat fina gamla klassiker som Idas sommarvisa och Du käre lilla snickerbo från Emil i Lönneberga-serien.


    "15/8 x 2  -  11/8 x 3   -   9/8 x 2"   är en mycket bra sammanskrivning av den rytmiska grunden då det blir färre antal taktbyten på det viset, det är troligtvis också så Georg själv tänker sig strukturen. Dock tycker jag inte att dessa taktarter ger någon vidare indikation om den 4-delspuls som ändå förekommer (understryks av kontrabasstämman) så när jag undervisar mina elever brukar jag därför skriva upp det så här i stället:

    4/4 + 7/8 x 2  -  4/4 + 3/8 x 3   -   3/4 + 3/8 x 2

    I vilket fall som helst så är det ett briljant litet stycke musik som jag har älskat sen barnsben, långt innan man var medveten om att det fanns något som hette "taktart". =)

    SvaraRadera
  32. Men du är lite hård mot oss svenskar.  Förvisso, baktakt är inte vår stora grej, vi är mer tyska marscher. :)


    Men vi har udda takter som brukar skrivas 3/4 men kanske inte riktigt så.
    Ta "Små grodorna" som ett exempel, den är inte rak.  Även en låt som "Viggen" blir helt förstörd när du sätter en amerikansk-tysk dragspelare som spelare den från noter (hade exempel, men har tyvärr tappat bort den).  
    Vad är det jag menar? Jo, Karlsson och Blå Grodorna ger ett ypperligt exempel (med förklaring) när han sjunger sin(?) text till "Hjortingen".  Där är det gung och där är det inte en enkel rytm, direkt.

    Annar så har ju Sorkar och Strängar några låtar med udda taktarter.  Men de hittar du ju inte på Spotify. :)

    SvaraRadera
  33. Skoj - så drar jag till med Yes fantastiska "Changes" www.youtube.com/watch?v=0_yh22mc30o Nån får gärna upplysa mig om vad takten egentligen är...

    SvaraRadera
  34. "... en polska är liksom som ett ovalt hjul såhär ... kommer man uppåt Orsa är det liksom bara som en slang som hänger rakt ner ... "

    Ja, där har vi ett hejdundrande sväng. Mer polska i populärmusiken!

    Att folk som spelar efter noter missar svänget kan ju delvis ha att göra med att man ofta skriver "fel", dvs förenklar notationen. Triolsväng ("shuffle") t ex som skrivs med punkteringar istället för trioler. Spelar man då som det står så blir det alldeles stolpigt och galet.

    SvaraRadera
  35. Åh, en underbar låt från en av världens bästa skivor!


    Riffet går i 17/8-takt (uppdelat i 4/8 + 3/8 + 4/8 + 3/8 + 3/8). Det är samma fyra toner som upprepas i samma följd, enda skillnaden är med vilken rytm de spelas. Så här ser det ut i noter: http://dl.dropbox.com/u/1913793/Changes.png

    SvaraRadera
  36. John Thelin2011-12-01 07:54

    Annars kryllar det av udda taktarter och underliga periodindelningar i 70-talets Genesis, Yes, Van der Graaf Generator, Gentle Giant och många av deras sentida apostlar. Jag är så inlyssnad på den periodens progmusik att själv ofta skriver i sju- och femtakt utan att ens tänka på att det är det förrän det ska spelas in. Kolla in mitt band Somewhere på Somewhere.nu. Vår jullåt nämner både fem- och sjutakt specifikt och innehåller en hel del kapade och förlängda takter.

    SvaraRadera
  37. Anders Rosenquist2011-12-01 13:10

    Okej, jag ar lite sen pa bollen, men men...

    Lite forvanad over att ingen namnt Tool, med rockvarldens basta trummis denna sida Neil Pert, Danny Carey. Sarskillt Schism ar intressant takt-massigt (se http://en.wikipedia.org/wiki/Schism_%28song%29)

    SvaraRadera
  38. Aha, stort tack för svar! Och ja, vilken kanonplatta det är...

    SvaraRadera
  39. John Thelin2011-12-03 08:03

    Det är bara en kanonplatta om man inte jämför med vad Yes gjort innan. Från debuten fram till Going for the One och även på Drama satte de knappt en fot fel och expanderade nästan hela tiden outtröligt sina musikaliska horisonter. De spelade också i en hel del mer subtilt udda taktarter än en fyranotersslinga man synkoperar om lite grann. Inte det att jag inte gillar 90125 och Changes, men från de konstnärliga höjder de uppnått årtiondet innan så är det...ja, lite av ett nerköp ändå.

    SvaraRadera
  40. John Thelin2011-12-03 08:12

    Jag lärde mig sju- och femtakt av Jesus Christ Superstar, faktiskt. Jag växte upp med den (och jazz och Erik Satie, så de udda taktarterna sitter rätt djupt). Sjuan är The Temple: http://www.youtube.com/watch?v=BSwqbLlK5DQ Femman är eleganta Everything's Alright http://www.youtube.com/watch?v=J30tQxAkvPY

    Jag hade i sena tonåren en flickvän som hade trubadurambitioner och hon kunde bara greppa tre, fyra och sex, så den där sistnämnda sjöng hon så här:Try not to get worried - paus - try not to turn onto - paus - problems that upset you - paus osv. för att göra om den till en 6/8 med jazzvalskänsla.

    SvaraRadera
  41. John Thelin2011-12-04 05:46

    YES? Young, Emerson & Squire? Du menar Yes.

    SvaraRadera
  42. Nej du, kom inte här och var dryg utan att ha kött på benen! Jag är mycket välbekant med både Emerson, Lake & Palmer och YES. YES skrivs faktiskt med versaler enligt dem själva:

    "The quality of being airborne is a motif throughout Fly From Here, a long-awaited collection from one of rock’s most revered groups, YES. The new album begins with the titular suite, which, at 20-minutes-plus, marks YES’ return to a truly epic method of record-making. All the imagery about prop planes and lonely airfields and sudden flight isn’t just loftiness for its own sake. It’s a reflection of—or maybe mission statement for—the band being reborn yet again."Ovanstående text är hämtad direkt från deras egen officiella hemsida. Dock misstänker jag starkt att du är den typen av drygpelle som inte ens bemödar sig med att läsa svaren på sina egna kommentarer...

    SvaraRadera
  43. John Thelin2011-12-07 13:59

    Jodå, jag läser. Men då har Yes själva fel, för det är inte ett intialord och de heter inte Why-ee-ess heller, så...

    SvaraRadera
  44. Bill Bruford's Earthworks – My Heart Declares A Holiday

    SvaraRadera
  45. Bill Bruford's Earthworks – My Heart Declares A Holiday 6/8 7/8, varannan gång, svänger som fan ändå.

    SvaraRadera