14 februari 2012

Jag mailar med Com Hem


Det var väl en sisådär tio år sedan jag hade ett tv-abonnemang senast. Är inte så värst intresserad av utbudet på betalkanalerna. Men så tänkte jag häromdan att det kunde kanske vara trevligt med nån enstaka kanal till, och framförallt kanske ett par HD-kanaler då man ju ändå har en HD-platt-tv.

Det är Comhem som står för kabeln i vårt hus. Så Jag gick in på deras sajt och kollade efter nåt litet och enkelt. Men det minsta man kunde skaffa hos dem var kanalpaket "Medium" med 18 kanaler för 189kr/mån. Ungefär 12 kanaler och en hundring mer än vad jag vill ha och betala. Så jag mailade dem:

Hej!
Varför har ni inget Digital-tv Small-abonnemang? Vi som inte är intresserade av 18 kanaler och inte vill lägga så stora belopp har ju inget alternativ hos er i dagsläget.

Mvh,
Anders
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Tyvärr, det paketet finns inte längre kvar eftersom det är inte så många som visar intresse för det abonnemanget.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Men det är väl en lite modifierad sanning, inte sant?

Det är ju inte så att era kanalpaket är fysiska prylar som ligger på en lagerhylla och samlar damm i väntan på en kund. Det är ju heltigenom digitala tjänster, så ville ni skulle ni kunna erbjuda precis vad som helst.

Om ni har att välja på att få ett hushåll som blir kund hos er och köper ett litet kanalpaket - eller ett som inte blir kund hos er över huvud taget eftersom ni inte vill sälja en small-tjänst - så väljer ni alltså det senare, är det korrekt uppfattat?

Mvh,
Anders
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Det stämmer att vi inte längre erbjuder Digital-TV Small.
Betänk att SVT1, SVT2, TV4, TV6 ovh SVT24 sänds fritt digitalt i vårt nät. Det är bara att koppla in en Comhem-kompatibel digitalmottagare, antingen en extern box eller inbyggd i TV-apparaten.
Om du sedan någon dag vill komplettera ditt utbud med fler kanaler vill vi rekommendera Medium 8 Favoriter á 189 SEK/mån plus kortavgift 59 SEK/mån med möjlighet att själv välja ett eget utbud på sin TV.

Ta gärna kontakt med oss om du vill ha mer information om dessa alternativ.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Just det. Kortavgift också. Fullkomligt omotiverat. Nej, ni kan dra nåt gammalt över er. Vi skaffar TV genom vårt bredband istället.
Mvh,
Anders
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi har också ett Com Bo erbjudande med bredband 10/1 Mbit, digital-tv medium 8 favoriter och telefoni small. Telefonin i paketet är valfritt. Då betalar du 0 kronor i 6 månader, sedan 399 kronor i 6 månader för alla 2 eller 3 tjänster. En digitalbox eller tv-modul får du för bara en krona och ett trådlöst modem får du också för 1 krona. Ingen startavgift tillkommer.
Låter detta intressant?

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Nej. Vi har 100/100 bredband idag, och kan lägga på ett minipaket digital-tv för 99:- Så ert erbjudande är för dyrt, för långsamt och med alldeles för många tv-kanaler vi inte är ett dugg intresserade av.

Mvh,
Anders

Som vanligt: Förlåt Mikael och Evelina och allt vad ni heter i kundservice. Det är inte ert fel. Ni måste ge dumma svar för att företaget ni jobbar för är dumma i huvudet. Dessutom var ni trevliga trots min halvsura ton. Men inget skitföretag lär ändra på sig om ingen ryter till. Och publicerar det på internet.

18 kommentarer:

  1. ComHem lever fortfarande i det förflutna. De vill fortfarande sälja "paket" till folk - när de flesta mäniskor vill kunna välja invididuellt precis vilka kanaler de vill ha. Men som sagt, ComHems (och faktiskt alla tv-leverantörer) tankesätt är kvar i mitten av 90-talet. Patetiskt.

    SvaraRadera
  2. Instämmer i båda påstenden. Det borde ju vara hur enkelt som helst att som kund idag kunna plocka ihop egna kanaler ungefär som att plocka ihop lördagsgodis, en sån, en sån, en sån osv. Det borde inte vara ngn krånglig betalningslösning heller, 9,-/mån och kanal t ex. 
    Fördelen m detta borde väl dessutom bli att man slipper alla dessa fula paraboler på husen, annars är väl risken att vi slutar med att hus ser ut så här;http://petterssons.bloggsida.se/files/2011/08/paraboler-794858.jpg

    SvaraRadera
  3. Njae, ComHem agerar helt korrekt utifrån en önskan att maximera intäkter. Om de hade erbjudit en "small"-kanal så finns ju alltid risken att många av deras Medium-kunder nedgraderar och att de därigenom tappar mer pengar än de skulle tjäna på det lilla fåtal "small"-kunder som eventuellt kunde raggas upp.

    Nu vet jag inte exakt hur ComHem har plockat ihop sina programpaket men jag vet med säkerhet att paketutformningen är resultatet av omfattande marknadsundersökningar och är satt för att maximera intäkterna.

    Visst är det för jävligt, men vad ska man göra?

    SvaraRadera
  4. Joakim Rosqvist2012-02-14 22:57

    Har digital-tv Small hos comhem, för 49:/månad. Ingen HD-kanal ingår vad jag vet. Så nog ligger det alternativet fortfarande kvar på "hyllan".

    SvaraRadera
  5. Joakim Rosqvist2012-02-14 22:59

    Gillar inte heller hur comhem tvångs-uppgraderade bredbandet från 5/1 till 10/1 (med nytt högre pris). Var det något som behövde förbättras var det väl i så fall den där 1:an.

    SvaraRadera
  6. Det är den (någorlunda) fria marknaden. Vinstmaximering är det centrala, tro inte att det är så att comhem inte hade tillhandahållit ett mindre kanalpaket om man trodde att man skulle tjäna mer pengar på att ett sådant fanns. Nu har deras analytiker kommit fram till att så inte är fallet, och att Mikael och Evelina på kundservice tvingas sitta och ljuga är för att folk inte burkar trivas särskilt bra med att få förklarat för sig att det bara är pengar det handlar om, även om vi givetvis egentligen vet att vårt enda värde gentemot dessa företag är som just konsumenter.

    Å andra sidan så kan, och kommer, marknaden givetvis förändras av en förändring i efterfrågan, så i detta fyller givetvis ditt blogginlägg ett syfte. Förhoppningsvis är det någon mer än du som hör av sig till comhems kundservice och förklarar för de anställda där att deras företagsledning är dum i huvudet, och förhoppningsvis leder detta till att du kan få ditt hett eftertraktade väldigt lilla paket.

    Antagligen är du redan medveten om allt ovanstående, men när man jobbar hemifrån och måste skicka en massa mail till människor man egentligen inte vill befatta sig med så är det desto trevligare att läsa din blogg och kommentera något dumt. Trevlig onsdag.

    SvaraRadera
  7. Danni Efraim2012-02-15 09:51

    Nixpix. De som redan har tecknat ett avtal får såklart behålla det, men man kan inte nyteckna ett avtal med digitalteve small.

    SvaraRadera
  8. Danni Efraim2012-02-15 09:51

    Precis vad jag tänkte svara. Nu slapp jag :)

    SvaraRadera
  9. Danni Efraim2012-02-15 10:00

    Kortavgiften är fruktansvärt irriterande. Precis som företag som envisas med fakturaavgifter. Jag är kund hos ett företag som tar en fakturaavgift till och med om man vill ha fakturor via e-post - ett förfarande som hos deras sida är 100% automatiserat, kräver noll arbetsinsats, och kostar precis nada. Enda sättet att komma undan är att gå med på autogiro. Så hjärndött. De ska ha 25 kr för e-postfaktura och ytterligare 25 kr om man vill ha fakturan på post (vilket också är hutlöst - Posten har en tjänst där man för ca 5 kr kan skicka in en PDF + adress och helt automatiserat få den levererad som fysiskt brev).

    Det är förresten Bahnhof jag pratar om. Jag mailade dem och bad dem motivera de här avgifterna. När svaret var - som vanligt - helt hjärndött så blev jag så irriterad att jag faktiskt bytte leverantör (till en annan som också tar ut fakturaavgift förvisso, men jag fick i alla fall gjort en markering).

    SvaraRadera
  10. Jag har följt din blogg tämligen länge nu, men i detta inlägg känner jag inte alls igen den Anders jag trodde mig känna (näja). Du har helt rätt i att man inte kan förändra ett företag utan att berätta för dem att du söker en produkt de inte tillhandahåller. Företaget, ComHem, försöker liksom de flesta andra företag tjäna så mycket pengar som möjligt. Fanns det en stor efterfråga på Small tror jag nog att de skulle tillhandahålla ett sådant. Nej Anders, här hoppar du på några i kundservicen som faktiskt är trevliga och förklarande. Det verkar som om du har andra alternativ (tv via bredband). Jag tror att det hade varit effektivare om du på ett rakt och trevligt sätt sagt att ComHem missar en kund pga att produkten du söker inte finns att tillgå.

    SvaraRadera
  11. Ackelgjores2012-02-18 00:01

    Jag har Small-paketet och det inkluderar SVT1HD och SVT2HD. Skulle gärna lägga några kronor till för att få ytterligare någon HD-kanal men det går inte eftersom Comhem kräver en godkänd CH-box då, och jag har mottagare i datorn. Alla andra HD-kanaler än SVT:s kräver en "handskakning" som bara CH-boxarna fixar. Den enda poängen med Small-paketet för 49:-/mån är att få just SVT i HD-format, övriga "fria" kanaler är kostnadsfria och kräver inget kort sedan ett år tillbaka! Tyvärr bor jag i lägenhet som inte kan ta emot Boxer. Tyvärr, därför att Boxer låter även SVT:s HD-kanaler vara kostnadsfria. Tydligen räknas inte SVT:s högupplösta kanaler som "must carry" i Comhems ögon.

    SvaraRadera
  12.  Om inte någon talar om för dem hur de känner för deras tjänster kommer de väl inte förändra sig. Visserligen är det inte kundtjänst fel att de inte har det vi kunder önskar, men det är deras uppgift att förmedla våra önskemål och besvikelser. Det är de som är satta att fronta företaget. Vi sa precis upp vårt abonnemang med com hem för att de inte kunde ge oss small. Vi nöjer oss med frikanalerna och det som finns på internet istället. Ingen idé att betala en massa för något man inte använder.

    SvaraRadera
  13. Pappabloggen2012-02-29 03:10

    I min blogg har jag skrivit om abort som är samma sak som mord. Kolla in. http://www.pappabloggen.devote.se

    SvaraRadera
  14. Yvonne Johansson2012-03-06 07:54

    Ett annat kul exempel på hur man kan vägra vara kundvänlig; efter drygt två års krånel med både telefoni och tv - inte hela tiden men återkommande i perioder - sades abonnemangen upp. Äntligen lugn och ro, nu skulle här ringas och tittas i fast vetskap att det faktiskt fungerar hela tiden. Då kommer ett brev från ComHem där de beklagar förlusten av kund med rubriken; "Kan vi få en andra chans till ett första intryck?". Som om man någonsin vill ha med dem att göra igen! Vi fick ett mycket gott skratt i alla fall!

    SvaraRadera
  15. Saknar också Small och gnällde ut stackarn i kundtjänst.
    Vill ha tv3 och kanal5 digitalt men vill ej betala 

    SvaraRadera
  16. Har just mailat comhem om samma sak. Om man ska teckna upp sig för någon av sportkanalerna behövs ett grundabonemang. Att då behöva teckna upp sig på medium och få massa kanaler man inte vill ha känns inte så motiverande.

    SvaraRadera
  17. Sen måste det ju anses som att 189:- INTE ÄR STORA BELOPP!

    SvaraRadera
  18. Comhem AB kan dra åt helvete! 

    SvaraRadera